• Bling

Mjölkskorv i hårbotten?

Min kille på 3 mån har lite mjölkskorv i hårbotten. Inte mycket, men litegrann. Ska visa sköterskan på BVC nästa vecka. Någon som haft detta på sin bebis? Fick ni behandla det på något speciellt sätt? *nyfiken*

• Svar på tråden Mjölkskorv i hårbotten?
  • Wallace

har en kille på 7 veckor här, när bm var hemma sist så sa hon att han hade skorv. om det inte gått bort förrän nästa läkarbesök 14/10, så skulle jag få ge en annan sorts ersättning som inte är baserad på komjölk. men det var tydligen väldigt dyr.
    å om jag har förstått det rätt så har många barn lite skorv. jag har en olja från barnängen som ska hjälpa mot skorv å även en salva från apoteket som heter borego eller något liknande.
    den salvan har faktiskt hjälpt, man ska smörja in rikligt i hela hårbotten med den. om du skulle köpa den menar jag.

• Ziggy75

Borego använde vi och det funkade verkligen! Sen använder vi barnängens olja också, men mer förebyggande så att den inte kommer tillbaka.

• Prospero

Vår kille hade enormt mycket skorv. Vi fick salicylsyrevaselin av BVC. Smorde in hela hårbotten, fick verka ca 8 h, och sen kan man pilla bort skorven (och få en härlig liten raggare med brylcremesfrisyr på kuppen). Men det är väl bara om man har mycket skorv - annars går det med olja också. Borago hjälpte ingenting på honom.

Svar på tråden Mjölkskorv i hårbotten?