• Nilam84

vad menas med "andra ögat" på en orkide?

är det dom här tjockare markeringarna på stjälken? mina orkideer har nämligen blommat av nu och stänlarna har vissnat så nu ska jag klippa bort dom ocg all info som jag hittar står det att man ska klippa över det andra ögat.. men vad menas med det då??

• Svar på tråden vad menas med "andra ögat" på en orkide?
  • Joonas

Jo, det är andra "ringmarkeringen" underifrån räknat tror jag!

• ellam71

Jag låter mina stänglar vara kvar.... och tre av mina har börjat blomma igen =)

Det som inte dödar härdar...
  • Nilam84

Jag är ny på det här med orkideer så jag vet ju varken ut eller in.. har aldrig fått en orkide att blomma om...

• ellam71

Jag är oxå ganska ny! Jag har 5st olika sorter. De två första klippte jag bort stänglarna när de torkat. De blommar inte. 3st lät jag de va kvar. En har 5 stora fina blommor, en håller på att börja växa ut... och den sista börjar det växa blad på mitt på den ena stängeln.. haha konstigt!

Nilam84 skrev 2008-10-02 17:45:47 följande:
    Jag är ny på det här med orkideer så jag vet ju varken ut eller in.. har aldrig fått en orkide att blomma om...
    Det som inte dödar härdar...
  • mimmi 1

om stängeln blir gul o livlös, så klipper man bort den, men så länge den är grön så låter man den vara kvar. den kan blomma igen på den gamla stängeln, förutsatt att den är grön..
    annars brukar det växa fram en ny stängel, och det blir större o längre blomklasar på sådana stänglar...

orkideér ska ha lite vatten. vattnar man för mycket, trivs dom inte, och återblommning uteblir.

Svar på tråden vad menas med "andra ögat" på en orkide?