• Angel of life

Inte alls insatt när det gäller prematurbarn

Har läst en del här, just för att jag har stor risk att få prematur själv...sonen ville ut i vecka 32 men efter många sprutor o tabletter höll han sig till vecka 37...det enda läkarna sagt till mig nu efter mkt problem med även denna graviditet...är att jag nog inte komemr gå 40 veckor iaf...

förra gången sa en manlig läkare att -jag vill iaf inte se ert bebis här ikväll (sagt som ett skämt) dock ganska korkat kanske...hmmm sen sa han att kommer eran bebis nu, måste ni stanna åtmindstonde till dess att han var beräknad...vilket jag fick reda på i efterhand inte stämde...

mina frågor nu:

Till vilken vecka vecka räknas en bebis som prematur? har förstått att även en tilväxthämmad bebis kan räknas som prematur...en kompis fick sin dotter vid ungefärlig Bf...tror tom hon gick över? Hennes tjej vägde 500 gram drygt...blev kvar 2 0 ett halvt år...

Är alla prematurer jättekänsliga för infektioner? Läst någonstans, men borde ju vara himla olika?

Får man alltid hem en andningsvakt från bb, eller är det något man får fixa själv?

Läste även någonstanns att prematurer har högre risk för psd? kan jag kanske förstå i o för sig eftersom de är mer infektionskänsliga...

säkert väääldigt många dumma frågor nu...men har ju ingen aning...och vill gärna vara lite förberedd

• Svar på tråden Inte alls insatt när det gäller prematurbarn
  • Angel of life

*puffar* med mina dumma frågor...ändå 1o st som varit inne o kikat

• Inanna

Jag födde min dotter som prematur i v 31+6 för åtta år sedan (hon vägde då 1560g). Hon räknades som prematur till beräknat Bf, men hade kvar "prematur-stämpeln" upp till ca 4 års ålder beroende på tillväxt, motorik m.m. Vi var kvar på sjukhuset med henne i tre veckor (vi kom mao hem ca 5 v innan Bf). Det handlade till stor del om att hon skulle kunna äta själv (amma då alltså ), klara sin egen andning, hålla värmen osv. Man bör vara försiktig med att utsätta prematurbarn för infektioner vilket innebär att man spritar händer och inte tillåter besökande med infektioner. Sen kan jag inte svara på om alla p-barn är känsliga mot infektioner, finns säkert stora skillnader som hos den övriga befolkningen. Vi fick inget andningslarm till vår dotter, men det var ju för 8 år sedan så det kan vara skillnad nu. Ang. risken för PSD så vet jag inte om riskerna är större eller likartade, vår tjej klarade sig fint i alla fall.

• Trolltoka

Ska försöka svara efter mina egna erfarenheter. Min Novah är född i v.28+1, gravt tillväxthämmad, vägde 783gram och var 31cm.

Till vilken vecka vecka räknas en bebis som prematur?
    Fram till vecka 37 räknas ett barn som prematurt.

Är alla prematurer jättekänsliga för infektioner?
    Nej alla prematurer är inte jättekänsliga. Novah vart riktigt sjuk för första gången vid 1 ½ års ålder.

Får man alltid hem en andningsvakt från bb, eller är det något man får fixa själv?
    Vi vart inte hemsläppta förens hon låg så pass stabilt så att hon inte behövde andningsvakt. Och då hade hon fått vara utan 1 vecka på sjukhuset.

Hon föddes 13 mars 07 och vi vart utskrivna från neo 21 maj. Så 10 veckor på sjukhuset blev vi. Varav vi hade haft hempermission 1 ½ vecka innan. Dom brukar ju säga att man är kvar på sjukhuset tills barnet räknas som fullgånget fram tills 38 veckor med andra ord. Men är som en vanlig graviditet. Kan ju diffa lite det med. Vissa barn får ju komplikationer (problem med hjärta, lungor, infektioner, hjärnblödningar etc) och kan behöva få vara kvar längre.

(¯`°?.ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.ღ
  • Angel of life

tack för era svar =) min son föddes i vecka 37, hade för mkt viktras och fick gulsot, men dt är väl ganska vanligt med för tidigt födda har jag hört...då borde han kanske räknas som prematur egentligen? om det är fram till vecka 38 de räknar? om det är så fortfarande?

• Angel of life

sorry läste fel...innan vecka 37 var dt ju =)

• Tobben

Bebisar är prematura, alltså för tidigt födda, t o m 37+0. Jag vet inte hur det är med små fullgångna bebisar, men har svårt att tro att de räknas som prematura. Däremot kan de vårdas på neonatalen och behöva samma hjälp som för tidigt födda.

Vi fick lära oss på neonatalen att det är först under de sista veckorna på graviditeten som antikroppar från mamman förs över till barnet. Ju tidigare född desto mindre av dessa har bebisen alltså med sig och är ju då också mer känslig för infektioner. Varje dag verkar ha betydelse.

Sjukhusen har olika policy vad gäller apnélarm. Ds skickar med larm för barn som går hem med sond. Ks gör det inte vad jag förstått.

Det första besked vi fick när jag fortfarande låg med värkhämmande dropp var att man blir kvar ungefär till dagen för beräknad förlossning. På Ds neo behåller de barnen till 35+0. Vi gick hem 36+1 med hemsjukvård och det ser ut som om vi blir utskrivna på torsdag. Då är han 38+5.

• Mylingen

KS skickade med oss apnélarm, trots att dottern aldrig haft apnéer. Hade hoppats att de skulle tycka att vi kunde sluta med det vid första efterkontrollen (vid BF), men de tyckte att vi skulle ha det ett tag till. Tror de gör det med alla EPT.

• Mylingen

KS skickade med oss apnélarm, trots att dottern aldrig haft apnéer. Hade hoppats att de skulle tycka att vi kunde sluta med det vid första efterkontrollen (vid BF), men de tyckte att vi skulle ha det ett tag till. Tror de gör det med alla EPT.

• SvenThorstens

Kika in på min hemsida www.pepping.se. Finns endel länkar till prematursidor på nätet, där kanske du kan hitta endel info.

Svar på tråden Inte alls insatt när det gäller prematurbarn