kalorier och amning
Är det någon som vet hur mycket man gör av med i kcal när man ammar?
Är det någon som vet hur mycket man gör av med i kcal när man ammar?
Jag har läst både siffran 500 kcal och 800 kcal... och det borde väl lätt gå att räkna ut om man vet energiinnehållet i bröstmjölk och vilken mängd bebben äter, men jag vet inte.
Intressant nog så tappar jag inte ett gram i vikt även om jag försöker låta bli att tillfredsställa viss hunger och sötsug men jag går inte upp heller även om jag äter som en flodhäst. Har ammat/pumpat 6 månader nu och har 4-5 kilo mer än innan jag blev gravid. (Gick bara upp 6-7 kilo under grav)
Jag försöker också äta "normalt" och går långpromenader på 1 h varje dag men går inte ner (tillräckigt snabbt i alla fall). Var är det för fel:)?
Har gått ner ca 1.8kg på 3 veckor, jag som trodde att det bara skulle rasa vikt när man ammar så länge man äter vanligt och motionerar lite naturligtvis.
Tror det bara är en fjärdedel av alla kvinnor som tappar vikt av att amma, på kort sikt i alla fall. (Hlgst ovetenskaplig siffra baserad på mina syskon och vänner och bekanta där jag bara vet ett par stycken som rasat i vikt, alla andra har tappat "amningshullet" först sedan de slutat amma).
Själv upplever jag att kroppen tvärsamlade på sig extra vätska då mjölken rann till. Typ att gravkilona försvann med förlösningen (snittades) men sedan samlade kroppen vätska och fluffade till sig när brösten svällde. Och sedan dess sitter de där de sitter, oavsett vad jag gör. Och jag vågar inte börja träna och banta, men inte för någon rädsla för tungmetaller och gifter utan på grund av en rädsla för att tappa mjölken. För jag upplever att så snart jag slarvar lite med maten och går hungrig för länge så minskar min mjölkmängd. Brösten vägrar ta från fettet typ
Så jag kommer dessvärre att vara småfet så länge jag ammar ... och det hoppas jag blir länge
man förbränner 500 kcal cirka i timmen.. så räknar man ut hur många minut om dagen man ammar totalt så vet man ungefär hur många kalorier man färbränbner
Jag och många andra jag pratat med, har tappat mest efter de första 6 månaderna. Konstigt nog, eftersom jag inte helammat längre då ...
Nä, man förbränner mellan 500 och 800 kcal extra per dygn jmf annars. (Absolut inte i timmen.) Eller kanske t o m 1000 kcal extra som AnnaH skriver. Det verkar iof stämma för min son väger ca 6 kilo och suger nog i sig en liter bröstmjölk/dygn. Minst. Ca 250 gram/vecka ökar han i vikt...
Hade hoppats på genväg till att bli av med min extra 15 kg, men det blir nog hårt slit som gäller verkar det som:)
min dotter öigger på översta streckande kurvan å min mjölk sprutar som bara den å jag går inte ner ett smack.. så att de ligger på översta kurvan å väger mkt betyder väk inte att man rasar i vikt..
de vqa min bvc sköterska som sa att 500 kcal cirka i timmen förbräner man.. alltså inte varje timme dygnet runt som ngn trodde jag mena här uppe.. utan man lägger ju ihop alla minuter man ammar totalt på ett dygn. ammar man 5 gånger å 30 min varje gång blir de ju 2,5 tim alltså 500+500+250 kcal...
De flesta går ner i vikt av att amma men det att man rasar av sig kilon stämmer nog dåligt för de flesta. Tur är väl det!
Det är inte bra för kroppen att tappa för mycket vikt för fort och ammar man så kan en dramatisk viktnedgång påverka negativt. Att gå ner nästan 1kg i veckan skall du nog vara väldigt nöjd med! Din hud är nog glad iaf, då har den ju en chans att "hänga med" och det brukar man tycka är en bra sak. ;)
Jag började rasa i vikt fjärde månden. Väger nu sju kg mindre än innan graviditeten, men då var jag iof lite på gränsen till för högt bmi. Hade 24 då. Nu står jag still, min son är snart sex månader o jag helammar.
Det sägs ju att det tar några månader innan amningen börjar "äta" på en...
Jag gick inte ner när jag ammade, men inte upp särskilt mycket heller trots att jag åt som en häst... När jag slutat amma tog jag tag i vikten och nu går det neråt i ganska rask takt (-10kg på 2 månader). Jag rekommenderar Aftonbladets viktklubb, har fungerat klockrent för mig (även tidigare).
Wonder Woman: Du har rätt man vill absoulut att huden ska "hänga med", jag vil inte ha en massa lös hud på magen om jag kan slippa.
Bebisprat: Ser fram emot att amningen ska börja "äta" på mig, finns en del att ta av. Just nu har jag ett BMI på 28.
Har du ett högt BMI så är det såklart bra att gå ner, men oavsett smal eller tjock så är det bäst att gå ner i vikt i lagom takt. Banta skall man ju inte göra när man ammar men vill du ha hjälp med viktnedgång ändå så kanske det kan vara bra att kontakta dietist? De är ju duktiga och lär ju även kunna mycket om ammande kvinnors energi- och näringsbehov! Finns det kanske dietist kopplat till ditt BVC?
Lycka till hursomhelst :)