• losy

Alla premis föräldrar!

När man läser om er som missat den fantastiska fika brickan för att era barn inte fått en vanlig start på livet GLÖM inte bort att ni kan ställa krav på vad ni vill ha som nyblivna föräldrar. Neo vården är i förändring och man försöker att sudda ut rutiner som gjort att föräldrar inte kan vara delaktiga och nära sina barn så om ni ställer kraven så kommer personalen göra allt för att tillgodo se dem (om det inte äventyrar den medicinska säkerheten förstos)
    Nu vet jag också att man ofta är i kris när man får barn tidigt men att följa sin "magkänsla" och utifrån det ställa krav brukar bli ganska bra.

• Svar på tråden Alla premis föräldrar!
  • Proletariatet

Nu sist fick vi en stor pojke, född i v.35 och jag tänkte "Nu blir det äntligen grattis-bricka!", men icke sa nicke, det var bara för mammor som genomgått vaginal förlossning

• losy

Låter verkligen inte klokt vem anser sig ha rätten att sätta upp dessa riktlinjer?

• Proletariatet

Ja, det vet inte jag. Har blivit akutsnittad två gånger- och man skulle faktiskt behöva ha den där grattisbrickan lite extra mycket när man får ett väldigt mycket för tidigt fött barn, folk vågar inte riktigt säga grattis, att då åtminstonde ha fått den, jag vet inte, jag tror det skulle kännas bra. Att vi har fått ett barn precis lika mycket som de i rummet intill även om deras kanske vägde 4 kilo mer.
    Man kanske borde skriva en insändare, hm..

• losy

Bra ide. Är det en bra enhet/avdelning så tar de säkert gladeligen emot tips från föräldrarna!Det är ju föräldrarna som är enhetens kunder och kunden skall ju alltid känna sig nöjd.

• bumbi
    morotsstavar skrev 2008-10-01 20:22:24 följande:
    Nu sist fick vi en stor pojke, född i v.35 och jag tänkte "Nu blir det äntligen grattis-bricka!", men icke sa nicke, det var bara för mammor som genomgått vaginal förlossning
    Men fy va orättvist, sa de verkligen det till dig?!

jag blev akutsnittad i v. 32+6 och fick en grattis-bricka, några dagar senare iofs men det var för att jag inte mådde så bra...
    Linn 060306 v.32+6 Emma 040414 v.41+3
  • Proletariatet
    bumbi skrev 2008-10-01 20:52:32 följande:
    Men fy va orättvist, sa de verkligen det till dig?!jag blev akutsnittad i v. 32+6 och fick en grattis-bricka, några dagar senare iofs men det var för att jag inte mådde så bra...
    Japp, eller tja "inte för snittade mammor" sa de väl mer ordagrant då jag specifikt frågade för att kompensera för första gången då jag blev utan.
  • MsBeauty

Jag fick en grattis bricka då sonen föddes i v. 24, men det måste vara för att han föddes vaginalt då?

Hade ingen aning om att det var så för dem som blir snittade, gäller det alla, eller bara om barnet kommer för tidigt?

• Proletariatet
    MsBeauty skrev 2008-10-01 20:58:07 följande:
    Jag fick en grattis bricka då sonen föddes i v. 24, men det måste vara för att han föddes vaginalt då? Hade ingen aning om att det var så för dem som blir snittade, gäller det alla, eller bara om barnet kommer för tidigt?
    Sen får man ju tänka på att de säkert har olika regler på varje sjukhus, men jag fick varken bricka i Uppsala eller Västerås.
  • S vali s

Ooops, mina två första barn födde jag vaginalt och fick därmed "Grattis brickan", 3:an är född i v.31+0 och med lite "halvakut" snitt och den gången fick vi ingen bricka men ärligt talat så var det ingenting vi saknade eller ens har reflekterat över förns nu jag såg den här tråden, för oss kändes nog brickan som rätt obetydlig i sammanhanget.
    Ett bra omhändertagande under hela vår tid på neonatalen gjorde att just 3ans födelse o första tid är ett minne som värmer oss mer än vad Grattis brickan någonsin gjorde...

Den late får brått när det blir kväll
  • I have a kid

håller med ville åxå ha en grattis bricka

sen så ville jag att freja skulle vara med på webbisar men dom tyckte inte det.. hon vägde endå 1480g född i vecka 29+4 med ur akut snitt tycker det är hemskt att dom inte får vara med. vad tycker ni ???

kramar på er alla /Hanna

Svar på tråden Alla premis föräldrar!