• mamma marre

Ramlade ner från skötbordet!!!!!!

KÄnner mig som världens sämsta förälder gjorde det klassiska:
    Höll på att göra iordning barnen för läggning så medans jag hade min7 månaders lilla grabb på skötbordet så skulle "jag bara" hjälpa dottern med tandkrämen och vände mig ifrån skötbordet det tog 2 sekunder och så låg han där på golvet. Han ramlade på mage o slog i pannan. Vart så klart livrädd, han skrek och vart alldeles blek. Som tur är så vart nog jag mer skärrad än honom för han slutade gråta snart.
    Vi var på akuten o de sa att han klarat sig bra.
    Nu måste jag bara väcka honom varannan timma för att se att han inte typ svimmat av i sömnen och ge honom alvedon vart fjärde timme.
    Nu känner jag mig så jävla usel o oförsiktig. Tänk om han får några hjärnskador?
    Nån som vart med om något liknande?

• Svar på tråden Ramlade ner från skötbordet!!!!!!
  • trebarsmamma

min sambo tappade våran son i från soffan och han ramlade också med ansiktet nerår och han fick lite näsblid också, våran grabb var då 4 månader och han är nu 5 månader, vi blev ju skit rädda för det också, men vi ringde sjukvårdsrådgivningen och sa samma sak till oss som de sa till er.

• mamma marre

Hur vet man om de fått hjärnskador da?LÅter säkert skit töntig men det är sånt jag grubblar över just nu..

• underli

Lilla gubben... sånt händer, =/ jag har inga barn, men jag var barnvakt en gång och lekte sån där "flyg-grej" när jag ligger ner och en liten tjej balanserar med magen mot mina fötter medan jag håller hennes händer. Hade inte i tanken att det skulle väga tyngre åt "fel håll", och hon dimper rätt ner i golvet med huvudet före.

Och senast i dag på bussen så såg jag en mamma med hennes 2-åriga unge i sittbarnvagn, plötsligt kommer det en rondell samtidigt som bussen bromsar in, och vips hörs en smäll och ungen har åkt rakt ner i bussgolvet.Den mamman kommer förhoppningsvis aldrig mer glömma att sätta på bältet.

Det är säkert ingen fara med din grabb... men det är jättejobbigt när det händer :( hoppas verkligen det inte är nån fara med honom .

• Camilla85

Våran dotter har trillat ur våran säng 2 ggr! Såklart att man blir livrädd när det händer, men det gick bra! Hon kom undan med en bula båda gångerna. =) Till oss sa dom på bvc att så länge barnet skriker när det trillat är det nästan aldrig nån fara, utan det "värsta" är om barnet ramlar och är tyst! Hon var runt 6 månader båda gångerna det hände.

***Amber 071120 & Lillebror i magen vecka 19***
  • trebarsmamma

hjärskakning är inget man kan se, det märker man bara sa doktorn till oss när våran 2 årig flög rakt ner i golvet från sängen, halva pannan var blå sen,

• mamma marre

Jo men han skrek på en gång.

tack o lov men man känner sig lite orolig ändå.....

• Eisa

min kusin föll ner från skötbordet på betonggolv, klarade sig

min son föll ner från soffan 4 veckor gammal, klarade sig

hjärnskakning/skador är om de kräks mycket, blir frånvarande

men det är säääääääääkert ingen fara

kan dock föreställa mig ångesten, usch!!!

• Eisa

de klarar så mycket mer än man tror, konstigt nog

• anlo80

Min son föll också ner från skötbordet, vid ca 5,5 månaders ålder. Han måste ha voltat för han hamnade på rygg. Jag lämnade badrummet i en halvminut... hörde sen ett gallskrik.... Fasa när jag inte såg honom på skötbordet längre utan på golvet!
    Usch vad jobbigt det var, och man känner sig sämst!!!

Han gick att trösta på en minut, men vi åkte in till barnakuten
    så de fick kolla honom, men de kunde inte upptäcka något fel...

Nu har jag nästan förlåtit mig själv, men bara för att det gick bra. Hade det inte gjort det... usch...

förstår om du klandrar dig, men det är lätt hänt... Vi underskattar våra älsklingars förmågor... Men var glad att det gick bra och försök att inte vara så hård mot dig själv...

• m00nfl0wer

När min dotter var bebis så ramlade hon ned från min säng, en utbäddad bäddsoffa och en soffa. Inte samtidigt då, men det hände med några månaders mellanrum.

Sängen rullade hon utför. Bäddsoffan, ja då hade hon kommit på hur man kröp när hon var 5mån (Vem hade anat det?) Och soffan försökte hon krypa ned från.

På kvällen kittlade jag lite under fötterna för att se så hon reagerade.

Hon har även blivit nedputtat för en trappa när hon var mellan 1½-2år gammal. (Hennes kusin är ganska vild)

Dom klarar mer än man tror.. dom är så mjuka i kroppen. Så länge det inte är upprepande fall så att hjärnan skakas hela tiden så är det ingen fara. Tänk om jag hade ramlat ned för en trappa, uh då hade jag brutit ryggen ellernåt.. hoho.

Nä, tycker inte du ska vara så orolig. Kittla lite under foten på natten om du är orolig, reagerar foten så tror jag inte att det är någon fara!

Svar på tråden Ramlade ner från skötbordet!!!!!!