• Puffpuff

Ätit svärdfisk....

Usch, känner mig så hemsk. Blev bjuden på restaurang idag och valde att äta dagens fångst utan att jag visste att jag ABSOLUT inte skulle göra det - det var nämligen svärdfisk... Nu när jag kommit hem så har jag läst överallt att man inte får äta det men på sjukvårdsupplysningen sa de att det var ok så länge jag inte var ngn storkonsument... En enda gång, jag har tre veckor kvar till bf, som jag slarvat att inte kolla upp det och så blir det sååååå fel!

Känner mig hur hemsk som helst... Buhu....

• Svar på tråden Ätit svärdfisk....
  • Jojjann

Bebisen inom dig är nog helt "färdig" eftersom du har så kort kvar till bf och påverkas säkert inte alls av att du fått i dig lite svärdfisk! Skulle inte fundera mer på detta om jag var som du!

• LillaMilou

Vet hur det känns, råkade också stoppa i mig det. Det var visserligen strax innan jag testade pos. men i böckerna står det ju att man inte får äta det ens om man planerar att bli gravid
    BM försäkrade mig dock att allt är ok ändå och det stämmer nog både för dig och mig.

• Belana

En enda gång bygger inte upp tungmetaller hos bebisen (vilket är det man är orolig för med fisk som blir "stor och gammal" som svärdfisk blir. Oroa dig inte!

• Puffpuff

Tack för snabba svar! Nu ska jag försöka gå och lägga mig och inte fundera allt för mkt på den stackars fisken jag stoppat i mig... men man blir ju så irriterad på sig själv när det är så kort tid kvar!

Nattinatti!

• Mollie

Vill inte säga för mycket men just svärdfisk är ju en rätt "olämpig" fisk att äta överhuvudtaget. Den är giftig om den inte tillagas på rätt sätt. Man får t.ex aldrig ta reda på fettet i stekpannan om an stekt den. Bort med det, inte göra sås på det! Den måste vara HELT genomstekt/grillad!

Fast ur din synpunkt så tror jag inte att du ska vara orolig, Puffpuff! En gång = ingen gång, 2 gånger = en gång för mycket!

• SofieK

Ta det lugnt - Födevarestyrelsen i Danmark (motsvarer Livsmedelverket i Sverige) rekommenderer gravida att vara FÖRSIKTIGA med stora, gamla rovfisk - dvs. INTE äta över 100 gram per vecka av dessa fisk(www.altomkost.dk/madtildig/Goderaad/Gravide_og_ammende/forside.htm) i motsats til SLV som rekommenderer gravida helt att avstå från stora, gamla rovfisk.
    Så det är säkert ingen fara att äta svärdfisk en gang!
    Sofie K

• JsN
    Som alltid är det bra att veta varför man ska/inte ska äta något. Stora rovfiskar ska man undvika eftersom de står högt upp i näringskedjan och därför innehåller mycket fettlösliga miljögifter. Fördelen med miljögifter är att man lagrar på sig dem och först när manuppnått en tillräckligt hög koncentration blir de farliga. Därför är verligen en gång ingen gång när det gäller den typen.
    Egentligen bör alla kvinnor (och flickor) som inte fött alla barn de vill ha undvika fisk med stora halter av miljögifter eftersom bl a kvicksilver är fertilitetshämmande.
  • Scruffy

Hej,
    Jag har inte ätit svärdfisk, men åt igår en fiskrätt på restaurang som innehöll både torsk och gös. Nu åt jag inte ens hälften av portionen, men det känns inte så roligt nu när jag vet att man inte ska äta gös. Jag vet inte heller hur fördelningen torsk/gös var .
    Men jag får väl hålla mig till att en gång är ingen gång.
    Tror nog att dem flesta någon gång stoppar i sig något som man egentligen bör avstå ifrån.
    Vad man skulle vilja veta är vad finns det för risk för barnet? Är ju i vecka 33, så det mesta bör vara utvecklat nu.

• bobba

Jag åt svärdfisk säkert sju ggr när jag var gravid, eftersom jag inte visste att det var giftigt. Var jätteorolig, men än så länge verkar vår bebba normal..

Svar på tråden Ätit svärdfisk....