Inte alls insatt när det gäller prematurbarn
Har läst en del här, just för att jag har stor risk att få prematur själv...sonen ville ut i vecka 32 men efter många sprutor o tabletter höll han sig till vecka 37...det enda läkarna sagt till mig nu efter mkt problem med även denna graviditet...är att jag nog inte komemr gå 40 veckor iaf...
förra gången sa en manlig läkare att -jag vill iaf inte se ert bebis här ikväll (sagt som ett skämt) dock ganska korkat kanske...hmmm sen sa han att kommer eran bebis nu, måste ni stanna åtmindstonde till dess att han var beräknad...vilket jag fick reda på i efterhand inte stämde...
mina frågor nu:
Till vilken vecka vecka räknas en bebis som prematur? har förstått att även en tilväxthämmad bebis kan räknas som prematur...en kompis fick sin dotter vid ungefärlig Bf...tror tom hon gick över? Hennes tjej vägde 500 gram drygt...blev kvar 2 0 ett halvt år...
Är alla prematurer jättekänsliga för infektioner? Läst någonstans, men borde ju vara himla olika?
Får man alltid hem en andningsvakt från bb, eller är det något man får fixa själv?
Läste även någonstanns att prematurer har högre risk för psd? kan jag kanske förstå i o för sig eftersom de är mer infektionskänsliga...
säkert väääldigt många dumma frågor nu...men har ju ingen aning...och vill gärna vara lite förberedd