• Pyff

Tips på strandmat till 10-månaders?

Vi åker till Halmstad imorgon och kommer vara där ett bra tag. Vi brukar ta med oss matsäck till stranden och det är inga problem för mig och sambon, men nu har man ju en liten kotte att tänka på också
    Vad kan man ta med till honom som lunch? Han brukar ju alltid äta en burk mat till lunch, men det lär ju inte finnas nånstans att värma det på stranden. Hur gör ni andra med barn i denna åldern? Jag vill ju inte bara att han ska äta mackor eller så till lunch utan nåt mer matigt.

• Svar på tråden Tips på strandmat till 10-månaders?
  • Fru Larzzon

Det finns 2 olika sorters pastasallad som burkmat som inte behöver värmas..
    Fast de är från 1 år men det kanske han kan äta?

• Beanie

Det finns ju kall pastasallad att köpa på burk! (semper) Ja, fast våran som hatade den..

• mammatilltindra

Ta med en stor termos om ni har någon. Fyll den med kokande vatten. Sen när det är lunchdags så släpper ni ner burken däri och låter den ligga en stund så är maten varm sen! Kanonbra!

• väntar o längtar

Jag har köpt ett par muggtermosar (Åhlens har just nu 2 st för 50 kr). Innan jag sticker iväg så värmer jag maten rätt bra, har även kokhett vatten i muggen en lång stund innan bara för att "värma upp den". Då håller maten sig varm runt en timme - eller rättare sagt den håller en bra ättemperatur, inte varm.

• Loppeloppan

Du kan göra en egen liten "sallad" med små korvbitar, köttbullebitar, ostbitar, gurkbitar osv. Gott och kul att få plocka själv!

• Pyff

Alltså, det är ju det jag säger: Ni är ju bäst!! Man får så bra tips jämt! Tack!

• cilas

Jag brukade ha en termos med hett vatten i och en flaska kallvatten. Blanda en del varmt och en del kallt vatten i flaskan eller en burk. Då kan man snabbt blanda välling eller gröt från pulver till lillen. Frukt eller fruktpure funkar jättebra till. När vår grabb var halvåret hade vi dessa tillbehör i bilen när vi åkte på semester. Det är ju ingen risk att det bildas bakterier i maten när man tillagar den på plats. Ge barnet lite kraftigare mat till middag istället.

• Mathilda

Jag skulle nog ta med en flaska med kall välling. men det känns ju bättre om man kan ge riktig mat.

Hur gör ni när ni har den lille i solen? Det blir inte så många timmar på stranden eller? Skulle gärna gå till stranden. men det känns lite bökigt tycker jag. kankse blir vad man gör det till?

Svar på tråden Tips på strandmat till 10-månaders?