• Viking och Loke

Dagisavgiften...

Tänkte bara kolla lite om de är nån mer än jag som tycker det är lite fel att sambons inkost räknas in/med i hur mycket jag ska betala i dagis/fritidsavgift...

Han är inte biopappan...

• Svar på tråden Dagisavgiften...
  • mamma är bäst

Håller med, helt galet fel. Lite jobbigt att behöva kräva sambon på detta, men kan ju samtidigt bli dyrt för bioföräldern om sambon tjänar bra och når upp till taket... Fattar inte hur de tänker!

• Viking och Loke
    mamma är bäst skrev 2008-10-01 17:18:40 följande:
    Håller med, helt galet fel. Lite jobbigt att behöva kräva sambon på detta, men kan ju samtidigt bli dyrt för bioföräldern om sambon tjänar bra och når upp till taket... Fattar inte hur de tänker!
    Nä de är inget som stör mig mycket igenteligen...

Men varför ska han betala för mina barn lixom...
  • mamma är bäst

I mitt fall råkade jag ut för en sambo som inte vill betala för mitt barn. Resultatet blev ju att jag fick en maxtaxa-räkning på en relativt låg inkomst, bara för att sambon tjänade bra. Inte kul...

• Viking och Loke

JA då inget kul alls du har ju inte valt själv att de ska räknas in lixom...

Här va de inga problem alls han ville att vi skulle bli sambos och då berätta jag hur de låg till med de tillexempel...

tyckte de va fel men självklart hjälpa till med att betala...

Då har han tre barn som an betalar fullt underhåll till redan...
    Men kommer ha en delad ekonomi då oxå han som ville fast han känar betydligt mer ä'n mig...

• Isabelle080808
    Jag tycker det är fruktansvärt dåligt. Kommer nu få belala nästan 800:-/mån och har Essa på dagis från 8-15 mån-fre

Och vi har ett barn tillsammans hemma. Varför kan man inte få betala mindre för barn man har med en annan person sedan innan för? Varför ska Modern/fadern" i den nya relationen lida för att räkningen går upp o varför ska då den nya ifråga känna sej "tvungen" fast det inte är dens barn..

Jag tycker det bara är snack om pengar hela tiden. "Ja men nu är dom tillsammans fast hon har ett barn sedan tidigare och då tar vi nu lite mera i avgifter bara för att hon träffat en man men högre inkomst en än annan..." Ja myndigheter är väldigt konstiga. Undara om dom själva blir "utsatta" för detta o vad tycker dom om det isåfall.?

Mycket konstigt när politikerna bestämmer saker som är så orättvist...

Jag kommer ialf att gå vidare med detta till min kommun och bevisa om att vi har våran egna ekonomi...För detta är fel.

//Mamma Till 2♥
    What Goes Around Comes Around
  • Häpp

Lite OT men är det inet likadant med underhåll? Att den nya sambons inkomst räknas med också? Så att mamma/pappa helt plötsligt har en "högre inkomst" att beräkna summan på.

Håller fullständigt med om att det är konstiga bestämmelser i vårt samhälle.

• mymamasaid

Visst är det konstigt att man inte ska kunna samköra biomammans o biopappans inkomst o räkna på det istället. Hur mycket svårare är det egentligen?

• norgesessan

Tycker också det är en självklarhet att det går på mammans och PAPPAns inkomst, inte den nya...

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • BorPåLandet

Underhållet beräknas bara på föräldern som ska betala. Spelar ingen roll om man är sambo eller gift. Men dagis räknas sambo/man/fru s inkomst med sjukt.

• blubbisen

Hur funkar det där med att om man har delad vårdnad.. och man har flyttat i sär.. och barnet går på dagis.. ska mamman och pappan betala en liten summa som ensamståeende.. eller e det där barnet e skrivet.??? För om det bara e tex mamman (om barnet e skrivet hos henne)som betalar ja då tycker jag det e rätt att månadskostnaden för barnet ska gå upp om man blir sambo, sambon vet ju att han/hon har ett barn, då blir man ju styvförälder.
    Och lever om en mamma "pappa" som i en "vanlig" familj.
    Men om mamman och pappan betalar vart sitt ja då tjänar ju komunen på det om mamman blir sambo och ska helt plötsligt betala dubbelt och pappan sin lilla del.. och det handlar ju om samma barn..Då e det ju fel. hmm undra om ni förstod.. *ler*

Svar på tråden Dagisavgiften...