• mamman i skogen

Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka! Tråd nr 2

Många som jag vart i kontakt med går på knäna de orkar inte vara föräldrar til sina barn utan är vårdare, på väg att gå in i väggen, kroppen säger ifrån och sjukskrivningen är inte långt borta. Man får informationen av myndigheter att barnet är för litet för assistans utan man får lita på kommunens goda vilja att ge en tillräckligt med avlösning vilket sällan händer när man har ett barn med en grav funktionsnedsättning. 

Vi är många här som har erfarenhet av assistans och många som kanske är på gång att söka eller har rätt att söka men vet inte om det så en tråd där vi kan dela med oss av erfarenheter och tips kanske är på sin plats.

Nu kör vi ngn som har frågor som vi tillsammans kan se om vi kan svara på. Om ngn vill diskutera anordnare så vore det bra om ni kan inboxa eller ta det i gästböckerna så vi slipper prata om vilken som är bäst eller sämst.

Den gamla tråden www.familjeliv.se/Forum-3-60/m34177227.html

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka! Tråd nr 2
  • ellie2

Hej!
    Hänger oxå på här. Har ingen assistent än men väntar på tid hos fk för utredning.

• mamman i skogen

Trevligt. 

Ellie 2 har ni använt er av ngn firma? Eller kör ni själva?  

• ellie2
    mamman i skogen skrev 2008-10-03 11:39:02 följande:
    Trevligt. Ellie 2 har ni använt er av ngn firma? Eller kör ni själva?  
    Vi har inte kommit så långt än men vad jag läst här så verkar det som man rekommenderar firma, eller? Har tänkt att ta en viss del själv och sedan ha en ass på dagis när han ska börja där. Ska börja jobba 50%.
    Än så länge känner vi inget större behov av att ha en ass i hemmet, det funkar ganska bra just nu. Det enda är att lillasyster (nio mån) tar en väldig massa tid och då hade jag tänkt att hon kunde vara på dagis och jag kan ha Vilmer hemma resterande 50% och kunna lägga mer tid på honom.

Nu väntar vi på utredning och hur många timmar vi blir beviljade.

En fråga... Hur är era resurser på dagis ordnade? Är det en ass som får betalt av fk eller har ni resurs som förskolan/kommunen står för?
    Enligt fk kan man bara bli beviljad ass på dagis om särskilda skäl föreligger. Vilka dessa skäl är vet jag inte... Någon som vet?
  • suz75

känner mig alldeles utmattad med alla desa handläggare och alla papper som ligger på skrivbordet hemma.

Har fått en bedömning från Kommunen LSS att vi inte får 10 h i veckan avlösarservice vilket vi verkligen behöver tills vi får LASS förhoppningsvis. Vi har fått förslag på 8 h avlösarservice varannan vecka, som jag tycker är katastrofalt. Blir ju fortfarande 4 h i veckan som vi har idag. De vill gärna att vi fördelar timmarn per månad. Biståndsbedömmaren anser att vi har helt vårdbidrag och barnomsorg som gör att vi borde klara av vår vardag. Helt sjukt enligt mig. Ska man behöva överklaga det här vill inte ens tänka LASS ansökan

• mamman i skogen
    ellie2 skrev 2008-10-03 15:38:04 följande:
    adams family skrev 2008-10-03 11:39:02 följande: Vi har inte kommit så långt än men vad jag läst här så verkar det som man rekommenderar firma, eller? Har tänkt att ta en viss del själv och sedan ha en ass på dagis när han ska börja där. Ska börja jobba 50%. Än så länge känner vi inget större behov av att ha en ass i hemmet, det funkar ganska bra just nu. Det enda är att lillasyster (nio mån) tar en väldig massa tid och då hade jag tänkt att hon kunde vara på dagis och jag kan ha Vilmer hemma resterande 50% och kunna lägga mer tid på honom.Nu väntar vi på utredning och hur många timmar vi blir beviljade.En fråga... Hur är era resurser på dagis ordnade? Är det en ass som får betalt av fk eller har ni resurs som förskolan/kommunen står för?Enligt fk kan man bara bli beviljad ass på dagis om särskilda skäl föreligger. Vilka dessa skäl är vet jag inte... Någon som vet?
    JAg personligen tycker att du ska kontakta en firma eller kooperativ för att få hjälp med ansökan och timberäkning annars kommer FK köra över er och ni kommer inte få det ni har rätt till. Assfirmor har gratis juristhjälp ofta och tro mig de har FK och kommunen respekt för tråkigt men sant. Kommunen anser jag personligen är det absolut sämsta alternativet att använda som anordnare och jag skulle aldrig välja detta även fast det säkert finns fåtalet som är nöjda med det. Det är svårt att få ass på dagis men inte omöjligt beror mycket på hur mycket rent medicinskt det finns runt barnet tex om barnet är infektionskänsligt har ep knapp etc
  • mamman i skogen
    suz75 skrev 2008-10-03 16:01:19 följande:
    känner mig alldeles utmattad med alla desa handläggare och alla papper som ligger på skrivbordet hemma.Har fått en bedömning från Kommunen LSS att vi inte får 10 h i veckan avlösarservice vilket vi verkligen behöver tills vi får LASS förhoppningsvis. Vi har fått förslag på 8 h avlösarservice varannan vecka, som jag tycker är katastrofalt. Blir ju fortfarande 4 h i veckan som vi har idag. De vill gärna att vi fördelar timmarn per månad. Biståndsbedömmaren anser att vi har helt vårdbidrag och barnomsorg som gör att vi borde klara av vår vardag. Helt sjukt enligt mig. Ska man behöva överklaga det här vill inte ens tänka LASS ansökan
    Japp galet men fundera på vinsten av ett överklagande man behöver ju inte dra det hur långt som helst utan kanske lägga krutet på ass ansökan istället om man kan hålla ut och orka. LASS ansökan har kommmunen ingenting att säga till om utan där är det FK och deras regelverk är ju tydligare. Kommunen måste rätta sig efter deras beslut.
  • binky06

Hej

Jag känner mig totalt vilsen....
    Vad är det för skillnad på LSS, LASS?
    Om man nu "går under" LSS eller LASS är det nån skillnad när man ska söka personlig ass. timmar än om man står utanför?

Tacksam för svar!
    Ha de gött.

• ellie2

Tack för råden!
    Detta är verkligen en djungel och det känns onekligen som att fk kommer att köra över en om man inte har har tillräckligt på fötterna.
    Ska kontakta en firma. Har inte koll på vad som finns. Förslag på bra ställen...? beror på var man bor kanske???

Vilmer är infektionskänslig, har knapp, specialkost och många mediciner och korttillskott så då borde det ju finnas en chans att få ass på dagis.

Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka! Tråd nr 2