När byta bilbarnstol?
Vi har nu en Akta Graco Autobaby till vår dotter på 4 månader och nu undrar jag när man vanligtvis brukar byta till nästa stol?
Vi har nu en Akta Graco Autobaby till vår dotter på 4 månader och nu undrar jag när man vanligtvis brukar byta till nästa stol?
puffar lite
Ni kan byta nu om ni vill men stolen ni har är urvuxen när huvudet når till kanten eller barnet väger så mycket som stolen är godkänd till.
Vi bytte vid ca 4 mån då vår dotter inte trivdes i babyskyddet.
Vi bytte strax innan 6 månader då vi lämnade tillbaka våra hyrda babyskydd.
Vi bytade när Filip var ca 3 mån då han blev för tung att bära i babyskyddet.
Vi har en Britax freeway som man kan luta bakåt. Kanon bra då han var så liten.
Vi bytte när dottern blivit så stor att det blev jobbigt att släpa med babyskyddet. Hon hade gott kunnat sitta längre i babyskyddet (hon nådde inte upp) men det blev helt enkelt för jobbigt att först knäppa fast henne i skyddet och sen knäppa fast skyddet i bilen när man nu ändå inte kunde bära henne i det.
Dessutom gillade hon inte att åka bil, när hon fick bilstol såg hon ut bättre och blev nöjdare i bilen.
Fast barn nr2 får nog sitta längre i babyskydd. Det blir så trångt med två bilbarnstolar att vi antagligen kommer behålla babyskyddet så länge det bara går...
Det brukar väl finnas en viktgräns på stolarna... gå efter det ellr när det ser för litet ut!
VIktgräns 10, 12 eller 13 kg finns som gränser. Så det som först blir för litet bestämmer. Vikten eller längden.
Vår dotter fyller 1 år 27/7 och vi har fortfarande inte bytt. Hon älskar att sitta i sin bilstol och når inte ända upp med huvudet ännu. Vi byter nog i höst ngn gång, då tjocka vinteroverallen ska på!!
Vi bytte när Emil var ca 6 mån... inte för att han var för tung eller för att huvet stack upp, utan för att han har så långa ben så han låg som ett U i det där babyskyddet, såg jättekonstigt ut, och hade vi krockat hade han garnterat brytit benen då dom inte fick plats......slog emot sätet......
Vi köpte en BritaxFreeway, 0-25kg då istället. Den ska han kunna ha till 3-4 års ålder ca.
vi hade också en autobaby, bytte när Alvin var drygt ett år.
Den passar fortfarande tror jag och han är nu 15 mån.
Vi har en Autobaby och Ida som nu är drygt 5 månader (66,5 cm lång och 8300 g) verkar inte sitta skönt i den... Hennes huvud åker alltid framåt när hon somnar.
Vi funderar på att byta men vet inte till vad...
Någon som kan tipsa om en bra bilstol?!
Jag bytte så fort han kunde sitta i den större stolen ( enligt vikt). Anledningenm till detta var att han väldigt fort växte ur lilla stolen och tyckte att det var jätte jobigt att sitta i den.
Min kompis bytte ´när hennes som var 10 månader.
Vi ska byta när dottern är ca 10 månader nu är hon 5. Vi har en Gracco med bas så vi låter stolen sitta kvar i bilen och tar bara med den när det behövs