Hmm, jag tror inte en 1-åring förstår så mycket språk mera gester och miner. Om du har sagt förlåt och sett ledsen ut så kanske det har förstått lite i varje fall. Men däremot har inte långtidsminnet kommit igång vidare i den åldern så barnet lär inte komma ihåg så mycket av det där.
Jag kände mig riktigt hemskt här för några veckor sedan. En mygga hade satt sig på pannan på min 16 månaders kille. Jag slog till myggan av gammal vana plus jag ville ju inte att den skulle göra illa mitt barn! Men jag tänkte ju inte alls så långt att min son inte har en susning om vad myggor är och visste inte att han hade en i pannan. Det enda han såg och kände var hans mamma som slog till honom i ansiktet. Ja, jag slog ju inte hårt bara såpass att myggan föll av. Men man kan ju inte förklara för en ett-åring! Jag kände mig riktigt hemsk då han började gråta, inte av smärta utan just av att han blev skrämd och rädd utav mitt beteende mot honom.
Men sånt där kan hända och man kan inte göra mycket åt det i efterhand. Vara noga med att tänka sig för innan nästa gång. Min son visade inga som helst tecken att han tagit någon skada av klappen i pannan 30 minuter efter att det hänt. Och han är precis som vanligt mot mig.
Och nog har jag höjt rösten mot honom också och tatt hans armar för att hålla honom framför mig och få ögonkontakt. Han är ibland väldigt elak mot lillebror på 2½ månad och på nått vis måste man ju visa att vissa saker kan man bara inte göra. Jag visar det genom att säga med hård röst att det är fel samtidigt som jag håller i honom och ser till att han verkligen ser mig i ögonen och hör vad jag säger. Jag vet helt enkelt inte något annat bättre sätt att visa till någon som ännu inte förstår språk att något är fel.