• mamma är bäst

Hur gör ni med julklappar till vuxna släktingar?

Jag är ensam med två barn och har inte jättemycket pengar över varje månad. Dock inte fattig, har hyfsad lön och lever sparsamt. Julklapparna handlar jag utspritt lite varje månad från augusti och framåt. Åtminstone till mina barn.

Sedan har jag såklart föräldrar och syskon och syskons respektive. Tradition i familjen är att alla vuxna köper till varandra. Det blir dock ganska mycket pengar för mig, som ju hellre prioriterar julklappar till mina barn.
    Jag skulle gäran skippa julklappar mellan oss vuxna alt. köpa EN "neutral" julklapp till en säck och sen drar alla vuxna en klapp, så får alla varsitt paket, utan att det behöver bli så dyrt.

Hur gör ni med klappar till föräldrar och syskon? Är det "gnidet" att föreslå att vi skippar det? Till saken hör att jag är den enda som har barn, och alla kommer ju ändå att köpa till barnen, men då får de ju liksom inget i gengäld...

• Svar på tråden Hur gör ni med julklappar till vuxna släktingar?
  • mammatalman

ge nått litet. har ni dagis kort? ge bort till släktingar. koka sylt eller marmelad eller bostongurka? apelsinmarmelad är jättelätt att kok själv och ganska billigt. köper man små konserverings burkar från ikea med "snapp lock" så blir en sats apelsnmarmelad ca 5-6 burkar. men sen är det nget fel att säga att jag har inte råd så jag kan inte köpa julklappar till er vuxna utan jag köper till barnen. då får de sen bestämma hur de vill göra om de ska köpa till dig eller inte

• lövet2

Jag köper vanliga julklappar till mina föräldrar. När det gäller syskon och deras respektive, så köper vi ingenting till dem som firar jul på annan plats. De vuxna som firar med oss, får en "symbolisk" julklapp. Det kan vara en Tia-lott, en förpackning snygga servetter eller annat i samma prisklass. Då får alla julklappar, och det är roligt att försöka hitta uppskattade julklappar som nästan inte kostar något!

• norpan74

Vi drar lott om vem vi ska köpa julklapp till, när de gäller de vuxna. Då får alla varsin julklapp och sen får man gissa vem som köpt den man fått.

Mamma till Thea -05 och Hugo -07
  • Vårsolen

här lottar vi vem man ska köpa till, vilket då innebär att man bara köper till en vuxen(ja och till sin man, fru, sambo etc om man har en sån)
    barnen är utöver vilket innebär att man, om man vill, även köper till dom.

• Frontline

Vi samlas bara familjen och blir säkert runt 16 personer
    men vi köper till barnen vilket är 6 stycken..
    sen brukar vi samlas i god tid innan jul och lägga alla vuxnas namn i en burk sen får var och en dra en lapp och den köper vi en julklapp till för en förutbestämd summa..

Sen brukar vi köra ett spel där man köper 3 julklappar var för kanske 50-100 kronor styck och så spelar vi om dom den som får flest blir ju gladast..

För om åren köpte vi julklappar till alla men det funkar inte längre då det blir för dyrt...

• hjärnladyn

Vi köper till våra föräldrar och våra mor- och farföräldrar. Syskonen har vi slutat köpa till, men köper däremot till syskonbarnen.

Föräldrarna känns okej att köpa till, men mor- och farföräldrar är svåra. De önskar sig ingenting, har allt och verkar fortfarande vilja ha julklappar... Mycket pengar och bekymmer blir det.

• Fru Wirenborg

Samma problem i våran familj. Bara vi som har barn men vi sa ifrån förra året.Vi köper inte till dem och de ska inte köpa till oss.

Det går ju bara inte att hålla på och köpa till vuxna som faktiskt kan handla saker och ting själva.

Julen är barnens tid i våran familj.
    Men vi träffas ju och äter julmiddag allihop ändå.

• mamma är bäst

Jag har funderat på detta i flera år nu, ända sedan jag unefär samtidigt blev ensamstående som tvåbarnsmor. Men drar mig för att ta upp det varje år...Vill inte att någon ska ta det på fel sätt.
    Hur lägger man upp det så att ingen känner sig sårad?

• Fru Wirenborg

Var ärlig och säg bara att ekonomin inte håller för en massa extra julklappsinköp. Förstår dem inte det så vet jag inte vad.

• Bolaget

Vi köper till våra föräldrar, våra barn och deras respektive samt deras barn och så respektives föräldrar, våra syskon och deras repektive, våra syskonbarn och deras respektive samt deras barn. Alla vuxna får en egen julklapp som är personlig och så blir det en gemensam till paret som är lite mera allmän.

För mig handlar julen om att ge inte att få. Veckan innan jul brukar vi fara runt med "julklappssäckar" till de olika familjerna om det är så att vi inte säkert vet att de kommer inom en sväng på julafton. De som kommer hem under själva julen får en julblomma också, det brukar vi faktiskt inte ha med när vi åker iväg.

Vilka vi sedan får julklappar ifrån är naturligtvis barnen och så ibland av mina föräldrar.

Svar på tråden Hur gör ni med julklappar till vuxna släktingar?