Dagisavgiften...
Tänkte bara kolla lite om de är nån mer än jag som tycker det är lite fel att sambons inkost räknas in/med i hur mycket jag ska betala i dagis/fritidsavgift...
Han är inte biopappan...
Tänkte bara kolla lite om de är nån mer än jag som tycker det är lite fel att sambons inkost räknas in/med i hur mycket jag ska betala i dagis/fritidsavgift...
Han är inte biopappan...
Håller med, helt galet fel. Lite jobbigt att behöva kräva sambon på detta, men kan ju samtidigt bli dyrt för bioföräldern om sambon tjänar bra och når upp till taket... Fattar inte hur de tänker!
I mitt fall råkade jag ut för en sambo som inte vill betala för mitt barn. Resultatet blev ju att jag fick en maxtaxa-räkning på en relativt låg inkomst, bara för att sambon tjänade bra. Inte kul...
JA då inget kul alls du har ju inte valt själv att de ska räknas in lixom...
Här va de inga problem alls han ville att vi skulle bli sambos och då berätta jag hur de låg till med de tillexempel...
tyckte de va fel men självklart hjälpa till med att betala...
Då har han tre barn som an betalar fullt underhåll till redan...
Men kommer ha en delad ekonomi då oxå han som ville fast han känar betydligt mer ä'n mig...
Lite OT men är det inet likadant med underhåll? Att den nya sambons inkomst räknas med också? Så att mamma/pappa helt plötsligt har en "högre inkomst" att beräkna summan på.
Håller fullständigt med om att det är konstiga bestämmelser i vårt samhälle.
Visst är det konstigt att man inte ska kunna samköra biomammans o biopappans inkomst o räkna på det istället. Hur mycket svårare är det egentligen?
Tycker också det är en självklarhet att det går på mammans och PAPPAns inkomst, inte den nya...
Underhållet beräknas bara på föräldern som ska betala. Spelar ingen roll om man är sambo eller gift. Men dagis räknas sambo/man/fru s inkomst med sjukt.
Hur funkar det där med att om man har delad vårdnad.. och man har flyttat i sär.. och barnet går på dagis.. ska mamman och pappan betala en liten summa som ensamståeende.. eller e det där barnet e skrivet.??? För om det bara e tex mamman (om barnet e skrivet hos henne)som betalar ja då tycker jag det e rätt att månadskostnaden för barnet ska gå upp om man blir sambo, sambon vet ju att han/hon har ett barn, då blir man ju styvförälder.
Och lever om en mamma "pappa" som i en "vanlig" familj.
Men om mamman och pappan betalar vart sitt ja då tjänar ju komunen på det om mamman blir sambo och ska helt plötsligt betala dubbelt och pappan sin lilla del.. och det handlar ju om samma barn..Då e det ju fel. hmm undra om ni förstod.. *ler*