• matyukhina

Hur får ni er bebis att somna inför natten?

Jag har en liten tjej på 6 veckor och vi har lite sömnproblem!
    Ett tag kunde hon inte sova ngn annanstans än i vår famn, när vi skulle lägga över henne i hennes säng vaknade hon och så höll vi på i flera timmar tills hon var övertrött.
    Nu har vi försökt att få henne att somna i vagnen, det fungerar bättre, hon somnar efter ett tag och nu sover hon där även på natten för hon KAN INTE SOMNA SJÄLV!

Hur gör ni? Hur ska man få henne att somna i sin spjälsäng? Kan ju inte sova i vagnen hela dagen o natten.
    Några tips? Skulle vara väldigt tacksam!

• Svar på tråden Hur får ni er bebis att somna inför natten?
  • Tezeen

Hej jag vet hur du har de min tjej är 4 månader och kan fortfarande inte somna själv kan vara någon gång i vagnen.
    Hon måste somna i min famn o sova där fast inte på natten då sover hon i sin säng men hon somnar hos mig och sover där mellan 1 till 2 timmar innan jag kan lägga över henne.
    Jag tänker de går över nångång annars så får hon vell spva på min mage tills hon blir 15 år hehe...:)

• strojes

När hon somnar i er famn eller vagnen se till att hon ligger på en liten filt som ni tar med när ni lyfter upp henne. När ni lägger ner henne i spjälsängen ser ni till att filten ligger under henne så hon ligger på den helt och hållet så slipper hon hamna mot den svala spjälsängen och vakna.
    Ett tag la vi två stora petflaskor fulla med varmt vatten i dotterns säng under filten en stund innan hon skulle sova. När vi skulle lägga henne i spjälsängen var den varm och go och hon vaknade inte när vi la ner henne.

• matyukhina

Har läst en del om 5 minutersmetoden och har testat den en gång.. tjejen blev helt hysterisk och vi blev tvungna att ta upp henne, hon var jätteledsen ett tag till sen, kunde inte lugna ner sig, så den metoden vill vi inte testa mer..
    Jag vet inte vad vi ska göra.. än så länge går det bra att hon sover i vagnen, men sen när hon blir mer rörlig så är det ju farligt att sova i vagnen utan tillsyn..

• Bebisen David

Men om du vill att din bebis ska ligga i sin säng, kan du amma henne först så att hon inte är hungrig , sen lägga henne i hennes säng, och låta henne somna av sig själv. Det gör jag med min son , det funkar jätte bra ju .

• matyukhina

Skydiver - tack för tipset! men vår tjej sover inlindad, har märkt att hon sover mer lugnt då o längre.. o så e det varmt i filten så hon borde inte känna av att det e kyligare i sängen.. men hon vaknar ändå!

• matyukhina

Bebisen David- men hon kan inte somna av sig själv.. vi ger henne t.o.m. ersättning på kvällen så hon blir mer mätt.. lägger man henne i sin säng ligger hon där ett tag och tittar o sen börjar hon bli missnöjd och till slut gallskriker hon!

• polstjärnan

jag hade samma problem. min son när han var liten ville bara somna i famnen. o när man la över honom i sängen vakande han o bara skrek... inte så kul o dåligt samvete får man också. jag frågade en barnmorska vad ska jag göra? "ja men du får ju lära honom helt enkelt att ligga o sova i sin säng." så lätt var det tyckte hon. första barnet o man visst ju inte o ville ju vara en snäll mamma o allt det där... men jag testade att bara lägga honom i sängen när det var sovdags, både på dagen o på kvällen. o vet ni va? det funkade!! tog två-tre dagar kanske... sen somnade han själv o inte var han ledsen heller...
    o inte e man elak heller för den delen...; )

• Cecese
    matyukhina skrev 2008-10-01 10:33:11 följande:
    Har läst en del om 5 minutersmetoden och har testat den en gång.. tjejen blev helt hysterisk och vi blev tvungna att ta upp henne, hon var jätteledsen ett tag till sen, kunde inte lugna ner sig, så den metoden vill vi inte testa mer.. Jag vet inte vad vi ska göra.. än så länge går det bra att hon sover i vagnen, men sen när hon blir mer rörlig så är det ju farligt att sova i vagnen utan tillsyn..
    Men hon är ju bara 6 veckor.... 5 minuters metoden ska användas tidigast vid 6 månader och då endast om barnen har stora sömnproblem. En 6 veckors kan inte ha sömnproblem. En sån liten har ju legat i 9 månader i värmen i magen och lyssnat på hjärtljuden och alla andra kroppsljud så det är väl självklart att hon behöver värme och närhet ännu.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Krisselina

vi brukar gunga vår tjej i babysittern för att sedan lyfta över henne när hon somnat. Det funkar varje gång. Att lägga henne i sängen går absolut inte för hon snurrar runt som en torped.

• Isak

Våran minsta på ca 2mån, somnar i våran famn inför natten.
    Ofta brukar vi ha en filt på bröstet som han ligger på.
    När han somnat brukar han få sova i 20-30 minuter innan vi lägger över honom i sängen.
    Under tiden följer filten med som fortfarande är varm, sen stoppar vi om honom med täcket.
    Skulle vi lägga över honom efter kanske bara 5min, så vaknar han nästan alltid.

• matyukhina

Jag frågade vår bvc sköterska om den metoden och hon sa att man kunde börja testa men inte för mycket, det räckte en gång för oss, nu testar vi inte den mer!!

jenniefe- har testat att lägga ner henne men som sagt börjar hon skrika efter ett tag.. låter man henne ligga kvar blir hon hysterisk! tar man upp henne så lugnar hon ner sig men vaknar om hon somnat i famnen när man lägger ner henne.. lägger man ner henne när hon e vaken börjar hon skrika igen!

• SofiaEmmy

... försök med att lägga henne på en fårskinnspäls, det fungerar för min 8-veckors bebis som gärna somnar på mig. Den reglerar tempen för bebisen och har en lugnande effekt....

• SofiaEmmy

..sen är nappen en räddning.... hon blir lugn direkt när hon får den om hon råkar vakna till när jag lägger över henne....

• Hannah76
    matyukhina skrev 2008-10-01 10:43:13 följande:
    Jag frågade vår bvc sköterska om den metoden och hon sa att man kunde börja testa men inte för mycket, det räckte en gång för oss, nu testar vi inte den mer!!jenniefe- har testat att lägga ner henne men som sagt börjar hon skrika efter ett tag.. låter man henne ligga kvar blir hon hysterisk! tar man upp henne så lugnar hon ner sig men vaknar om hon somnat i famnen när man lägger ner henne.. lägger man ner henne när hon e vaken börjar hon skrika igen!
    Ah ok.
    Har du provat att lägga en tex en t-shirt som du haft på dig i hennes säng?
  • Cassandra544

vill tipsa om boken The No-Cry Sleep Solution "somna utan gråt" skriven av Elisabeth Pantley, bästa boken någonsin!
    Tar upp alla problem du någonsin kan ha, och lösningen på dem!

Från nyfödd till 2 år.

Lycka till!

• matyukhina

Hannah76 - nee det har vi inte.. du menar att hon känner min lukt då o kan bli lugnare?

• Diniz

Jag tycker inte att du ska stressa upp dig.Hon är bara 6 veckor och har fortfarande inte något direkt dyngsrytm. Om hon trivs i famnen är det absolut inget fel om hon somnar där och att ni flyttar över henne när hon somnat ordentligt. Det där tipset med att ha filt under henne är jätte bra, då blir det ingen stor temperaturskillnad när ni lägger över henne. Man brukar säga att vid 3 månder kan man börja låta barnet somna i sin säng för natten. Men långt ifrån alla klarar det så tidigt. Så känn ingen oro och ha henne nära om hon trivs. Vi gjorde så med vårt första barn, hade henne nära. Sen provade vi igen om ett par veckor o då lyckades hon somna själv. Andra barnet är det olika med somnar ibland själv o ibland i sängen. Men jag ställer inga krav eftersom han bara är 2 månader. Prova o lägga henne i sängen och somnar hon inte själv kan ni prova om ett par dagar igen. Hon är helt enkelt lite för liten för det. För eller senare lär de sig.Lycka till!

• Hannah76
    matyukhina skrev 2008-10-01 10:46:48 följande:
    Hannah76 - nee det har vi inte.. du menar att hon känner min lukt då o kan bli lugnare?
    Ja, lite så tänker jag. Att det är mer "igenkännande".
Svar på tråden Hur får ni er bebis att somna inför natten?