om du inte har hunnit köpa spjälskydd till sängen än kan jag tipsa om att det är superenkelt att sy ett (och mkt billigare!). då kan du dessutom få det precis så tjockt och så högt du vill. personligen tycker jag dom man köper är så ostadiga och låga..
skumgummi köper du i de flesta affärer där man köper andra sygrejor, tygaffärer o.l. fråga personalen så får du hjälp med att välja tjocklek. jag användte ett påslakan till tyg, så då behövde jag inte ens betala för tyget.
- klipp till skumgummien i önskad mått, en bit för varje sida på sängen, minus et par centimeter på varje sida för att inte skyddet skall ´krocka´ i hörnen.. (ex: är sängen 50cm bred, klipp en bit som är 46 cm lång).
- klipp till tyget så att du kan sy en lång "korv" som passar exakt rundt skumgummien. sy igen ena kortsidan. stoppa i en av skumgummidelarna. sy en söm tvärs över före du stoppar i nästa skumgummidel. kom ihåg att det skall ligga i vinkel, så det kan vara bra att hela tiden testa i sängen hur det blir så inte du syr för tight. jag sydde dessa mellansömmerna för hand då det kan vara lite svårt på maskin.
- för att sätta fast det på sängen kan du tx sy på band. jag sydde på band på två ställen uppe och nere på långsidorna och ett ställe uppe och nere på kortsidorna.
sorry dålig förklaring. lycka till :)