• Eliin80

Ancho-chlipulver?

Ska göra en rätt där det ska vara ancho-chilipulver i. Men jag hittar inte det i affären, så jag undrar om det går lika bra med vanligt chilipulver? Och så ska det vara torkade chilifrukter i också...kan man ta färska? Ska man i så fall minska eller öka mängden, eller låta det vara samma antal som torkade?

/Elin

• Svar på tråden Ancho-chlipulver?
  • Amrit

Jag skulle inte rekommendera vanligt chili-pulver istället för anchochili eftersom anchochili är väldigt mild i smaken i jämförelse. Risken är att det blir för starkt. Kolla "santa maria"s sortiment jag vet att de har anchochili för jag köpte det bara härom veckan. Torkad eller färsk chili borde inte spela någon större roll bara det är samma sort så att man inte byter till starkare eller svagare!

• Eliin80

Amrit: Oops...Jag var tvungen att sticka iväg till affären ganska snabbt efter att jag skrivit mitt inlägg här...och sen när jag kom hem började jag fixa med maten direkt...Så nu har jag haft i chilipulver istället för anchochili...Vi får väl se om det går att äta... Fast jag gillar rejält stark mat, så jag hoppas på det bästa...Dessutom skulle det vara jalapeno i (och chilifrukter) och affären hade bara chilifrukter, så jag tog endast chilifrukter i rätten. Då kanske det blir lite mildare, för jalapeno är väl starkare än chili....?

/Elin

• mosterYster

Moahaha, du får berätta ifall det blev jättestarkt... jag tror att jalapeños är den allra _svagaste_ chilin nämligen...

Den starkaste är habañero, en gång käkade jag och maken upp en rätt med 5 hela habañeros i. En vadslagning med en indisk kock... vi vann...

• mosterYster

Förresten, skulle man kunna få receptet? Det låter som något vi skulle gilla, nämligen!

• Angelven

Ancho chilipeppar finns som kryddburk, santa maria, jag brukar handla den.

Den är lite mildare än vanlig chili. Annars har Coop Forum den ofta som torkad, bara att koka upp, mosa/mixa och hälla i maträtten.

Jalapeno är som sagt också lite mildare - brukar vara god att fylla med ost, dippa i beignetdeg eller liknande (tempura) och fritera...

Det finns inlagd på hyllan med Taco's, massor med märken - ICA har till och med egen tror jag. Det brukar gå utmärkt i grytor att använda den. Annars finns den i de flesta halvstora ICA/Konsum idag - lite knubbigare kort chili ser det ut som.

Torkad chili är bara att ta samma mängd (antal) som färsk, det blir ungefär rätt.

Min favoriträtt, North Texas Red Chili (www.hornfeldt.se/chili.html) har ett otal olika - och det spelar roll, man känner de olika smakerna, och fyrverkeriet uppstår vid olika tillfällen. I den ingår:

Anchopeppar
    Chipotlepeppar
    Chilipeppar
    Birdseye/piri-piri

.. och det blir inte alls samma sak med en rejäl dos vanlig spansk peppar...

• mosterYster
    Angelven skrev 2008-10-01 13:30:12 följande:
    Min favoriträtt, North Texas Red Chili (www.hornfeldt.se/chili.html) har ett otal olika - och det spelar roll, man känner de olika smakerna, och fyrverkeriet uppstår vid olika tillfällen. I den ingår:AnchopepparChipotlepepparChilipepparBirdseye/piri-piri.. och det blir inte alls samma sak med en rejäl dos vanlig spansk peppar...
    YIHA!

Sparat för att testa! Lät supergott!
  • Eliin80

Ja, nu har vi ätit min chili con carne, och den blev rätt stark...Men jag gillade det...sambon var däremot lite tveksam. Han tyckte att det var lite väl starkt. Eftersom jag var rädd att det inte skulle bli tillräckligt starkt (innan jag läst inläggen här) så hade jag även i krossade tomater med chili...

/Elin

• Angelven

Fast - nu bröt du ju mot chili con carnes regler

vad som a b s o l u t inte får
    finnas med i en chili:

* tomater
    * vita bönor
    * gul lök
    * köttfärs

Äkta chili lagar man nämligen på hela köttbitar och rätt lagad ska den
    vara just vad namnet chili con carne antyder: rödpeppar med en
    viss tillsats av kött.

• Eliin80

Helt kött använde jag i alla fall. Men ja, fy skäms på mig som tog i krossade tomater!

/Elin

Svar på tråden Ancho-chlipulver?