• Karin och Pyret

Kan t ex mormor ta ut vab när vi är på förlossningen???

Jag måste ringa fk och fråga, men det är så jobbigt att sitta i telefonkön...

Vi väntar barn nummer 2 och har gott om personer i närheten som kan ställa upp som barnvakter. Men vi kommer ju säkert att vara borta på dagtid och då är det inte säkert att någon är ledig.
    Blivande storebror är 2 år och har ännu inte börjat på förskolan, det är liksom jag som är hemma med honom nu igen.

Är det någon som vet hur man kan göra?
    Måste jag "sjukskriva" mig när vi är på förlossningen och kan någon närstående (t ex mor- el farförälder) ta ut vab i så fall?
    Det handlar ju även om att den personen som är hemma har giltlig frånvaro från jobbet också, förutom förlorad arbetsinkomst.

Någon annan som varit i samma sits?

• Svar på tråden Kan t ex mormor ta ut vab när vi är på förlossningen???
  • Jesslan

vab kan du inte ta eftersom barnet inte är sjukt men du kan ge föräldradagar till tex din mamma så kan hon vara ledig.

detärsålöjligtattmankanvarasåpinsam
  • murremarre

jag är ganska säker på att typ mormor eller någon annan kan ta ut vab. om barnet är sjukt går det iaf så det kan ju inte vara någon skillnad..

• pigglet

Nja, mycket tveksamt. Jag trodde man kunde överlåta vanliga fp-dagar, men det var flera som hävdade att det var fel. Tillfällig fp borde inte funka, eftersom inte barnet är sjukt. Semester kanske?

• Karin och Pyret

Jo då, vab kan tas ut när ordinarie vårdnadshavare är sjukt. Det har jag och min man gjort för varandra. Men nu handlar det om i fall någon annan är vårdnadshavare kan ta ut det. Och i fall de kan göra det trots att jag inte är sjuk.
    Jag är föräldraledig just nu, men jag tar inte ut pengar för något barn i nuläget (min sgi är skyddad pga tätt mellan barnen). Så jag vill inte ha pengar för egen del, utan att den som passar min son får det.

• MissSvetlana

Vi har nyss frågat samma sak, men vi fick svaret "nej". Varken fpdagar eller vab.

• Karin och Pyret

Tyvärr har man ju ingen rätt att ta ut semester med ingen tids varsel alls. Jag har inte bokat in dag nämligen

Jag trodde inte heller att man kunde ge bort ordinarie fp-dagar.
    Ähh, jag får ringa och fråga i morgon (om inte bebisen hinner före )

• pigglet

Sgi är bara skyddad om du tar ut ersättning/arbetar 5 dagar/vecka efter att barnet fyllt 1 år. Det gäller ända fram till dagen nästa barn föds. Däremot skyddar du din fp till nästa barn om du har tätt mellan barnen. Men det där vet du säkert, blev bara lite "orolig".

• Jesslan

vi har gett dagar till barnens farmor när ingen av oss tog sjukskriver sig gör man väl inte när man ska till förlossningen?Man måste ju skriva anledningen till varför man är sjuk och det blir ju lätt för fk att kolla att du var på förlossningen när du var sjuk osv.FK:s system är inte så bra så dom fixar inte att betala ut 2 olika saker som står på samma person. tex jag är 25% sjukskriven och 50% arbetslös(ska ev bli ersättning istället då min arbetsförmåga är nersatt) frågade om arbetsförmedlingen kunde sätta mig på arbetsåtgärd men fick svaret att dom inte kan det för då är det fk som betalar ut det oxå och det klarar inte systemet. Men det enklaste är att ringa fk och fråga för det verkar lite rörigt.

detärsålöjligtattmankanvarasåpinsam
Svar på tråden Kan t ex mormor ta ut vab när vi är på förlossningen???