• VB78

Klippa häcken?

Vi köpte hus och flyttade in i juni, nån gång i juli klippte jag häcken men vart inte sådär jätte nöjd, det var första gången jag klippt en häck någonsin och jag fick då låna en häcksax av den ena grannen för han klippte sin häck då.
    skulle vilja klippa lite mer och få den rak framför allt!
    tänkte sätta pinnar med snören denna gång.

Men är det fel att klippa den nu? ska jag stå ut till typ våren?
    som sagt har ingen aning och önskar gärna att någon kommer med tips vet tyvärr inte vad för sort det är på häcken.

Hoppas att någon har tips!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
  • Svar på tråden Klippa häcken?
  • ElinC

Det beror mycket på vad det är för häck du har. Alla är olika.

• mimmi 1

oavsett sort, är det för sent att beskära nu.. växterna har gått , eller börjar gå i vintervila, och hinner inte återhämta sej efter en klippning. och då riskerar du att häcken inte klarar vintern. den suger upp höstfukten i snittytan, och kan frysa sönder. så mitt råd är att vänta till våren med att klippa...

• VB78
    mimmi 1 skrev 2008-10-02 19:52:25 följande:
    oavsett sort, är det för sent att beskära nu.. växterna har gått , eller börjar gå i vintervila, och hinner inte återhämta sej efter en klippning. och då riskerar du att häcken inte klarar vintern. den suger upp höstfukten i snittytan, och kan frysa sönder. så mitt råd är att vänta till våren med att klippa...
    tack så mycket!
    Det var det jag var rädd för vill ju inte förstöra den fina häcken och så jätte sned är den inte Flört
    En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
  • Kurreburre

Jag tror nog det beror lite på var du bor och vad det e för häck. Vi bor i södra Skåne och har en 50 år gammal, hög, bred och tät ligusterhäck mellan våra kedjehus. Vi och grannen klippte de i början på juli. Sen dess har den växt en del på toppen och e lite spretig. I helgen klippte grannen de spretande grenarna, alltså en liten fin putsning. Men man ska nog inte göra nån stor grov klippning nu. Grannfrun e landskapsarkitekt så det känns som de har rätt bra koll Glad

Plötsligt händer det!
Svar på tråden Klippa häcken?