• Min son å ja

Farligt eller dåligt att hund äter Kattmat??

Mina föräldrars hund har gjort det nu flera ggr. Försöker att få han att inte göra det. Men han tar alla chanser han kan få för att kunna göra det.. Han har varit jätte dåligt i magen nu några dagar.. Slemmig avföring med röda strimmor i.. Är det pågrund av maten tro? Farligt??

♥♥Ensamstående Mamma till Liam 05-08-05!! & Pyret i magen BF 8:e Nov ♥♥
  • Svar på tråden Farligt eller dåligt att hund äter Kattmat??
  • Gummsan

Hundar får äta kattmat för den e fin men katter ska inte äta hundmat... Låter som stressmage

• Min son å ja

OJ!! Katten äter hund mat oxå.. Torrfoder...

• Joss79 nr 2

Jag trodde det var tvärtom. Kattmaten är väl mer "koncentrerad" ??  

• pratglada tjejen

Är något av det så farligt? Är det inte mer att kattmaten är bättre till för kattmaten -för att det är kattmat ;) -har mer kött i. Så länge inte katten BARA äter hundmat och hunden BARA äter kattmat är det väl ingen fara om de skyndar sig och tar en smakbit då och då innan man hinner ta bort? Eller?

• arianne03

Katter behöver Taurin, som inte finns i hundmat, därför kan de inte överleva på hundmat

• Min son å ja

Katten äter sin kattmat, men springer då å då fram t hundmaten å smaskar i sig. Å hunden äter hundmat, men försöker när han kan att få i sig lite kattmat då å då..

• violet

Min hund nallar kattmat ibland och hitills har han inte dött av det eller mått dåligt.

• ming

Det är värre om katten äter hundmat än att hunden äter kattmat.
    Katter behöver taurin för att överleva och jag tror inte att det finns något taurin i hundmat.

• Pikaur

Varför inte ställa kattmaten där hunden inte kommer åt? Katter är smidiga och kan ta sig upp på hyllor lätt som en plätt - det rä värre för hundar
    Har hört att hundar inte ska äta kattmat då det är för mycket protein i, men kan tyvärr inte hitta fakta om det är sant eller falskt.

• Min son å ja

Jo men hon puttar ut skålen om vi ställer den på högre höjder...

• With a devilish smile

Men är det farligt för katten att nalla hundmat ,
    fastän den äter sin vanliga mat också ?

• Hästmänniska

Vår katt äter inget annat än hundmat. Hon vägrar. Inte ens burkmaten går hem.
    Vad är Taurin för något?

• ming
    Hästmänniska skrev 2008-09-30 17:12:17 följande:
    Vår katt äter inget annat än hundmat. Hon vägrar. Inte ens burkmaten går hem. Vad är Taurin för något?
    Taurin är ett protein som är livsnödvändigt för katter. Utan taurin dör katten. Men den katt kanske är en utekatt? Då får hon troligtvis i sig taurin på annat sätt (läs: hon äter råttor).
  • Hästmänniska

Ja, hon jagar en hel del. Kommer hem med kaniner och fasaner. :-O

• solouniko

Hundar vill oftast äta kattmat pga att kattmat innehåller mer fett och protein, den är alltså mer "köttig". Det är värsta delikatessen för dem. Det är dock ingen fara om den smakar då och då, men äter den kattmat ofta så kan den bli överviktig. Hundmat är dock inte bra för katter, av samma anledning. Alltså att den innehåller för lite fett och protein som katter behöver för att må bra.

Bebis mars 09
Svar på tråden Farligt eller dåligt att hund äter Kattmat??