• KasperSixten

tandsprickning... hur länge gör det ont?

har en son hemma som troligen håller på att få sina första tänder i överkäken( har redan två där nere) men han har så ont. i en vecka har han nästan vägrat att äta, de senaste dagarna har han dock ätit bra men endast om han fått alvedon innan. läste på bipacksedeln att man bara får ge alvedon i 2 dygn men vi kan ju gärna inte låta honom gå hungrig och ha ont.

man kan idag ana att den ena tanden är på väg men på andra sidan syns inget. hur lång tid brukar det ta innan de tittar fram?

• Svar på tråden tandsprickning... hur länge gör det ont?
  • Snooze

Från ett halvt dygn till tre månader....det varierar så kraftigt mellan barn och mellan olika tänder på samma barn så det är helt omöjligt att svara på. Mina barn har haft jätteont vissa tänder och vissa har jag inte ens märkt förrän dom kommit en bra bit upp.  Vet en vars dotter fick en tand ena dagen och dagen efter hade huden vuxit över igen och så höll det på i 7-8 veckor innan den kom fram på riktigt.

Ett tips annars för att slippa hela dosen alvedon är att ta lite på fingret och försiktigt gnugga just där tanden är på väg. Då får han smärtlindring just där det gör ont utan att behöva "fylla" resten av kroppen....så har jag gjort vid flera tillfällen med alla mina ungar.

Svar på tråden tandsprickning... hur länge gör det ont?