• Petrah

Svullen av vätska i kroppen av vätskebrist??

kan man vara jättesvullen i kroppen pga vätskebrist?

Wild, Raw and Beautiful
  • Svar på tråden Svullen av vätska i kroppen av vätskebrist??
  • Maddisen80

har du vätskebrist så blir man yr och svartna för ögonen och bli svimfärdig de sa distriktsköterskan åt mig

• Petrah

ja dt har jag haft i 2 veckor snart, men vikten då??

Wild, Raw and Beautiful
  • mosterYster

Man blir ofta svullen pga vätskebrist, ja. Kroppen lagrar då all vätska den kan och du kissar mindre, mm. Det är naturligtvis inte bra - kisset är ju avfall som ska UT ur kroppen, om du dricker för lite så stannar "gifterna" kvar i stället för att sköljas ut.

• Petrah

jag äter som en häst sen jag fick vätskebrist, finns inget stopp. gick upp inatt o drack 1 liter nyponsoppa och åt lite kex tom. Det har aldrig hänt innan. va händer??????

Wild, Raw and Beautiful
  • mosterYster

Du kanske har näringsbrist också? Ätit dåligt?

Varför fick du vätskebrist? Det är farligt, vet du... Försök att dricka ordentligt, gärna något salt som buljong. Om du inte gillar det så får det väl i värsta fall bli salta kex eller salta popcorn eller något tillsammans med vatten i mängder. Så att det inte bara rinner rakt igenom.

Lycka till!

• Maddisen80

Du få kolla så du inte ha vätskebrist de kan du göra hos läkaren

Petrah skrev 2008-10-01 12:49:24 följande:
    ja dt har jag haft i 2 veckor snart, men vikten då??
  • Maddisen80
    Svar på #5
    jag är också väldigt slarvig med att dricka vatten så läkarna tror att jag har vätskebrist så ska försöka dricka 2 liter
  • Petrah

jag HAR vätskebrist har läkarn sagt nu efter 2 veckor. men frågan är om man kan gå upp så mycket i vikt fast man inte ätit på 1 vecka.??

Wild, Raw and Beautiful
  • mosterYster

Om du inte ätit på en vecka så är vätskebrist ju inte konstigt. Varför har du inte ätit på så länge? Inte konstigt att du blir jättehungrig ju! :-O

Ta hand om dig, ät och drick!

• Maddisen80
    Svar på #8
    petra så du har vätksskebrist, de är inte bra, ja när man inte äter då går man ju upp i vikt därför tjatar alla att man ska äta var 4e timma
  • Petrah
    mosterYster skrev 2008-10-02 10:56:33 följande:
    Om du inte ätit på en vecka så är vätskebrist ju inte konstigt. Varför har du inte ätit på så länge? Inte konstigt att du blir jättehungrig ju! :-OTa hand om dig, ät och drick!
    jag har vart jättesjuk och bara åkt in och ut på sjukhus.
    Wild, Raw and Beautiful
  • Petrah

usch, är fortfarande supersvullen och äcklig. vätskan försvinner ju aldrig

Wild, Raw and Beautiful
  • kaosmaskinen

Nej, man samlar inte vätska av uttorkning, det ligger ju lite i sakens natur. Tvärtom försöker kroppen snarast hålla så mycket vätska i blodsystemet som möjligt, vilket den drar från övriga vävnader, vilket man kan märka genom att man blir torr i munnen och huden förlorar sin elasticitet tex. Däremot har du ju inte ätit ordentligt på ett tag, vilket har fört med sig att du inte har tillräckligt av vissa proteiner i blodbanan (bla albumin) och för att hålla jämvikt i koncentrationerna av proteiner i blod och proteiner i övriga vävnader har kroppen bara ett sätt att tillgå, nämligen att flytta mer vätska ut ur blodsystemet för att på så sätt "späda ut" proteinerna i övriga vävnader och koncentrera dem som finns i blodet för att uppnå den normala halten. Detta leder till att man blir svullen av svält.
    Det blev kanske ett krångligt inlägg, men förstår man osmosens principer så är det ganska enkelt. Kort och gott beror iaf din svullnad inte på vätskebrist utan snarare på näringsbrist.

• Petrah

ok Tack
    när försvinner detta då?? känner mig som en säl

Wild, Raw and Beautiful
  • Maddisen80

Försök drick mer vatten iaf 2 liter om dagen ,sen ät ordentligt

Petrah skrev 2008-10-03 22:23:32 följande:
    ok Tack när försvinner detta då?? känner mig som en säl
Svar på tråden Svullen av vätska i kroppen av vätskebrist??