• tiger85

Sy själv?!? Tips!

Börjar bli rastlös nu och fick tips av en kompis att sy lite saker till bebisen... Har ca 4 veckor kvar...

Men behöver tips och ev "bruksanvisning" på hur man gör och vad man kan göra??

Kan tillägga att jag lyckades få Godkänt i syslöjd eftersom jag försökte iaf..

• Svar på tråden Sy själv?!? Tips!
  • Wernerliv

Jag sydde förra graviditeten och byxorna jag sydde i jeanstyg kunde stå av sig själva! Jag ska inte sy denna graviditeten. Men Jag har skrattat gott åt det iallafall.

• JeBi

Mamma Zara skrev 2008-10-02 20:35:07 följande:

Hmmm någon som har tips på hur man syr en skötväska kanske?LIte sugen e jag .. Kram Z
    Hittade ett mönster/beskrivning här: cecisegna.blogspot.com/search/label/m%C3%B6nster

Lycka till!
  • mancora

Jag sydde örngott och lakan till babysängen och barnvagnen. Rotade hemma hos mina föräldrar och hittade underbara påslakan från 70-talet som jag använde som tyg. Både snyggt, unikt och ekovänligt. Letade på vinden hos föräldrarna och hittade mina gamla babykläder från 70-talet. De behövdes sy och fixas till (nya knappar, laga hål m.m.). Sonen är himla fräck i sin utsvängda byxor och overall och färgerna på kläderna är ju underbara!!

Jag klippte av alla tvättråd på mina kläder, min mans och handdukar m.m. och sydde ett lapptäcke där jag sydde in tvättråden på kanterna men även mitt på täcket. Bra att ha som snuttefilt och när bebisen ska öva på att ligga magen. När din bebis är ett par månader kommer tvättråden på mjukisdjuren vara intressantare än själva leksaken.

Bara raka sömmar här!! Mer klarade mina sykunskaper inte av...........

• Mamma Zara

Kul mancora tyvärr har jag inte fått tag i några gamla kläder men hittat en 70 tals vagn som jag fixat till som "extra" vagn..:) hittade mitt gamla barbapappa påslakan som jag med fixat till
    kom med fler ideer, det är ju kul!

• lillasmilla

puffelipuff! Vill gärna ha länkar med lite mått och mönster... Tack och bock alla kunniga!

• soff82

Jag jobbar just nu på barnvagnsmobil och mobil till spjälsängen i stil med "filurerna". Bara gulliga små filurer i trikå, fantasin bestämmer formen, och jag färgerna
    Har noll förkunskaper så blev en del misslyckanden innan jag fick in lite teknik

• Salt Groda

Jag har sytt en amningskudde, ett babynest, några små haklappar o tvättlappar, två (aningen sneda) bodys, stickat en massa grejer bl.a. blöjbyxor, kofta, sockar, mössa och gosedjur, virkat en filt...

Här är några länkar till beskrivningar på en del saker:

www.fagerlunds.net/trean/BabyNest.htm

sewityourself.googlepages.com/

knitty.com/ISSUEwinter05/PATTkate.html

beasbarnslikheter.blogspot.com/2007/07/sytt-till-bebis.html

www.valleycafe.com/knitting/sock-pattern.html

community.livejournal.com/punk_knitters/110889.html

• Ztinis

Jag har fått leverans från föräldrar och svärföräldrar på gamla utjänta påslakan och lakan som jag ska sy om till spjälsängen (som vi iofs inte köpt ännu). Var idag och spanade in måtten på kuddfodral och lakan till bäbis, hihi, så nu ska jag börja sy! Precis som någon innan skrev, både miljövänligt och ekonomiskt - och dom är ju såååå mjuka (tvättade 1000 ggr) för bäbis att ligga på sen :).

...tyckte förresten att det var en jättebra idé med barnvagnsmobil, det ska jag ge mig på också!!!

• Kajak

i Fredags sydde jag en mössa till sonen (14 mån).
    Enkel modell.

Jag använde dotters mössa som mall (mormor köpte den på POP till henne)

Efter ettpar försök med symaskin fattade jag snabbt hur man ska tänka med mössan.

Så det blev bra!
    Igår var vi ute i skogen så sonen hade mössan på sig o det såg rätt bra ut på honom!

Jag kommer att sy mer till barnen, måste bara hitta på nåt.
    Jag har massor med tyg som jag fick av mamma för jag vävde mattor o det fanns tyg kvar så jag känner jag vill sy till barnen så vi får se vad för ide jag kan komma på en dag...

• lillasmilla

jag vill ju sy, men har inte hittat fina tyger... =( Ngn som kan tipsa var man kan köpa fina babytyger? Gärna på nätet, eller i södra sverige... Tänkte att fleecevantar till nyfödd inte borde vara så svårt. =)Så det blit nog projekt 1, om jag hittar tyg....

• Kajak

lillasmila

Fleecevantar... bra ide jag får rotar lite tils jag hittar fleece o nåt tyg så fleece kan vara på handen och tyg ovanpå...

Få se om jag hittar nåt bra...
    Väntar en februaribebis så jag har inte vantar. Hade april o augusti så vantar behövs inte...

• Mamma Zara

min favvoaffär är stoffostil vid svågertorp i malmö... oh där finns allt!!!! kolla nätet med..

• Nani82

Syr oxå lite små grejs. Kul å pilla med. Ett tips är ju att låna en bok från Bibblo eller köpa en.
    Tex:
    "Baby Cool, Sy nytt av gammalt" av Nina Sandström mfl
    "Sy till småbarnen" av Anita Gunnars
    Eller köpa tidningen:
    www.ottobredesign.com/ (finns lite gratismönster på deras sida oxå.)

Här finns lite tips på internetsidor:
    svenska.yle.fi/matochfritid/hobbyartikel.php (blöjautomat tex)

www.newconceptions.com/free.htm (lite mönster på lätta fleecetossor å haklappar bla. Dock engelska)

minxblogg.com/ (eller vad sägs om en söt sockapa? Gjord av sockar så klart! )
    www.web-goddess.org/writing/tutorial/Image0.html (hur du gör sockapan)

www.sleepingbaby.net/jan/Baby/dipecase.html (sy ett blöjfodral kanske? Eller en egen variant av det.)

Ja här kom lite förslag... Pyssla är alltid kul!

Lycka till!!

Svar på tråden Sy själv?!? Tips!