• guldplutt

Vi som lyckats med insemination :-)

Vi gjorde makeinsemination 2005 som lyckades på första försöket, resultatet fyller 3 i februari! Nu försöker vi oss på syskon, och har inte lyckats på egen hand den här gången heller, så nästa månad blir det förmodligen insemination igen. Funkar det inte så går vi nog vidare till IVF...

• guldplutt

OK, då får jag väl uppdatera lite till då, eftersom jag åt Pergotime vid vår insemination (det kommer jag att göra den här gången också)

Spirea, DI, danmark, ostimulerat, 1:a försöket
    ockra27, ostimulerat, 2:a försöket
    SisselaM, ostimulerat, 1:a försöket
    Salt, stimulerat, 2:a försöket
    Mery 26, stimulerat, 1:a försöket
    Bliglin 37, ostimulerat 5:e försöket (bebis född)
    Fröken Fräken, DI, ostimulerat, 2:a försöket
    Guldplutt, stimulerat, 1:a försöket ( make 2005)
    JanuariBaby 2:a försöket ( make)

• guldplutt

bou - det kan nog stämma att om pergo inte funkar så går man vidare till sprutor. vi inseminerades på pergo förra gången, och ska prova det nu igen. man behöver inte ta ledigt, det känns ingenting att insemineras, och man ska leva precis som vanligt fram till testdag!

jag lever som vanligt till den dag jag plussar, det är också vad vår läkare rekommenderar. folsyra äter jag dock, det finns ju i tex mitt val kvinna, som känns som ett bra tillskott i övrigt också.

det är inte så stor chans (ca 15%) att lyckas vid insemination, men givetvis beror det på vad man har för problem. och uppenbarligen så finns det de som lyckas!

• guldplutt

En tredjedel av alla inseminationer låter optimistiskt, det är ju högre andel än vad chansen är vid vanligt samlag om man inte har några problem (ca 20-25%), och ofta är det ju för att man har några problem som man gör en insemination. Men visst har spermiernas kvalitet betydelse (var inget problem i vårt fall trots makeinsemination). och det är såklart bättre att ha en positiv än en negativ syn på det när man går in i det...

• guldplutt

Grattis alexia81!

För vår del är det dags för insemination imorgon. Har precis varit på VUL och fått ägglossningssprutan.

• guldplutt
    Laranja skrev 2008-11-22 22:20:33 följande:
    Hej på er! Har en fråga angående insemination och ivf. Vid makeins tar man spray och sprutor då också? Vad är likheten och vad är den egentliga skillnaden? kramar Laranja!
    Det är väldigt olika. Om man inte har några konstaterade problem med ägglossning kan man ibland få börja med pergotime (tabletter). rekommendationerna verkar vara så olika hos olika läkare...
  • guldplutt

Vi hade drygt 10 miljoner. Jag hade en äggblåsa som var 18 mm (och ett par som var precis för små) när jag tog sprutan, och ännu större dagen efter när vi gjorde VUL. Efter sprutan ska det ta 24-36 timmar innan ägget lossar, men läkaren sa att hon tyckte det var optimalt att det ännu inte släppt när vi gjorde själva inseminationen.

• guldplutt

Jag hade två ägg förra gången vi inseminerades, men ut kom bara en tjej.

jag har också lite svag mensmol. vet inte om det betyder ngt eller om man kan vara lite "mör" efter inseminationen och det är därför? jag hade lite rosa/rödstrimmiga flytningar precis efteråt, så jag antar att det är lätt hänt att de kommer åt att rispa till lite någonstans, kanske kan det vara det som känns nu i efterhand? en vecka kvar till BIM... (läkaren sa att jag skulle testa efter 17 dagar, men så länge kan jag nog inte hålla mig, jag brukar vara punktlig på 14 dagar annars)

• guldplutt

Elsa1 - samma här, vi var (är) också oförklarligt barnlösa, inga fel hittade, regelbunden ÄL, fria äggledare, bra värden på både mig och maken. VI lyckades på första inseminationen förra gången, vår tjej fyller tre i februari. Nu försöker vi oss på syskon, och väntar på BIM efter första inseminationen. Förra gången sa vår läkare att man kan ha ngt som kallas för "sekretproblem", dvs sekretet som spermierna ska ta sig igenom för att komma in till ägget är för trögt eller har ngn bakteriell obalans. Detta är väldigt svårt att påvisa med tester, men däremot så har ju insemination goda chanser om det är detta som är felet.

• guldplutt

corneliana - usch vad tråkigt, vet hur det känns...

själv vet jag inte när jag ska våga testa, blir osäker på när jag egentligen ska räkna med BIM, cykeln har ju varit lite annorlunda än vanligt iom pergotime, ägglossningssprutan och inseminationen. tror jag testar i helgen om det inte kommit ngn mens...

• guldplutt

Fan. Jag som verkligen trodde att det tagit sig denna gången. det kändes så. jag har bara trott det en gång innan, och då stämde det. jag tog ett test imorse som visade negativt. en minut efter det kom mensen. skit också...

Svar på tråden Vi som lyckats med insemination :-)