Inlägg från: Eliin80 |Visa alla inlägg
  • Eliin80

Ancho-chlipulver?

Ska göra en rätt där det ska vara ancho-chilipulver i. Men jag hittar inte det i affären, så jag undrar om det går lika bra med vanligt chilipulver? Och så ska det vara torkade chilifrukter i också...kan man ta färska? Ska man i så fall minska eller öka mängden, eller låta det vara samma antal som torkade?

/Elin

• Svar på tråden Ancho-chlipulver?
  • Eliin80

Amrit: Oops...Jag var tvungen att sticka iväg till affären ganska snabbt efter att jag skrivit mitt inlägg här...och sen när jag kom hem började jag fixa med maten direkt...Så nu har jag haft i chilipulver istället för anchochili...Vi får väl se om det går att äta... Fast jag gillar rejält stark mat, så jag hoppas på det bästa...Dessutom skulle det vara jalapeno i (och chilifrukter) och affären hade bara chilifrukter, så jag tog endast chilifrukter i rätten. Då kanske det blir lite mildare, för jalapeno är väl starkare än chili....?

/Elin

• Eliin80

Ja, nu har vi ätit min chili con carne, och den blev rätt stark...Men jag gillade det...sambon var däremot lite tveksam. Han tyckte att det var lite väl starkt. Eftersom jag var rädd att det inte skulle bli tillräckligt starkt (innan jag läst inläggen här) så hade jag även i krossade tomater med chili...

/Elin

• Eliin80

Helt kött använde jag i alla fall. Men ja, fy skäms på mig som tog i krossade tomater!

/Elin

Svar på tråden Ancho-chlipulver?