• Krusbär

Spottings... ändå gravid?

Hej! Jag hatar också spottings!

Jag har spottings innan mens, oftast 5-7 dagar innan. Först lite svagt rosa och sen ibland mer som en mini-blödning 1-2 dagar innan mens. Har blivit gravid 3 ggr och haft spottings alla gånger. Skillnaden har varit att de har slutat strax innan bim. Tyvärr har jag fått mf alla gånger. Har testat pergotime och extre progesteron utan resultat. Har gjort en massa tester, inkl. kollat efter myomer o dyl. Men allt verkar vara normalt. Går nu hos en akupunktör som menar att det är små hormonella obalanser som inte syns i blodprover. Det ska kunna rättas till med akupunktur.

Den här månaden hade jag en pytte-spotting ca 4 dagar efter äl. Men sen blev det inget mer. Nu är jag på bim-2 och inga spottings! Testade dock minus i morse...

• Krusbär

SnurrPannan: I mitt fall har jag ju uppenbarligen äl eftersom jag blivit gravid.

• Krusbär

Malis: jag har som du fått tre mf och fick progesteron inför den tredje graviditeten. Då hälpte det inte och jag fick både spottings och mf. Därefter har jag gått i akupunktur och inte försökt bli gravid, spottingsen var kvar. Den här månaden var första försöket med akupunktur OCH progesteron. Blev inte gravid men fick för första gången någonsin inga spottings!

Min slutsats är att för mig räckte det inte med bara att bara tillsätta extra progesteron, men i kombination med akupunkturen tog det kål på spottingsen! Så om jag blir gravid igen hoppas jag att nästa pyre vill stanna hos mig!

• Krusbär

Om det är någon som är intresserad av TCM (traditionell kinesisk medicin) kan jag rekommendera boken The infertility cure. Där står en del om spottings. Det kan ha olika orsaker, men handlar nästan alltid om någon obalans i kroppens system som ger hormonell obalans. Ofta är det små obalanser som inte syns i blodprover och liknande. Och självklart kan det påverka fertiliteten - möjligheten att bli gravid och att få en lyckad graviditet. Beroende på diagnos finns det olika behandlingar i form av akupunktur, örter och kost. Sunt leverne, som Paisley skriver om, är en viktig del i behandlingen.

Svar på tråden Spottings... ändå gravid?