• Svarta katten

Katt som kräks ofta!

Hej!

Hur ofta kräks era katter?

Min katt kräks flera gånger i veckan. Det som kommer upp är framförallt vätska och hår. Det beror förstås på hur nära inpå han har ätit.

Men frågan jag ställer mig är om detta är normalt. Alltså det är ju normalt att spy upp hår, men gör de det flera gånger i veckan?

Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Katt som kräks ofta!
  • Mariposa

Hur länge har katten gjort det? Är det en raskatt? Är det en hona eller hane? Hur gammal är katten? Hu, så många frågor.

Mina katter kräktes ganska mycket när dom var små, men det gick över allteftersom de blev äldre. Nu kräks de mycket sällan, inte ens hårbollar kräks de upp.

• Runguska

Våran katt kräkes en del då han var yngre, kattgräs fungerar dock mycket bra för honom så det kanske du kunde testa.

Sedan får man väl hålla koll på vad de leker med. Mamma satt igår och lekte med honom med ett sådant snöre man har kring paket. Idag kräktes han upp en bit och jag fick så dåligt samvete för att jag inte direkt slängde snöret då paketen öppnades.

• Svarta katten

Katten är 14 år och jag tycker att han kräks oftare den sista tiden. Det är en vanlig bondkatt. Han äter också sämre nu för tiden.
    Jag har varit hos veterinären pga att han inte äter lika mycket som förr, men de kunde inte hitta nåt fel. Vi pratade dock inte om att han kräks ofta, det är nåt jag lagt märke till nu på senare tid. Är ju orolig att det är nåt galet förstås.

Men era katter kräks alltså inte ofta?

• Mariposa

Hmm, nej, våra katter kräks inte alls ofta. 2-3 gånger om året per katt, kanske.
    Det kan ju mycket väl bero på kattens höga ålder och att magen blivit känsligare. Har du provat med senior-foder? Om det var länge sedan du var hos veterinären så kanske det är läge att åka tillbaks och dubbelkolla?

Försök också lägga märke till vad katten stoppar i sig när han inte äter sin 'vanliga' mat. Hittar han skräp på golvet eller andra ytor? Min stora katt tycker i alla fall att det är himla roligt att tugga på plast, helst nåt som prasslar mycket. Vi hinner springa fram och ta bort det innan han har tuggat allt för mycket, och då blir han jättesur! Den lilla äter i princip allt hon kommer över, så även henne får vi ha extra koll på...

Hoppas allt löser sig med kissen!

• papillon

Jag har en siames som säkert kräks varannan dag. Det har hon gjort i hela sitt sjuåriga liv så jag är inte orolig.

• milimina

en av våra kräks i perioder, men han hetsäter mat och äter allt han hittar på golvet, så jag är inte orolig över det i första taget. när han kräks vätska är det oftast för att han ätit på blommorna, vilket katter gör om de känner att de är "kräksiga" för det går lättare för dem då. (kattgräs är ju att föredra men det gillar han inte. han är lite knäpp )

• 201201232

Jag tror på idéen med att byta mat. Gå till en djuraffär och fråga vad de tror passar till din katt och byt sedan långsamt maten (för snabbt foderbyte kan resultera i kräkningar och diareé). Min katt kräks vanligtvis inte alls, men nyligen åkte han på någon form av virusinfektion och var riktigt risig i magen.. Det finns foder som hjälper till att få ut hårbollar via avföringen så att katten inte behöver kräkas alls..

• Whippet Monday

Vår katt slutade kräkas efter att vi började ge torrfoder som motverkar hårbollar.

• MalinT

Min katt kräks i perioder när hon har hårbollar som hon inte får upp med en gång, det sker 4-5 ggr om året och håller i ca 1-1½v så ett foder som motverkar hårbollar och att borsta den ofta kan kanske hjälpa.

• Tussi

Hej!

kolla så att katten inte har mask och Kolla dina blomkrukor hemma om kissen kanske går och knaprar på ngn halvgiftig växt. Det kan även vara hårbollar så klart-men det där låter lite väl mkt...mina katter kräks kanske 1ggr om året...(innekatter), men när vi bodde i hus så kräktes de oftare (då de gick ute) och jag tror det beror på att de äter lite "konstiga" saker ute ibland...som sagt det brukade bli bättre med avmaskning då..Men det kan ju faktiskt även vara så att åldern spelar in en del på din misse, lite känsligare mage och så...Veterinären kan säkert rekommendera ett bra foder till kissen.

kram o lycka till! Tussi

• BabyToby

Hej!
    Om det är håren som gör att den spyr finns det en pasta på tub men kan köpa på zoo-butiken. Den löser upp håret så att det kommer ut från andra änden. Funkar kanon på min katt.

• Svarta katten

Tack för alla svar!

Min katt är tyvärr allergisk mot olika ingredienser i fodret så han äter specialmat från djuraffären. Det låter ju annars bra med mat mot hårbollar.

Det var faktiskt en växt som jag märkte att han tuggade lite väl ofta på, så jag kollade upp om den var giftig, men det var den inte. Jag har i alla fall flyttat på dem så han inte kommer åt dem.

Han äter fortfarande väldigt dåligt mot vanligt, men han får i alla fall i sig det mesta till slut.

Jag ska höra av mig till veterinären om nån månad igen så ska de ta nya prover. Det är bara ett par veckor sen vi var där då de inte hittade nåt fel.

• Realmilla

Min katt kräks i perioder det har hon gjort så länge jag kan minnas och är nu 4,5 år...
    Har också tänkt på att jag tror hon hetsäter...då hon ofta spyr mat....
    men nu sen steriliseringen 7 juni har hon endast spytt hårboll nån gång...(inte mat)
    kan vara så att hon spydde för att hon mådde psykiskt dåligt av att löpa...
    jag vet inte men hon spyr bara hårbollar nu än så länge....

• Zazla

Mina kräks väldigt ofta nu. Ett par gånger i veckan kanske. Men enligt min sambo som jobbar i djuraffär så är det p.g.a värmen. I vanliga fall så spyr de nästan aldrig.

• snutti

Kan bero på mask i magen....

Syrrans katts njure eller lever (minns inte vilken) är medfött för liten så han kräks...

• Beloved

Precis som Zazla säger så kräks en del katter nu för att det är så enormt varmt, och precis som vi människor så blir de inte så stora i maten som innan.

Vi har en hona som kräks någon gång då och då och helst avstår maten de dagar det är för varmt, men hon är varken sjuk eller dålig på något sätt. Hon är lite slöare de dagar det är varmt (men är inte det?!) men sen är det full rusch dagen efter igen. Framför allt beter hon sig så här om hon varit ute dagen innan.

Svar på tråden Katt som kräks ofta!