• 31okt

Bruttolöneavdrag

Hej!
    Jag har kollat upp ang. bruttolöneavdrag tidigare med mitt jobb och de sa nej (kommer dock inte ihåg skälet). Nu hittade jag detta i våra riktlinjer:

"Vid offentlig vård ska hälso- och sjukvårdsförmåner beskattas. Det innebär att skatteavdrag görs vid läkarvård, psykologbehandling, sjukgymnastisk behandling, sjukhusvård, läkemedel och oralkirurgisk behandling.

Undantag finns från beskattning och de gäller:
    -hälso- och sjukvårdsförmåner vid helt privat finansierad vård (helt privat vård = vård som inte till någon del finansieras med offentliga medel). Kravet på registrering i högkostnadskort gäller inte sådan sjukvård."

Hur tolkar ni det? IVF som vi ska göra är privat finansierat. Fast är det HELT privat finaniserat? Bör företaget kunna göra bruttolöneavdrag i praktiken (sen är det en annan sak om de vill...)

Kram

• Svar på tråden Bruttolöneavdrag
  • Caribe

Jag går privat och mitt företag hjälper mig med bruttolöneavdrag!

Men det beror helt på viljan hos ditt företag att hjälpa dig med detta. Mitt företag sa nej först pga att dom tyckte det var krångligt med extra administration etc du kan ju ringa skattemyndigheten och ta reda på hur din arbetsgivare skall gå till väga och sen tjata lite igen! Som arbetsgivare så tjänar dom lite på att hjälpa dig med detta samtidigt som dom gör dig en stor tjänst!

Mitt företag betalar hela mina privata fakturor till min ivf klinik och sen är dom snälla nog att dra det på mina 2 nästkommande löner så då svider det inte så mkt!

Lycka till!

• FruNaftra

Tack för infon, TS! Jag har mailat min löneadministratör nu och hoppas jag får svar i början på nästa vecka =) HOPPAS HOPPAS!!!

Jag jobbar på ett stort företag så jag tycker inte de borde säga nej för att de inte vet hur man gör eller saknar resurser att genomföra det administrativa arbetet. Om även DE tjänar en slant på det så borde de bli intresserade och säga ja, kan man tycka. Speciellt nu när det är så stort fokus på kostnadsbesparingar.

• callimero
    Skatteverkets ställningstaganden
    Begreppet hälso- och sjukvård inom förmånsbeskattningen

Datum: 2005-09-07

Område: Arbetsgivarområdet, Inkomstskatt - Näring, Inkomstskatt - Tjänst

Dnr/målnr/löpnr:
    131 443481-05/111
    1 Sammanfattning

Begreppet hälso- och sjukvård inom förmånsbeskattningen anknyter till motsvarande begrepp i 1 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), dvs. medicinsk vård i egentlig mening. Däremot omfattas inte behandlingar enbart av det skälet att de utförs av sjukvårdsutbildad personal.

Provrörsbefruktning, även kallat in vitro-fertilisering (IVF), och andra behandlingar för att åtgärda ofrivillig barnlöshet räknas som hälso- och sjukvård.

Skönhetsoperationer m.m. räknas normalt inte som hälso- och sjukvård. I den mån plastikoperationer är ett led i behandlingen av skador, exempelvis brandskador eller skador till följd av trafikolyckor, räknas dock även sådana operationer som hälso- och sjukvård inom förmånsbeskattningen.

2 Bakgrund och frågeställning

Fråga har uppkommit om gränsdragningen för begreppet hälso- och sjukvård vid tillämpning av inkomstskattelagen. Det gäller provrörsbefruktning (IVF) och andra åtgärder mot ofrivillig barnlöshet, samt skönhetsoperationer m.m. som utförs av sjukvårdsutbildad personal. Frågan har betydelse dels för den anställdes förmånsbeskattning, dels för arbetsgivarens avdragsrätt.

• tickan

Caribe: På vilket sätt tjänar arbetsgivaren på detta? Förutom att jag blir en lyckligare medarbetare alltså.

Måste det vara kvinnans arbetsgivare som gör bruttolöneavdraget eller kan det vara mannens?

• callimero

Tickan - arbetsgivaren tjänar på det pga det blir en lägre lön och därmed lägre sociala avgifter, pension etc. 

Det går lika bra med vem som, eller att dela upp det på båda. 
  • FruNaftra

Nu har jag fått svar från min arbetsgivare och de säger JA till bruttolöneavdrag. De har däremot inga rutiner för detta och vet inte hur de ska gå tillväga. Jag hänvisade till skatteverket. Hoppas jag får svar snart =)

• Lillsnörpa

Måste fakturan vara utställd i företagets namn, eller... spelar det ingen roll?

• FruNaftra

Nej det kvittar, huvudsaken är att ditt jobb får fakturan inskickad. Jag ska scanna in fakturan till löneadministratören så drar de det bara från lönen.

Lillsnörpa skrev 2008-12-17 11:21:48 följande:
    Måste fakturan vara utställd i företagets namn, eller... spelar det ingen roll?
  • Lillsnörpa

Ska prata med min chef typ NU! eller i alla fall snart... *pustar lite* alltid jobbigt att prata om privata saker på jobbet... å andra sidan påverkar IVF behandlingen sannolikt min arbetsinsats så det är väl lika bra att de vet om det.

/Lillsnörpa

• FruNaftra

Lycka till =) Det går säkert jättebra

Lillsnörpa skrev 2008-12-19 12:26:18 följande:
    Ska prata med min chef typ NU! eller i alla fall snart... *pustar lite* alltid jobbigt att prata om privata saker på jobbet... å andra sidan påverkar IVF behandlingen sannolikt min arbetsinsats så det är väl lika bra att de vet om det. /Lillsnörpa
Svar på tråden Bruttolöneavdrag