• Lisa1976

Hur anmäler man ny lön till FK?

Hur anmäler man ny lön till Försäkringskassan?

Måste man göra det i samband med en begäran om föräldrapenning?

Jag får ny lön fr o m 1 oktober men har ju redan ansökt om föräldrapenning t o m december, hur gör jag?

• Svar på tråden Hur anmäler man ny lön till FK?
  • Mayasmamma

ring dom och berätta/fråga

• Guido

när du får hem blanketten från FK där du ska fylla i hur du tar ut dina f-dagar så kan du skriva i den nya lönen på den blanketten - det finns en ruta för det. Skicka med antingen det nya löneavtalet eller en lönespec där din nya lön framgår - glöm inte att skriva under. Och skicka in - klart! Har FK några frågor så hör de av sig per telefon eller brev.
    Har du fått ändrad lön ska du förstås alltså anmäla det till FK!

• red rose 06

jag ska byta jobb,,, men inte börja jobba.
    den nya lönen är mycket högre än den gamla. hur gör jag då...
    kan jag ut föräldrapeng av den nya lönen?

• Guido

den nya lönen gäller from ditt anställningsdatum om det är så att det kommer vara stadigvarande dvs att du får en tillsvidareanställning. Skicka in löneavtalet eller anställningsbeviset och om du inte har en lönespec eftersom du inte börjat arbeta på nya jobbet så finns det en blankett som arbetsgivaren fyller i och du skriver under - den kallas ¨förfrågan anställd¨ och den får du be om från FK så skickar de den.

• red rose 06

så de e ok... jag ska få nytt jobb,,, bli fast anställd. men jag ska inte jobba än. . coolt! e du säker ¨på att jag kan ta ut föräldra peng av den nya lön

• fiamalm

Jag bara ringde och sa den nya lönen så skrev hon in det på en gång, de behövde inget papper eller nåt annat. Du kan ta ut föräldrapenning av den nya lönen, det är ju vad du skulle haft som lön som räknas om du jobbade, du behöver nog inte ens säga att du bytt arbetsgivare...

• pinglan77
    Guido skrev 2008-10-01 19:41:14 följande:
    den nya lönen gäller from ditt anställningsdatum om det är så att det kommer vara stadigvarande dvs att du får en tillsvidareanställning. Skicka in löneavtalet eller anställningsbeviset och om du inte har en lönespec eftersom du inte börjat arbeta på nya jobbet så finns det en blankett som arbetsgivaren fyller i och du skriver under - den kallas ¨förfrågan anställd¨ och den får du be om från FK så skickar de den.
    Är du säker? Jag har jobbat deltid men ska få gå upp till heltid nu efter jul.. men fick svaret av FK att min FP grundas på min lön vid barnets födsel och att jag inte kan få högre förän vid ett ev nästa barn... FK mutter, mutter.. olika svar varje gång...
  • Smirretissen

Om man använder fk-s hemsida för begäran av fp så finns det en "ändra"-knapp när man kollar igenom rätt arb.givare, lön mm... Där kan man ändra sin inkomst och även arbetsgivare om man bytt jobb.

♥ ♥ ♥ Anton 2006-12-18 ♥ ♥ ♥
  • Duckan74

Jag höjde min snittlön pga högre bonus under ledigheten och fick upp min Fp på så sätt.
    Fyllde i den ovan nämnda blanketten som även chefen fick skriva på.

• Guido
    pinglan77 skrev 2008-10-02 10:40:34 följande:
    Är du säker? Jag har jobbat deltid men ska få gå upp till heltid nu efter jul.. men fick svaret av FK att min FP grundas på min lön vid barnets födsel och att jag inte kan få högre förän vid ett ev nästa barn... FK mutter, mutter.. olika svar varje gång...
    Jag vet inte vad de menar med det....vanligtvis så brukar man gå på vad din avsikt är dvs att arbeta heltid - inte hur det sedan egentligen blir. Det kan ju hända mycket som gör att man inte kan arbeta fullt ut. Men jag förstår kanske inte riktigt hur du menar? Kanske bäst du ringer en gång till....
  • CeeJay

red rose 06 skrev 2008-10-01 20:35:20 följande:

så de e ok... jag ska få nytt jobb,,, bli fast anställd. men jag ska inte jobba än. . coolt! e du säker ¨på att jag kan ta ut föräldra peng av den nya lön
    Du kan INTE höja din SGI/FP på ett arbete du inte har påbörjat anställningen. För att höja (eller sänka för den delen) gäller att arbetet med den nya lönen ska pågå i MINST 6 månader, dvs du ska ha för avsikt att arbeta denna tid.
Svar på tråden Hur anmäler man ny lön till FK?