• mamman i skogen

Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka! Tråd nr 2

Många som jag vart i kontakt med går på knäna de orkar inte vara föräldrar til sina barn utan är vårdare, på väg att gå in i väggen, kroppen säger ifrån och sjukskrivningen är inte långt borta. Man får informationen av myndigheter att barnet är för litet för assistans utan man får lita på kommunens goda vilja att ge en tillräckligt med avlösning vilket sällan händer när man har ett barn med en grav funktionsnedsättning. 

Vi är många här som har erfarenhet av assistans och många som kanske är på gång att söka eller har rätt att söka men vet inte om det så en tråd där vi kan dela med oss av erfarenheter och tips kanske är på sin plats.

Nu kör vi ngn som har frågor som vi tillsammans kan se om vi kan svara på. Om ngn vill diskutera anordnare så vore det bra om ni kan inboxa eller ta det i gästböckerna så vi slipper prata om vilken som är bäst eller sämst.

Den gamla tråden www.familjeliv.se/Forum-3-60/m34177227.html

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka! Tråd nr 2
  • mamman i skogen
    Fantine skrev 2008-10-26 21:06:45 följande:
    Hej, jag måste rådfråga lite om ekonomin kring assistans. Vad används en assistenttimme till? Timlön, arbetsgivaravgifter osv. Hur mycket är skäligt att man får bruka till assistansomkostnader? Fick en siffra på 2 % av vår ekonomiansvarige, tyckte det lät lite men jag har ju ingen aning. Våra assar har ju än så länge bara löner runt 100-lappen. Känns som att det i så fall är en stor resterande summa som bara försvinner till bolaget. Och när en assistansanordnare säger att de står för utbildning och friskvård mm, är det sådant som tas från "vår" pott eller är det företagets pengar. Och en sista fråga. I lagtexten står det tydligen att assistansen inte ska bli en kostnad för vare sig brukaren eller assistenten. Men vad gäller när assistenten måste hitta på aktiviteter som kostar bara för att vi i nuläget inte kan vara i närheten när hon jobbar med Jack? Eller när vi inte kan vistas hemma av samma anledning? Vår önskan är ju självklart att vi ska kunna vara tillsammans alla även när assistenten är med men än så länge känns det som svårt mål att nå. Och under vägen dit vill vi gärna klara vår ekonomi... Lite snurrigt allt detta. / Sara
    Sara ulrica kommer og förklara bra för er hon kan detta bättre än flera andra här.. Jag reagerar på att era assistenter har så låga löner det är verkligen inte ok tycker jag. Här går alla assar på 114 kr i timmen ca.
  • ulricaa

114 kr/h är en bra lön! Liam assar har 102 (19-åring utan erfarenhet, naturligtvis) - 110 kr. MEN jag låter dem åka på i princip alla utbildningar de vill! Det är också en löneförmån. Och eftersom jag har 100% översikt på Liams assistansmedel vet jag precis hur pengarna används!!! För det är jag som bestämmer det!!! Jag ligger på 87-93% i lönekostnad... !
    Dessutom har jag förbaskat nöjda assistenter!!!!

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • ulricaa

Sofia: ni har ju fast ob! Gäller det även assistenterna????

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • mamman i skogen
    ulricaa skrev 2008-10-26 21:58:12 följande:
    Sofia: ni har ju fast ob! Gäller det även assistenterna????
    Nej assistenterna har inte fast ob. Vi viste om detta "problemet" när vi satte löner och har valt att vid storhelger som jul osv så vill vi inte ha så mycket folk i huset dels för att få vara själva och dels för att obn äter upp andra kostnader. Nya assar sätter vi på en timlön på 108-110. Vi har ju inte så mycket pengar till utbildning men å andra sidan så står ju bolaget för många sådana i egen regi.
  • pinguuu

Fantine...
    Måste fråga dig vilket assistansbolag du tillhör idag..l

Tycker jag känner igen det....

• Sofie70

Jag försöker sätta mig in i vad det kommer att innebära att gå från avlösarservice till PA men jag blir ganska matt när jag sitter här och läser lite på tråden. Så många frågor.
    Är det vi föräldrar som bestämmer assistenternas löner??
    Har alla ett assistansbolag?
    Har jag arbetsgivarsansvar för dem som jobbar med Vendela?
    Jag trodde liksom att man bara ansökte hos försäkringskassan och de tog beslut om antalet timmar men sedan är alltså försäkringskassan inte inblandad mer utan man ska själv leda och strukturera och lägga upp budget och alltihop? Jag vet inte hur jag ska ha tid med det...
    Antagligen klarnar allt efterhand. Nu är det ju kommunen som hjälper oss hitta avlösare och som ser till att det finns vikarier och vi behöver inte blanda oss i något som har med löner att göra.

• mamman i skogen
    Sofie70 skrev 2008-10-27 08:48:02 följande:
    Jag försöker sätta mig in i vad det kommer att innebära att gå från avlösarservice till PA men jag blir ganska matt när jag sitter här och läser lite på tråden. Så många frågor. Är det vi föräldrar som bestämmer assistenternas löner?? Har alla ett assistansbolag? Har jag arbetsgivarsansvar för dem som jobbar med Vendela? Jag trodde liksom att man bara ansökte hos försäkringskassan och de tog beslut om antalet timmar men sedan är alltså försäkringskassan inte inblandad mer utan man ska själv leda och strukturera och lägga upp budget och alltihop? Jag vet inte hur jag ska ha tid med det...Antagligen klarnar allt efterhand. Nu är det ju kommunen som hjälper oss hitta avlösare och som ser till att det finns vikarier och vi behöver inte blanda oss i något som har med löner att göra.
    Du kan styra själv hur mycket du vill engagera dig. Vi har själva valt att sköta arbetsledar rollen och skriva schema men behöver vi backup från assfirman så får vi det. Det viktigaste är att du hittr en firma som du trivs med och som är tydlig i vad de erbjuder och vad de förväntar sig att ni ska göra. Budget och löner behöver du inte alls bry dig om men jag tycker man kan se till att assistenterna har en dräglig lön och firman har kollektivavtal samt är iFa godkända det är en kvalitetssäkring i de flesta fall.  
    Tycker att assistans är otroligt mycket bättre än avlösare då kan man själv styra över när och vem man vill ha i huset och inte behöva rätta sig efter kommunen.

Tror inte det är många här som har kommunen som anordnare eller är egna. Är ni med i ngn förening typ RBU så kan det vara et tips att kolla på anonserna där och sen kontakta olika firmor för enbart seriösa får anonsera i dessa tidningar. En firma eller kooperativ kan också hjälpa er med ansökan och ge juridisk hjälp och det är värt enormt mycket..
  • guldklumpen

Läste att det var flera stycken här som har anlitat Vivida som assistansbolag. Är precis klar med ansökan om personlig assistent och det har godkänts hos försäkringskassan. Det var juristen Sofia som skötte vår tidsresovisning och hon blev klar väldigt snabbt. Hela processen från vi tog kontakt med Vivida tills vi hade fått godkänt hos försäkringskassan är ca 2,5 månad. Jag är mycket nöjd med henne. Även Fredrik verkar vara en mycket kunnig och trevlig person. Har man ett bra assistansbolag så tror jag absolut att Försäkringskassan känner sig mer pressade och man får ett snabbare beslut.

Ha det gott allihopa!

• mamman i skogen
    guldklumpen skrev 2008-10-27 12:11:39 följande:
    Läste att det var flera stycken här som har anlitat Vivida som assistansbolag. Är precis klar med ansökan om personlig assistent och det har godkänts hos försäkringskassan. Det var juristen Sofia som skötte vår tidsresovisning och hon blev klar väldigt snabbt. Hela processen från vi tog kontakt med Vivida tills vi hade fått godkänt hos försäkringskassan är ca 2,5 månad. Jag är mycket nöjd med henne. Även Fredrik verkar vara en mycket kunnig och trevlig person. Har man ett bra assistansbolag så tror jag absolut att Försäkringskassan känner sig mer pressade och man får ett snabbare beslut.Ha det gott allihopa!
    Ja vi är supernöjda vad kul att det gick så snabbt för er. Suz sa dock att Sofia slutat hos vivida. Men fredric är kanon han har hjälpt oss otroligt mycket när vi inte orkat och gått på knä.
Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka! Tråd nr 2