• tiger85

Sy själv?!? Tips!

Börjar bli rastlös nu och fick tips av en kompis att sy lite saker till bebisen... Har ca 4 veckor kvar...

Men behöver tips och ev "bruksanvisning" på hur man gör och vad man kan göra??

Kan tillägga att jag lyckades få Godkänt i syslöjd eftersom jag försökte iaf..

• Svar på tråden Sy själv?!? Tips!
  • JosephineS

Sy några påslakan och örngott.. det behöver juh du ingen bruksanvisning för.. svin enkelt och jätte skoj att göra fina sängkläder med de tyger man vill ha !

• sleeping angel

Jag ska sy lakan och det är rätt enkelt, antingen så tar du ett gammalt påslakan och så kan du klippa det så brett du vill ha det (mät täcket el kudde innan) lägg till en sömsmån på 2-3 cm. Klipp sen så långt du vill ha det, en sömsmån på 2-3 cm. Sen syr du, har du gjort det enkelt för dig så har du klippt så du har två sidor redan sydda, du behöver då bara sy en sida och sen fålla (du viker upp ½ cm två ggr och syr längst ner)
    Underlakan är bara att fålla efter du fått dom ett stycke som har ca 2 dm som du kan vika under madrassen. Örngott syr du med samma princip som påslakan.
    Lycka till  

• Kajak

Du kan sy:
    * Snuttefilt
    * Golvfilt (den som bebis kan ligga på, på golvet)
    * Sängkläder
    * Lite kläder om du kan? (inte jag men jag försöker iaf)
    * Lite gardiner till barnets sovrum

Du kan sticka:
    * Tjocksockar (av ull)
    * Mössa (av bomull eller ull)
    * Filt som bebis kan ha när han/hon sover ute i vagn.

Kan inte komma på fler men du får nog fler förslag snart.

• pattisza

Sy haklappar i tunn vaxduk till när barnet börjar äta.

• Tusseluren

Om du sy påslakarn till bebisen, glöm inte att göra de små hålen upptill på sidorna så att du enkelt kan fixa till täcket när det snurrar till sig, det glömde jag på första jag gjorde, det blir så mycke enklare då.

• bluebluebird

om du inte har hunnit köpa spjälskydd till sängen än kan jag tipsa om att det är superenkelt att sy ett (och mkt billigare!). då kan du dessutom få det precis så tjockt och så högt du vill. personligen tycker jag dom man köper är så ostadiga och låga..

skumgummi köper du i de flesta affärer där man köper andra sygrejor, tygaffärer o.l. fråga personalen så får du hjälp med att välja tjocklek. jag användte ett påslakan till tyg, så då behövde jag inte ens betala för tyget.

- klipp till skumgummien i önskad mått, en bit för varje sida på sängen, minus et par centimeter på varje sida för att inte skyddet skall ´krocka´ i hörnen.. (ex: är sängen 50cm bred, klipp en bit som är 46 cm lång).
    - klipp till tyget så att du kan sy en lång "korv" som passar exakt rundt skumgummien. sy igen ena kortsidan. stoppa i en av skumgummidelarna. sy en söm tvärs över före du stoppar i nästa skumgummidel. kom ihåg att det skall ligga i vinkel, så det kan vara bra att hela tiden testa i sängen hur det blir så inte du syr för tight. jag sydde dessa mellansömmerna för hand då det kan vara lite svårt på maskin.
    - för att sätta fast det på sängen kan du tx sy på band. jag sydde på band på två ställen uppe och nere på långsidorna och ett ställe uppe och nere på kortsidorna.

sorry dålig förklaring. lycka till :)

• Mamma Zara

eftersom jag inte kan röra mig så lätt heller så har jag suttit och pillat i två dagar med sysaker

Har sytt påslakan och örngott till vagnen, lätt som en plätt.. ett spjälskydd till en lite annorlunda säng, en snuttefilt av härlig trikå med en liten fingerdocka insydd i ett hörn så man kan "leka" med den, en snuttefilt med lite flikar, och småpill att tugga och dregla på
    Idag blev det en åkpåse av fleece, som en sovsäck typ.. det ska jag ha i kalla tider.. skönt att sitta och pilla med sånt här och dra på med lite bra musik när man inte kan röra sig riktigt.. lycka till med alla syideer..
    Hmmm någon som har tips på hur man syr en skötväska kanske?LIte sugen e jag ..

Kram Z

• Ivriga mamman

Vilka roliga idér ni har! Kul med tips! Jag sydde ett lapptäcke till vagnen...använde tyget busungar och klippte till små fyrkanter av figurerna och sydde sen lite svarta och vita tygremsor runt....det blev riktigt fint (freak på svart/vitt)

Svar på tråden Sy själv?!? Tips!