• therese

Svårt att försäkra barnet?

Hej

Jag undrar lite om hur det fungerar m barnförsäkring för tidigt födda barn? Vår son kom ut i v 36+6 och det kan väl knappast räknas som prematur egentligen, men han är det på pappret iallafall.
    Vår son mådde bra när han kom ut, ingen sondmatning, ingen syrgas, inte ens värmedyna. Förlossningen slutade m urakut snitt men det var aldrig nån fara för hans liv.

Min bror, nu 18 år, föddes i v 32 och han fick inte bli försäkrad förrån han genomgått 4 årskontrollen på BVC! Men så är det väl inte fortfarande?

Undrar nybliven trebarnsmor...

• Svar på tråden Svårt att försäkra barnet?
  • therese

Okej, då verkar det ju itne vara nåt problem. Har fått papper att fylla i från vårt försäkringsbolag. Eftersom vi har 2 barn redan vill vi gärna ha en likadan försäkring till nummer tre... Det är väl bara det att man inte vet hur det blir med klausuler o sånt i försäkringen förrän pappren är inne och bolaget gptt igenom dem. Får man "avslag" o ska kolla ma ndra bolag så tar det ju sån tid innan nån försäkring börjar gälla.
    Inte får att vara olyckskorp, men man är ju rädd att nåt ska hända, olycka el sjukdom...

• therese

Nu har vi skickat in våra papper iallafall, så får vi väl se hur det blir...

Att kräkas mycket kan knappast räknas som riskgraviditet... Inte enl mig iaf men jag är kanske lite väl hårdhudad då min mor haft 6 graviditeter men jag har bara 2 syskon...

Jag tror att många fackförbund samarbetar med Folksam, jag är rätt säker på att vårt förbund Lärarförbundet också har ett sånt samarbete.

Visst är det för jäkligt med maktfullkomliga försäkringsbolag. Som sagt fick min bror vara oförsäkrad tills han varit på 4 årskontrollen.
    Pratade lite m vår BVC sköterska om just barnförsäkringar och hon var rätt irriterad på bolagen. De får ju titta i journalerna och om hon t ex gjort en notering om "torr hud", bara för att hon vill kolla upp det senare, så kan bolagen knorra över det och påstå att det rör sig om atopiska eksem och då göra inskränkningar i försäkringen... De är helt enkelt "överkänsliga"!!

Svar på tråden Svårt att försäkra barnet?