• MysTic PrincesS

Skabb?

Har fått århundradets klåda mellan fingrarna på båda händerna, detta har kommit smygande nu dom senaste 2 veckorna o blir bara värre. Klådan kan man ju bli knäpp av (spec kvällstid). Googla lite efter att min mor sagt att det kunde vara skabb *uääk*... Men hur tusan har jag fått det? Nån som haft det? Hur går en undersökning till? Läste nått om nålar o gångar. Lätt att bli av med? Hjälp

• Svar på tråden Skabb?
  • Björkman

Vad jag vet är skabb mer vanligt hos djur än människor. Om ens människor kan få det?

• MysTic PrincesS
    Björkman skrev 2008-10-03 02:29:51 följande:
    Vad jag vet är skabb mer vanligt hos djur än människor. Om ens människor kan få det?
    Jo, även människor kan tyvärr få det....
  • Björkman

Men om du inte varit i kontakt med djur som har det kan jag aldrig tänka mig att du har skabb.

• MysTic PrincesS

Smittar visst från person till person med... Hm, ska sluta skaka hand med folk nu...

• Björkman

MysTic PrincesS skrev 2008-10-03 02:48:51 följande:

Smittar visst från person till person med... Hm, ska sluta skaka hand med folk nu...
    Ja gör det. Det kan ju bli en epedemi, som med rävarna!
  • MysTic PrincesS
    Björkman skrev 2008-10-03 02:51:07 följande:
    MysTic PrincesS skrev 2008-10-03 02:48:51 följande:
    Ja gör det. Det kan ju bli en epedemi, som med rävarna!
    Jo, fast detta blir man la inte hårlös o mager av.. Bara smått tokig av klådan.. får stryka på xylocain inatt så jag inte kliar sönder mig totalt..
  • kaosmaskinen

du får titta efter ett litet ingångshål, det bör sitta någonstans på handen om du nu har skabb. Kliar det mest på kvällen?

• gaffsan

Det finns tenutex på apoteket mot skabb. I bruksanvisningen står även att du ska tvätta alla sängkläder och människor du varit i kroppskontakt med bör också behandlas.Det är smittsamt.

• spillkråka

det där råkade jag ut för.. köp krämen på apoteket, följ anvisningarna, tvätta alla sängkläder och kläder så försvinner det..

• Sandriisch

jag har haft skabb förra året. Kliar som attans gör det. Trodde först ja fått myggbett, men det kunde ja ju inte få mitt i vintern?! sen komer det bara mer och mer myggbettsliknande kliande prickar... började på benen på mig
    Till slut fick jag nog av allt kliande så sökte läkare och då fick jag åka till sjukhuset på hudnågot och dom konstaterade att det var skabb. fick någon salva som var väldigt effektiv och funkade bra. Fick verkligen storstäda hela min lägenhet och rentvätta alla kläder jag hade nästan för det ksulle försvinna.

Svar på tråden Skabb?