• Anonym

7000:- i månaden att leva på tips och trix?

Hej och hå.. Nu har vi köpt hus och kommer att landa på en ganska hög månadskostnad för detta, och jag har räknat och räknat och kommit fram till att det som kommer att finnas kvar efter att räkningarna inklusive bensin är betalda är ca 7000:-, så det är alltså 7000 som skall gå till mat+kläde+nöje osv... Nu kommer det ju att vara såhär ett tag (tills våra löner går upp eller räntorna ner), så vad finns för tips och trix för att det skall kännas drägligt? Vet ju att det går, men det är lite ovant.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-03 13:21
    Vi är två vuxna, och en torr liten 3 åring. Bebbe nummer 2 kommer mot våren

• Svar på tråden 7000:- i månaden att leva på tips och trix?
  • Nyfiken gul

*välj era turer med bilen - låt den stå så mycket som möjligt.

*satsa på att veckohandla och gör det med en veckomeny och inköpslista.

*storkoka mat och frys ner. Ha gärna matlådor med på respektive arbetsplats.

*handla hygien och städprodukter på typ Dollar store och ÖB.

*se över era övriga utgifter och dra ner på det som känns onödigt och som ni kan klara er utan.  Tex medlemsskap, bokklubbar, prenumerationer osv.

*förhandla er till bättre villkor när det gäller el - ha gärna månadsfaktura så ni slipper få chock varje kvartal och kanske går back.

*kör månadsvis på alla fakturor så har ni samma utgifter oavsett månad.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • hjärnladyn

Ät upp all mat!

Har hört om flera rapporter i dagarna, som säger att ett hushåll slänger upp emot 25 % av all inköpt mat. Gör matlådor, frys in, spara på rester. Fixa och trixa för att inte slösa med maten.

Se över försäkringar, blir det billigare om ni har alla försäkringar på ett ställe? Det går att förhandla med försäkringsbolagen!

Likadant med telefoni, bredmand och betaltevekanaler (om ni har det), där erbjuds ofta paketlösningar.

Häng ut tvätt istället för att köra i torktumlare, tvätta bara i fulla maskiner. Cykla istället för att köra bil om det går.

Planera inköp och ärenden så att ni inte behöver köra i onödan.

• nelina

Men 7000 kr är väl rätt så mycket pengar att ha kvar till mat, kläder och nöjen? Jag vet ju inte hur det har sett ut för er tidigare men i vår familj skulle vi definitivt klara oss på den summan, vi är två vuxna, en 4-åring, en 1½-åring och har en 12-åring som är hos oss varannan helg.

Planera era veckor, gör veckomatsedel och veckohandla, det brukar göra att man får ner kostnaden. Ta med er egen lunch till jobbet.

Köp och sälj kläder på Tradera. Jag har köpt både till mig själv och till barnen. Nu inför vinterna har jag tex köpt en reimaoverall + reimahandskar och en Po.P mössa till yngste sonen för totalt 388 kr. Nästa vinter kan jag sälja vidare, på så sätt blir inte kläderna så dyra.

• Polola77

Ungefär samma som vi hade det. två vuxna, en nioåring och en bebis.

Jag lade upp vår ekonomi såhär:

3400 till mat och hygien.
    1000 fickpengar mamma: skolböcker, kläder, godis, mat på stan.
    1000 fickpengar pappa: hans grejer
    750 till sonen: kläder, fickpengar,leksaker.
    350 till bebisen: blöjor, leksaker, kläder
    500 gemensamma utgifter: presenter, gardiner, bussbiljetter etc.
    -----
    7000

Tips: köp/få begagnat (tradera, blocket)

• Lilla Morran

Instämmer helt med nyfiken gul.

"Det är inte de stora inkomsterna som gör dig rik - utan de små utgifterna"

• Sandriisch

haha oj vilken lyx ni har :P
    Vi har 7000 sammanlagt ungefär till hyra och el och mag,nöjen mm :) brukar ha 3000 över till mat och nöjen när allt är betalt och det räcker ju huuuur långt som helst verkligen, hitta fynd och köp billigt ;D jag handlar massa kläder mm varje månad ändå räcker pengar till allt typ.
    Vi är tre som bor här med, två vuxna och en bebis.

• queenpepsi

Vi gör sedan en månad tillbaka bokföring på familjens ekonomi (så detaljerat som möjligt), då tycker jag det är lättare att se vad vi kan spara in på. T ex godis och choklad blir ganska mycket på en månad:)
    T ex har vi fått de mesta av barnens kläder av kompisar och släktingar (mest begagnade, men även nya) och det vi behöver utöver det försöker vi köpa begagnat på t ex loppisar eller nätet. Förra helgen köpte jag en helt bra vinteroverall till vår tvååriga son för 50 kr, som i affären skulle kostat minst 500. Barnskor hittar vi oxå billigt på loppisar/second hand.

• Polola77

I min stad är det loppis varje lördagsmorgon. Det är en guldgruva. Man går ditt TIDIGT = senast 7.00 och tar med sig begränsat med pengar (typ 300). Sen går hem när pengarna är slut.

Man ska gärna göra en inre lista efter vad man behöver innan man går så att man inte bara shoppar. Min lista förra helgen:

cykelbarnstol : 30kr
    tvådelad overall, bebis: 40 (Pop)
    termobyxor till 9åring: 10kr/st
    tröjor till mig 10 st: 10kr/st

Allt såg nytt ut!!

Hittade inte: jujutsudräkt strl 180, men det får jag hitta på blocket eller tradera.

• guldplutt

7000 ska man väl klara sig på även om det inte är superfett, jag hade nog tyckt att det kändes lite tajt om det var på lång sikt och inte bara en kortare period. det jag tänker på direkt är att du skriver att barn nr 2 är påväg till våren - då kommer ni väl att få ännu mindre att röra er med när ni är föräldralediga?

• Anonym
    guldplutt skrev 2008-10-03 13:51:47 följande:
    7000 ska man väl klara sig på även om det inte är superfett, jag hade nog tyckt att det kändes lite tajt om det var på lång sikt och inte bara en kortare period. det jag tänker på direkt är att du skriver att barn nr 2 är påväg till våren - då kommer ni väl att få ännu mindre att röra er med när ni är föräldralediga?
    Jovisst, fast det är nästan frågan om... tror vi kommer få mer att leva på... besinkostnaden för mig försvinner, det är ungefär lika mkt som jag går ner i lön om jag tar full fp, men jag tänkte fortsätta jobba varannan helg vilket ger ca 5000 extra i månaden, (handels med bra OB pengarna ligger i att jobba helg), så jag kommer förmodligen få in mer pengar och ut med mindre (bensinen), plus 1150 kronor till i barnbidrag då.. :-/ Min sambo kommer iofs få lite löneförhöjning i höst, i juni får vi ju tillbaka skattepengar för ränta och reseavdrag då får vi ju en liten buffert också... :/ Kan gå, kan gå....
  • Anonym

Tack för alla tips, det jag måste lära mig orka är alltså att handla på tadera ist för direkt på Pop Hehe och kanske bara handla det hon verkligen behöver :-S Dvs ingenting just nu Mat är jag ganska bra på, att laga billigt och köpa storpack, jag har matlåda, inte sambon just nu då han är på ett bygge utan möjlighet till detta. Handlar gör jag oftast på väg hem från jobbet så där kan vi inte spara bensin iaf :(

Svar på tråden 7000:- i månaden att leva på tips och trix?