• Skruttis74

Klåda

Hej

Jag är i v.23 och har nu börjat få klåda över hela kroppen. Det började med lite på smalbenen/vristerna för en vecka sedan men nu är det i stort sett över hela kroppen. Jag ser inga "utslag" eller så utan det kliar o sticks bara.

Någon som vet något om detta?? Är det vanligt/normalt?? Vad ska jag göra, kan man lindra det på något sätt??

• Svar på tråden Klåda
  • Mthess

Du måste kontakta din BM och ta leverprover. Jag har också drabbats av klåda och var igår inne och tog prover.

• sholof

Graviditetsklåda  är ganska normalt o kan avhjälpas me medicin.
    Men sen kan det oxå vara att lever är påverkad. Så precis som den förra skrev så kontakta din BM för leverprov o gallsyreprov.

Huskurer är väl annars att smörja in sig med nån hudlotion, finns bra såna på apoteket. Även kallare dusch o så kan hjälpa.

♥Världens bästa Max 28/3-07♥
  • bluebluebird

det kan vara något som heter hepatos och som betyder att halten av gallsyror i blodet är förhöjt (om du googlar hittar du mer information). min läkare tipsade mig om att inte äta gurka, paprika, äpplen och sitrusfrukter då dette kan göra klådan ännu med besvärlig.

• sholof
    bluebluebird skrev 2008-09-30 22:41:36 följande:
    det kan vara något som heter hepatos och som betyder att halten av gallsyror i blodet är förhöjt (om du googlar hittar du mer information). min läkare tipsade mig om att inte äta gurka, paprika, äpplen och sitrusfrukter då dette kan göra klådan ännu med besvärlig.
    hhmm, varför har inte min läkare nämnt nåt om mat man borde undvika....
    Hade hepatos förra graviditeten men än så länge så har jag bara svag klåda, så jag hoppas den håller sig borta.
  • Skruttis74
    bluebluebird skrev 2008-09-30 22:41:36 följande:
    ahaaa... undra varför man inte ska äta gurka. De andra kan man ju förstå för de är ju rätt starka. Men va bra, jag ska testa att låta bli det så får vi se om det blir bättre. Jag ska även till BM på måndag o då tar jag upp det här med henne. De får väl ta leverprover m.m. då.

Men några fler "huskurer" då?? Jag läste nånstans om att man kan fasta i 3 dagar på vattenmelon och sen äta sånt som är lätt för levern att bryta ner. Frågan är vad den typ av mat är för något?? NÅgon som vet??
  • lillamyra09

Jag har samma besvär, har fått kortison salva & tavegyl...
    Hade lika dana besvär förra graviditen... Dock i början och i slutet.
    Så jag hoppas det skall lugna ner sig snart för nätterna e hemska..
    Jag har klådan över bröstet och överarmarna!
    Själv tror jag på att dricka massa vatten och undvika typ juicer och stark mat!
    Försöka äta så "rena" produkter som möjligt!
    Har varit bättre de nätter där jag under dagen ätit & druckit BRA!

• Mthess

Jag har fått provsvar idag och har förhöja levervärden, ska in till Kvinnokliniken i morogn och ta mer prover.
    Någon sa att man kan dricka lakrits the. Bra med tips på vad man ska undvika, jag som precis ätit ett äpple.

• dallas

Kan man ha förhöjda levervärden trots att det inte kliar????

Har tagit leverprover idag (pga av smärtor/kramper i mage som strålar bak mot ryggen) Trodde det kanske var magkatarr först men läkaren trodde inte det (tog helicop bakterie prov oxå)

v.27....
  • sholof

Jo då levervärdet kan var förhöjt utan att man direkt har några problem alls. Har lätt förhöjda levervärden annars, men nu med medicin så är dom mycket bättre.

• Skånemamman

Har också varit hos läkare mot min klåda...levervärdena okej, men de tog nytt blodprov på mig för att kolla gallsyrenivån, väntar fortfarande på svar!
    Har fått Tavegyl mot klådan som hjälper dessutom dricker jag en kopp kamomilltee varje kväll som lugnande, sover som en stock nu!

• Mthess

Kamomillthe ska jag prova. HAr inte fått någon medicin mot klådan än...men nya leverprover  och gallsyrenivåprover har jag tagit idag. Bara att vänta på provsvar och sen se vad dom hittar på.

• Skruttis74

Jag märker nu också skillnad om jag håller mig sval, då blir det bättre. Det är värst när jag blir lite varm ex under täcket eller om jag har för tjockt med kläder på mig.

Svar på tråden Klåda