• Svar på tråden Hur många dagar i sträck får man arbeta???
  • Caranlachiel

Tja vadå... För din egen del får du ju arbeta hur många dagar som helst i sträck. Folk som har flera jobb eller eget företag t.ex. kanske aldrig har en ledig dag. Däremot tror jag det finns regler för varje arbetsgivare hur många dagar/timmar man får arbeta i sträck.

Vecka 16 - and counting!
  • Madam

finns ju något som heter vilotidslagen och den måste alla arbetsgivare följa.
    Sen om alla gör låter jag vara osagt
    kan ju också bero på vad man arbetar med, min sambo t.ex jobbar 2 veckor i sträck men sen är han ledig i tre veckor

• Micke

Arbetstidslagen säger att du ha 36 timmars veckovila. Dvs du kan jobba 12 dagar i sträck.

• Kjell2
    Micke skrev 2008-09-30 15:48:12 följande:
    Arbetstidslagen säger att du ha 36 timmars veckovila. Dvs du kan jobba 12 dagar i sträck.
    Stämmer med vad jag har lärt mig. Vissa undantag finns, t ex nödsituationer.

Sen vet jag inte hur regeln tillämpas om man har två arbetgivare.

/Kjell
  • Tecken

Kjell: Om jag förstått ATL rätt, så är det hos en och samma arbetsgivare. I teorin kan man alltså ha t ex tre heltidsjobb och följa ATL hos alla tre. I praktiken blir det nog rätt svårt att ha tre jobb...

• Micke
    Tecken skrev 2008-09-30 16:06:30 följande:
    Kjell: Om jag förstått ATL rätt, så är det hos en och samma arbetsgivare. I teorin kan man alltså ha t ex tre heltidsjobb och följa ATL hos alla tre. I praktiken blir det nog rätt svårt att ha tre jobb...
    Så tycker inte jag att det står.. Däremot är det ju svårt att veta vilken arbetsgivare som bryter mot lagen.

"Alla arbetstagare skall ha minst elva timmars sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar (dygnsvila)."

"Arbetstagarna skall ha minst trettiosex timmars sammanhängande ledighet under varje period om sju dagar (veckovila)."
  • Kjell2
    Tecken skrev 2008-09-30 16:06:30 följande:
    Jag vet att jag frågade vår arbetgivarorganisation om detta på en arbetsrättskurs för några år sedan och svaret var att de gällde per jobb. Det var fullt möjligt att ha två jobb och jobba dygnet runt.

Sen har det kommit nya EU-anpassade regler som jag inte har lika bra koll på.

/Kjell
Svar på tråden Hur många dagar i sträck får man arbeta???