• Limefrukt

Inkomst av hobbyverksamhet men ingen f-skattesedel

Någon som kan hjälpa mig med denna skattefråga?

Jag är kalligraf (men har också ett dagtidsjobb). Jag får förfrågningar om jobb från olika företag om bl a diplom och så´nt de vill ha textat.
    Hittills har företagen fått anställa mig som "konsult" eller på "projekt" för uppdragen. Då har jag fått betala vanlig löneskatt.
    Är det någon som vet ett annat sätt, förutom att starta eget företag (ser inte direkt fram emot bokföring och särskild deklaration och så´nt)?
    Kan man tjäna upp till en viss summa på sin hobbyverksamhet utan att betala skatt? Det rör sig inte om så mycket pengar, kanske max 5000 kr/år.

• Svar på tråden Inkomst av hobbyverksamhet men ingen f-skattesedel
  • strojes

Vet ej summan men man får ha en viss inkomst på sin hobbyverksamhet utan att skatta för den. Tror det finns en ruta för det i deklarationen och ett belopp som ska dras bort från det man tjänat.

• Ari Gold

Ja du kan ha inkomt från hobbyverksamhet utan f-skattesedel. Du skattar för det på den vanliga deklarationen som "vinstgivande hobbyverksamhet" har jag för mig.

• hotten

skatta bara hobby verksamhet, så länge du omsätter under 30000,- år så är det väldigt enkelt, å du behöver inte redovisa moms å dyl.

he he trodde du verkligen att du kunde tjäna nått utan att skatta för det? förutom en summa på att plocka kottar å bär..

• Limefrukt

Problemet är att företag inte vill "köpa" mina tjänster även om jag deklarerar det som hobbyverksamhet. De säger att det är lika med att köpa tjänsten svart! Så då måste de anställa mig i alla fall!

strojes skrev 2008-10-02 12:39:12 följande:
    Det finns en broschyr att ladda hem från www.skatteverket.se: www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/bros...
    Tack! Det var precis den broschyren jag letade efter!
    hotten skrev 2008-10-02 11:33:33 följande:
    he he trodde du verkligen att du kunde tjäna nått utan att skatta för det? förutom en summa på att plocka kottar å bär..
    Tänkte snarare på moms... Att jag får betala någon form av skatt är jag medveten om.
  • Gorban
    Limefrukt skrev 2008-10-03 09:17:07 följande:
    Problemet är att företag inte vill "köpa" mina tjänster även om jag deklarerar det som hobbyverksamhet. De säger att det är lika med att köpa tjänsten svart! Så då måste de anställa mig i alla fall!
    Tänkte snarare på moms... Att jag får betala någon form av skatt är jag medveten om.
    Du kan skaffa FA-skattsedel. Då drar din huvudsakliga arbetgivare vanlig skatt och du kan fakturera dina uppdragsgivare för kaligrafitjänster. Du måste dock föra bokföring och fylla i näringsbilagan i deklarationen. Inte jätteavancerat med så liten omsättning som du har. Dessutom kan du ju då dra av för allt material som du behöver för att utföra tjänsten.
  • sommartorpet
    Gorban skrev 2008-10-03 13:45:38 följande:
    Du kan skaffa FA-skattsedel. Då drar din huvudsakliga arbetgivare vanlig skatt och du kan fakturera dina uppdragsgivare för kaligrafitjänster. Du måste dock föra bokföring och fylla i näringsbilagan i deklarationen. Inte jätteavancerat med så liten omsättning som du har. Dessutom kan du ju då dra av för allt material som du behöver för att utföra tjänsten.
    Men det var just detta att slippa starta företag som TS ville. Ett alterativ kan ju vara att gå genom något av de företag som hyr ut arbetsgivare.
  • Limefrukt

Tack för alla svar! Jag har drivit eget företag under 5 år (för ca 3 år sen), och vill helst slippa allt vad bokföring och N-bilagor heter i framtiden. Så jag fortsätter nog och blir projektanställd av företagen.

Svar på tråden Inkomst av hobbyverksamhet men ingen f-skattesedel