• Äldre 3 Oct 01:19
    48396 visningar
    36 svar
    36
    48396

    sterilisera nappflaskor?

    Hur ofta bör man göra detta?
    Jag gör det efter varje måltid men frågan är om man verkligen behöver det? Jag kokar alltså i 5 min efter varje gång!

  • Svar på tråden sterilisera nappflaskor?
  • Äldre 3 Oct 19:21
    #21

    alltså vilken dålig mamma jag känner mej som nu... min tös e 6 veckor å jag har aldrig kokat hennes flaskor... Jo, när dom va nya, men inte sen...

    usch så hemsk jag måste va...

  • ellen8­1
    Äldre 4 Oct 10:46
    #22

    Och hon överlevde menar du?! *chockad*

    1 och 1 är 3 skrev 2008-10-03 19:21:15 följande:


    alltså vilken dålig mamma jag känner mej som nu... min tös e 6 veckor å jag har aldrig kokat hennes flaskor... Jo, när dom va nya, men inte sen...usch så hemsk jag måste va...
  • Kaxeli­na
    Äldre 4 Oct 10:48
    #23

    Handdiskade mina flaskor efter varje måltid men jag kanske kokade dom några gånger i månaden.

  • La Lola
    Äldre 4 Oct 10:49
    #24
    1 och 1 är 3 skrev 2008-10-03 19:21:15 följande:
    alltså vilken dålig mamma jag känner mej som nu... min tös e 6 veckor å jag har aldrig kokat hennes flaskor... Jo, när dom va nya, men inte sen...usch så hemsk jag måste va...
    Varför är du hemsk o en dålig mamma pga det?
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Äldre 4 Oct 10:53
    #25
    ellen81 skrev 2008-10-04 10:46:35 följande:
    Och hon överlevde menar du?! *chockad* 1 och 1 är 3 skrev 2008-10-03 19:21:15 följande:
    Ja, än så länge lever hon ju Jag låter henne dessutom sova på mage... Så enligt alla konstens regler borde hon varit död nu. Men hon ligger här i famnen å ler så sött
    La Lola skrev 2008-10-04 10:49:16 följande:
    Varför är du hemsk o en dålig mamma pga det?
    Lite irroni över de hela All denna hysteri kring allt får mej att balla ur lite. Som jag skrev ovan, hon ammas inte, jag kokar inte flaskorna, hon sover på mage... ja, jag gör allt man inte ska
  • La Lola
    Äldre 4 Oct 10:55
    #26
    1 och 1 är 3 skrev 2008-10-04 10:53:14 följande:
    Lite irroni över de hela All denna hysteri kring allt får mej att balla ur lite. Som jag skrev ovan, hon ammas inte, jag kokar inte flaskorna, hon sover på mage... ja, jag gör allt man inte ska
    *puh*
    Jag trodde du menade allvar.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • SaraSa­ra
    Äldre 4 Oct 11:01
    #27
    jannike85 skrev 2008-10-03 01:19:32 följande:
    Hur ofta bör man göra detta?Jag gör det efter varje måltid men frågan är om man verkligen behöver det? Jag kokar alltså i 5 min efter varje gång!
    Jag gör följande, enligt instruktionerna som medföljde när jag kpte flaskorna till min bröstpump:
    Häller kokande vatten (smidigt med vattenkokare)i flaskan och låter sen stå någon minut, sedan diskar jag som vanlig för hand.
    Vet inte om det är nödvändigt att hälla i kokande vatten först, men det är inte dirket jobbigt att trycka på vattenkokarens knapp, så jag har fortsatt med det :)
  • mandel­blomma
    Äldre 4 Oct 11:09
    #28

    inte sterlitvättar de som ammar sina bröst efter varje måltid, eller sterliserar ni skeden ni ger AD droppar med också? :)

    Nej man behöver inte sterilisera flaskor, på Neo gör man det men då är det små små prematurbebisar, på vanliga BB görs det inte...

  • brünnh­ilde
    Äldre 5 Oct 13:39
    #29
    mandelblomma skrev 2008-10-04 11:09:48 följande:
    inte sterlitvättar de som ammar sina bröst efter varje måltid, eller sterliserar ni skeden ni ger AD droppar med också? :)Nej man behöver inte sterilisera flaskor, på Neo gör man det men då är det små små prematurbebisar, på vanliga BB görs det inte...
    Här steriliseras ad-skeden också. Brösten är lite annorlunda tycker jag, de är ju levande vävnad.
  • Kokar du efter varje måltid TS? Oj, hur orkar du?

    Jag var duktig innan o kokade typ en gång i veckan, men nu blir det ganska långt mellan gångerna. Köper jag nytt så kokar jag det först.


    (¯`°?.¸ ღ www.noellesmamma.blogspot.com ღ ¸.?°´¯)
  • Äldre 17 Nov 21:44
    #31

    De här verkar smidiga för snabb sterilisering av nappflaskor i micron: www.nappflaskor.se/2008/11/17/rengoringspasar-for-nappflaskor-och-tillbehor/

  • FOA
    Äldre 17 Nov 22:03
    #32
    Svar på #27
    SaraSara skrev 2008-10-04 11:01:54 följande:
    Jag gör följande, enligt instruktionerna som medföljde när jag kpte flaskorna till min bröstpump: Häller kokande vatten (smidigt med vattenkokare)i flaskan och låter sen stå någon minut, sedan diskar jag som vanlig för hand. Vet inte om det är nödvändigt att hälla i kokande vatten först, men det är inte dirket jobbigt att trycka på vattenkokarens knapp, så jag har fortsatt med det :)
    Ursakta jag lagger mig i men det ar battre att diska forst och koka sen (radet som medfoljer de flesta flaskorn bla avent, tommy tippy etc).
  • violat­ricolo­r
    Äldre 18 Nov 09:46
    #33

    Vi har 150ml-flaskor fortfarande o jag kokar dom i vattenkokaren en gång/dag, mkt smidigt. Visst är många för hysteriska, men ett bröst är redan en hygienisk förpackning o i nappflaskor som använts ett tag samlas bakterier i repor o vrår.

  • violat­ricolo­r
    Äldre 18 Nov 09:47
    #34

    Men det är väl viktigare m napparna..

  • FOA
    Äldre 18 Nov 21:09
    #35
    violatricolor skrev 2008-11-18 09:47:59 följande:
    Men det är väl viktigare m napparna..
    Nja, det viktigaste ar flaskorna da det latt frodas bakterier i mjolk.
  • Äldre 17 May 09:44
    #36

    Min plutt är 11 dagar och får ersättning i flaska. Jag diskar för hand (sköljer ur med kallt vatten först sen diskar med diskmedel i varmt vatten) efter varje måltid och kokar 10 minuter 1 gång om dagen. Läser man här låter det kanske lite ambitiöst, men det är första barnet så man är ju så nojig och vill att allt ska bli rätt. Dock känns det som om jag inte gör annat än att diska och koka... Uppenbarligen är barnen lika friska även om det inte steriliseras frekvent. Skönt att höra. Slipper man dö av dåligt samvete om man skulle missa en dag:)

Svar på tråden sterilisera nappflaskor?