• ellie2

Baklofenpump!

Hej!
    Vi är i samma situation. Vilmer ska förhoppningsvis snart få en pump. Tabletterna (Baklofen) har ingen större effekt. Han är två år och väger 14,3 kg. Vår läkare i Lund sa att man helst vill att barnet väger 15 kg men att man i vissa fall sätter in pump om de väger mindre. Att det är avståndet mellan höften och revbenen som som måste vara tillräckligt stort. Är barnet litet så kanske den inte får plats. Vår kille är ganska lång så jag hoppas att det inte är några problem.

• ellie2

Puffar lite...

I veckan var vi och röntgade Vilmers höft för att se om pumpen får plats. Har inte fått svar än.

• ellie2

Det var snabba ryck. Hoppas allt går bra. Vad händer under det första halvåret? Har egentligen inte fått så mycket info om proceduren. Har fått tid att träffa spactisitetläkare den 19/11 men har ingen aning om hur lång tid det sedan dröjer innan det blir dags.
    Lycka till!

mamman i skogen skrev 2008-10-23 15:25:38 följande:
    Oj oj nu kommer vi snart bli kallade kan vara redan nästa vecka känns lite nervöst. Har pratat med flera föräldrar nu om just baklofen pump och de är supernöjda och barnen mår mycket bättre efter op även fast det blir ett jobbigt halvår så har det vart värt det. Kommer hojta till när det är dags och sen får jag väl uppdatera här vad som händer och hur det går
  • ellie2

Huga, många resor blir det men det får det vara värt om det gör lillemans liv lättare. Tror att vi får åka till Lund för detta, ca 20 mil...
    Japp, det blir bra att kunna jämföra. Vi hörs!

mamman i skogen skrev 2008-10-23 20:19:39 följande:
    Operationen sker ju i två steg först får man ligga inne och man får medicinen direkt in i ryggen för att prova hur det funkar om allt går bra så får man op tid och det blir ca en vecka på sjukhuset och minst 48 timmar måste man ligga på rygg för att undvika läkage. Första halvåret kan vara jobbigt för att hitta rätt dos så man inte blir för avslappnad eller tvärt om. Det blir 2 resor i veckan första tiden till sjukhuset och så småningom så blir det bara en resa per vecka för att senare tunnas ut till varje halvår.Lycka till vid den träffen förhoppningsvis har vi redan då kommit en bit på vägen. Ska hålla dig uderrättadså du kan få ställa svåra frågor till dem och jämföra vad de säger mot vad som händer för oss..Du får berätta vad som händer.
  • ellie2

Hej!
    Har nu fått svar på Vilmers höftröntgen som visade att höftlederna inte längre ligger stabilt i höftkulorna. Ska på ortopedrond nästa vecka så då får vi se vad de säger. Vilmers läkare förvarnade om att de kan föreslå en op av muskelsenan. Hoppas få lite mer svar om Baklofenpumpen också.
    har misstänkt att han har ont men det är ju så svårt att veta var...
    Adams family: Ger ni alvedon eller nåt starkare när River har ont? Det verkar funka ganska bra på Vilmer.

Meddelade läkaren att vi var negativa till Botox om det skulle komma upp... och hon var förvånad att vi hört så negativt om detta då de endast hade positiva resultat. Hon medgav dock att det brukar ges till patienter med mindre spasticitet än Vilmers. Så jag hoppas att vi ska slippa bråka om detta...

Uppdaterar nästa vecka efter ronden

• ellie2

Tack för svaret.
    Hoppas också att pumpen blir första alternativet. Hoppas att det inte finns något som sätter käppar i hjulet för den.

Läste artikeln om Botox och har googlat runt för att få så mycket info som möjligt så man kan ge svar på tal...

Håller tummarna för att ni får op snart så ni hinner landa till jul.

• ellie2

Igår var vi på regionsortopedrond och träffade en hel bunt med läkare. En av ortopederna inledde med att medlidsamt säga att bilderna från höftröntgen inte alls såg bra ut! Vilmers läkare hade ju förvarnat om att höftlederna hade börjat glida lite men hann ändå få hjärtat i halsgropen och tänka tusen tankar innan han fortsatte... Jag menar att bilderna var så dåliga så att det inte går att bedömma riktigt hur det ser ut. Hallå pedagogen!!!

Nu blir det ny röntgen och är det glidningar så blir det nog aktuellt med en liten op av muskeln i ljumsken.

De såg hur extremt spänd och spastisk han är så baklofenpump var absolut aktuellt att prova. Vi ska ner till Lund nästa vecka och träffa ep-teamet och då skulle de försöka få en tid med neurokirurgen. Han måste känna så att pumpen får plats. Deras bedömning igår var att det nog skulle kunna gå. Annars får han vänta tills han växt till sig lite.
    Köerna är på ett år men remissen skrevs för ett halvår sedan så jag hoppas att det kan bli i vår. De har sagt tidigare att han är prioriterad, men men vi får väl se... Tror ingenting förrän vi får en tid på papper.

Adams family: Hört nåt än om tid?

• ellie2

Mia: Skönt att höra att det fungerat så bra med pumpen till din kille. Hoppas på samma resultat här. Tabletterna han får nu har gett lite effékt men inget anmärkningsvärt. Han egentligen märkt mer biverkningar än lindring. Visst är det väl så att biverkningarna blir mindre med pump?

Har läst om några som fått sömnsvårigheter när de börjat med pump. Är det nåt du har erfarenhet av? Putte har alltid haft knas med sömnen men sover nu bättre sen han började med melantonin.

• ellie2

Ja, så fattade jag det som... Fast först ville de ju ha en bättre bild så bedömningen kan ju bli helt annorlunda.

mamman i skogen skrev 2008-11-21 09:18:22 följande:
    Kommer de operera muskeln även fast ni får pump. Här vill de undvika detta ingrepp utan säger att resultat med pumpen är oftast tillräckligt men att man på lång sikt kan få operer ändå.
  • ellie2

Usch, vad jobbigt. Hur märkte de att organen blev påverkade? Undrar eftersom jag ofta tänker hur länge lillemans kropp ska orka med alla dessa spänningar. Han är väldigt snabbandad och har en hög puls. Kan ju omöjligt vara bra... Nu är han bara så periodvis, lyckligtvis är han mer tillfreds i kroppen sen vi började med ketogen kost.
    Mia med 4 pojkar skrev 2008-11-22 15:32:41 följande:

Viggo hade så grav spactisitet att även dom inre organen blev påverkade och hjärtat var på väg att ge upp när dom till slut bestämmde sig för att sätta in en pump.Så på det viset så räddade den hans liv :)adams family skrev 2008-11-21 09:35:42 följande:
  • ellie2

Å, vad jag beundrar er styrka och kämpande i allt detta. Det känns ju verkligen som det bara är meningen att er kille ska fixa detta! Vilken kämpe som överbevisar läkarkåren att ingenting är omöjligt.
    Jag har tagit upp detta med Vilmers läkare och vi hade ett djupt samtal om det. det är ju trots allt så att hans tillstånd med grav hjärnskada och svår ep kan ge komplikationer som han till slut inte klarar av. fast det kan man ju inte gå och fundera över för då blir man knäpp. Samtidigt vill jag lära mig allt jag kan för att förebygga svåra komplikationer så att han ska få ett så bra liv som möjligt. Tror verkligen att pumpen kan ge honom mycket.
    Mia med 4 pojkar skrev 2008-11-22 21:40:29 följande:

Viggo krampade trots att han inte hade epilepsi, låg på huvudet och hälarna medans resten av kroppen var uppe i luften, han svettades så det såg ut som han hade badat och var så stark att vi fick vara 3 stycken vuxna människor för att hålla ihop honom. Efter mängder med tester så visade det sig att njurarna var på väg att lägga av och att han antagligen redan fått en mindre hjärtattack. När beslutet om pump togs så var det ingen som trodde att han skulle överleva har jag fått veta nu efteråt utan alla tester visade att han fått mos ( multiorgansvikt ) och hade några timmar kvar. Åh jag skulle kunna skriva en hel roman om hans kamp, biverkningar efter felmedicineringar och en allt annat än positiv läkarkår...nu efter pumpen så är det helt annat ljud från dom flesta kan jag lova :)Kroppen klarar så mycket mer än vad man kan förstå men om du känner oro för det så prata med hans läkare om det, det är trots allt en ganska viktig fråga. Lycka till!
  • ellie2

Äh, vad tråkigt att det blev så illa! Hoppas att ni kan hitta nåt som funkar...

suz75 skrev 2008-11-22 19:47:42 följande:
    Blir nog ingen mer baklofen för Jolina. Hon har krampat och krampat och varit okontaktbar idag. Haft kontakt med läkaren på barnakuten som nämnde att det inte finns mkt att göra eftersom interaktionen med Epmediciner är jättestor plus att Jolina har EP.. Jättejobbigt och oroande att se sitt barn få tysta kramper vilket man absolut inte ser...tur att halveringstiden på baklofen är kort..
  • ellie2

Nej, vad trist! Hoppas ni får ny tid snart. Det borde väl kunna fixa in honom lite snabbt, tycker man...

regnbågsbaby skrev 2008-11-23 15:25:23 följande:
    Hej! Vår kille skulle fått sin baklofen pump i torsdags.. men som alltid så blev han sjuk så allt fick ställas in.. *suck*  nu dröjer det väl flera månader innan vi får en ny tid för op.
  • ellie2

Vad har ni för ep-mediciner till Jolina? Vilmer har också reagerat kraftigt på biverkningarna några dagar efter höjning men inte med kramper. Vi har stannat innan full dos för vi tyckte han blev mer spänning när vi höjde. Vi har förresten bara höjt med 1/8 -del i taget eftersom V är så känslig.

suz75 skrev 2008-11-22 19:47:42 följande:
    Blir nog ingen mer baklofen för Jolina. Hon har krampat och krampat och varit okontaktbar idag. Haft kontakt med läkaren på barnakuten som nämnde att det inte finns mkt att göra eftersom interaktionen med Epmediciner är jättestor plus att Jolina har EP.. Jättejobbigt och oroande att se sitt barn få tysta kramper vilket man absolut inte ser...tur att halveringstiden på baklofen är kort..
  • ellie2

Fy tusan vad jobbigt!
    Vilmer har absenor och frisium. Han har reagerat med ökade spänningar i ca tre dagar varje gång vi höjt. Han har spänt sig och varit skakig i hela kroppen. Han reagerar ofta så med alla mediciner han får. Trött blir han också. Nu har han väldigt låg dos men läkarna kommer nog att föreslå en höjning igen. Är skeptisk då det egentligen inte gör så mycket nytta. Har varit på g att sätta ut det helt men när vi sänkte märkte vi att han började dra sig mer och mer bakåt igen så då stannade vi på den här dosen som för tillfället är ok.

suz75 skrev 2008-11-23 19:29:46 följande:
    ellie2: Jolina har iktorivil och Absenor. Jag har aldrig sett ngt liknande faktiskt, en stor reaktion att inte ensjag som sjuksköterska visste vad jag skulle göra med mitt barn. askuten sa att det inte fanns ngt att göra, de skulle inte ge stesolid sa de, konstigt tycker jag men när timmarna gick så blev det bättre och bättre iom att halveringstiden är kort på baklofen, går ur kroppen ganska fort.Jolina hade frånvaroattacker allt mellan 3-5 min, 4-6 ggr på 30 min. Helt sjukt måste jag säga. Idag har hon sovit bort hela dagen i sitort sett och kräkts 2 ggr.Hur har vilmer reagerat?
  • ellie2

Vad skönt att ni har en tidsplan och att ni "slipper" innan jul.

Vi ska ner till Lund på måndag och träffa hela gänget på spasticitetcentret. Neurokirurgen ska kolla honom då, sen får vi hoppas att allt går bra och att han kan få en pump snart.

Vi har även fått svar på den omgjorda röntgen och jodå, ena höftleden har glidit. Så nu blir det en liten op av muskeln i ljumsken. Kanske redan innan jul men jag hoppas nog på att de väntar till efter jul...

mamman i skogen skrev 2008-12-10 15:25:02 följande:
    Nu har AL hört av sig till oss... Det blir inget före jul det är vinterkräksjuka som går där och den vill vi klara oss undan så i januari blir vi inbokade istället och det passar oss fint då det känns lugnare än nu. Så testdos i januari och sen operation så fort som möjligt.
  • ellie2

Min kille är 2 1/2 men läkaren i Lund säger att de haft så små barn som 1-åringar. Tror att de går mer på vikt. Har för mig att de sa 14 kilo och Vilmer väger 14,5 kg.

SaraKS skrev 2008-12-11 15:48:32 följande:
    regnbågsbaby skrev 2008-12-11 13:54:14 följande:
    Han fyller i dagarna 20 månader :) ja, verkligen. Men jag tycker det är så olika på vart man bor också verkar det som.
  • ellie2

Var i Lund igår och träffade neurokirurgen angående pump. Tyvärr ser det ut som vi får vänta ett tag till. Mellanrummet mellan revbenet och höftkammet var precis så stort så att pumpen skulle få plats men det fanns ingenting att ge på och då skulle det vara stor risk för skav och infektioner som följd. Han ville ha minst en cm till. Däremot var de helt överrens om att han SKA ha pump och de tror att han kommer att bli hjälpt bra av det.

Så nu är det bara att vänta på att lilleman ska skjuta i höjden lite till...

SaraKS: Frågade honom om knapp (V har ju också det) och det var inga problem enligt honom. Rent teoretiskt, som han sa, så är det en ökad risk för infektion men han hade gjort många op på barn som även har knapp. Även satt på samma sida som knappen.

• ellie2

Va bra att det äntligen är dags! Hoppas nu at ni får hålla er friska så att det blir av. Vill höra allt om hur det går. Lycka till!!!

mamman i skogen skrev 2008-12-19 13:20:04 följande:
    Idag fick vi en tid för testdos baklofen så den 19 januari så blir detäntligen vår tur!!! Hoppas att allt vad sjukdomar håller sig borta nu
Svar på tråden Baklofenpump!