• angelica88

Borderline-utredning, hur?

Ska börja en borderline-utredning, och har massa frågor..

Hur gör man en bedömning, hur lång tid tar det? Vet knappt vad det är, och på internet finns bara krångliga förklaringar, någon som kan berätta lite med lättare ord, eller vet någon nån bra hemsida?

Skulle vilja komma i kontakt med någon med borderline, finns det någon härinne tros?

Mycket frågor, hoppas någon vet

• Svar på tråden Borderline-utredning, hur?
  • angelica88
    Svar på #1
    Vad menas med dbt? Jag känner mig lite rädd, är jag inte den jag tror jag är längre?
  • angelica88
    Svar på #3
    Nä min läkare skulle börja utreda om jag led av det sa han idag..
  • Leniz1

Det går till på det viset att du får fylla i ett par formulär med olika frågor. Sen kommer din läkare vilja diskutera lite kring frågorna i formuläret och sen utifrån det ställs diagnosen. Jag fick min diagnos för över fyra år sen men nu efter en lång behandling så har jag inte diagnosen längre utan bara vissa drag av den. Var inte rädd. Svara så ärligt du kan på frågorna bara så ska du se att det blir bra.

• angelica88

Läste lite på internet, och det står saker som gränsland och på gränsen till psykos, jag blir rädd, även om det känns som om dom skrivit om just mig..

• angelica88

Tack, den sidan var jättebra, mkt enklare att förstår

• angelica88

Ni som medicineras för borderline, vad äter ni för mediciner? Jag började med lyrica och cymbalta igår, och låg igår kväll och kräktes :( Hatar nya mediciner, får alltid illamående, huvudvärk och blir avtrubbad

• angelica88

Kan man verkligen utreda det enbart på "papperstest?"

• Cherrybaby
    Svar på #11
    Det är ett jättelångt "papperstest" och sen en intervju angånde alla svar på "papperstestet" och så intervjuar dom om lite till.
  • Anonym (Bordis)

Det är en lång process som sagt och det görs inte lättvindigt. Jag fick min diagnos för ca 1,5 år sen efter att ha varit feldiagnosticerad i 12 år.
    Idag kan man få diagnosen Borderline personlighetsstörning (BPS) eller Emotionell Instabil Personlighetsstörning (IPS) som är två namn för samma sak. Det handlar bara om vilken diagnosmaual din läkare använder sig av. Inget är mer "rätt" att använda, men det börjar bli vanligare att man får IPS som diagnosnamn.

Vilka mediciner man använder verkar finnas i lika många konstellationer som det finns patienter. Det finns inga speciella "borderlinemediciner". Den terapibehandling som finns och som är speciellt framtagen för att passa borderlineproblematik är dialektisk beteendeterapi (DBT. Terapin kom hit från USA. I Sverige är Karolinska sjukhusets Borderlineenhet (Stockholm) ledande.

Jag går i DBT sen ca ett halvår nu och tycker det är fantastiskt. Har testat andra terapiformer innan som inte alls fungerat lika bra. Jag äter Lyrica och Atarax dagligen, men har theralen samt Imovane vid behov. Det har också växlat en del bara senaste året, men just nu tycks detta fungera bra.

En väldigt bra community på nätet är www.borderline.nu
    Där samlas "bordisar", anhöriga, utläkta bordisar, hälso- och sjukvårdspersonal mfl och stöttar, informerar och delar med sig.

Var inte rädd för diagnosen. Prognosen är mycket god och det är en gåva att äntligen få veta vad som är problemet så man kan jobba med rätt saker....så var det för mig i alla fall.

Lycka till!

• Anonym

Jag gjorde en utredning som gick jättesnabbt. 2-3 samtal med en psykolog och sedan blev jag inlagd på hem 1 år.
    När jag kom ut därifrån så gjorde jag om utredningen på riktigt och då hade jag inte alls borderline.

Så det är lite upp till den som gör utredningen om man får diagnosen eller ej. Allt handlar om pengar såklart också...

Lycka till!

• Knasiga morsan

Jag har haft min diagnos nu i flera år och jag har faktiskt inte gjort någon utredning.. Skumt men sant!

Men jag går på medicin som heter Zeldox. Egentligen en anti-psykos medicin men fungerar utmärkt för mig o mina besvär.

DBT är en terapiform jag verkligen kan rekommendera! Den hjälpte mig väldigt mycket och hjälpte mig till att bli frisk. (jag hade inte så långt kvar på den resan)..

Lycka till!

Svar på tråden Borderline-utredning, hur?