• loopy

    Ser man fram mot eller ser man fram emot?!

    Är lite språkligt förvirrad... Sitter och skriver inbjudningar och vet inte om jag ser fram emot eller ser fram mot att se gästerna?!

  • Svar på tråden Ser man fram mot eller ser man fram emot?!
  • jojjsa

    Nej inte emot, det är väl talspråk!?

    Jag skulle säga "..jag ser fram mot att.."

  • loopy

    Haha! Nu blir jag ju ännu mer förvirrad...

    Emot låter ju som om man är EMOT något? Eller är man mot? Gaaah!!!

  • Lycklig med Grodd

    Man ser fram emot naagot. Alltsaa, man glädjer sig aat naagot som skall komma.

  • Miss Magica

    Jag ser i alla fall FRAM EMOT om du får reda på vad de ska va

  • loopy

    Puffar lite, behöver svar snabbt eftersom jag sitter å skriver nuuuu!

  • angel 2003

    Jag är 99,9 procent säker på att det är "ser fram emot". Har aldrig läst "ser fram mot".

  • loopy

    Okej tjejer, så skriver jag "ser fram emot" och om någon klagar så skyller jag på er!

    Tack för hjälpen!

  • Pellerbom

    Ser fram emot är korrekt skriftspråk! Lita på mig, jag är en olidlig besserwisser när det kommer till skriftligt svenska!

  • jojjsa

    oj då, då får jag ge mig... Jag hade själv definitivt skrivit fram mot. Fast när jag pratar, så är jag med på att även jag säger fram emot.... hmmm....

  • Lycklig med Grodd

    Ser fram emot är till 100 % riktigt. Tro mig.

  • Daybreak

    Om man är eller står emot något, är man motståndare till det. Däremot har aldrig sagts; "Jag ser emot det." Däremot, "Jag ser mot det" kan ibland förekomma, i det fall man ser i riktning mot något. Går man mot något, går man i riktning mot det, och är alltså för det. 'Emot' och 'mot' är alltså varandras motsatser. Därför bör det heta: "Jag ser fram mot". Där emot kan man, om man vill använda lite äldre och finare svenska, säga: "Jag emotser er ankomst." Om "ser fram emot" är en omskrivning av detta, är det troligast att det ord som står före 'emot' bestämmer dess innebörd. Om det är ett verb (står), innebär det motstånd, och är det en preposition (fram), blir det något man är för. I det första fallet försöker man hindra något eller någon, och i det andra innebär det ett möte, där bägge parter är vända mot varandra. De är så att säga emot varandra. Mot bakgrund av det skulle det kunna vara rätt att säga "Ser fram emot". 

Svar på tråden Ser man fram mot eller ser man fram emot?!