Inlägg från: Perry the Platypus |Visa alla inlägg
  • Perry the Platypus

dårt asöires setuG

Mycket nöje då!!

Inledning

Jag kom att intressera mig för hur det är att åldras som muslim i Sverige efter ett samtal med en Imam från mellanöstern (en Imam är en religiöst skolad person som fungerar som böneledare inom Islam och som rådgivare i både religions- och livsfrågor) i Stockholms Moské på Södermalm. Samtalet rörde sig om socialtjänst och åldrande. Jag berättade att det finns ju Judiska Hemmet, Finska Hemmet och liknande för äldre som t ex inte talar svenska eller som av religiösa skäl vill bo med likasinnade. Jag frågade honom om han kände till någon muslimsk hemtjänst, heller något boende för äldre muslimer. Imamen svarade:

”Det behövs inte, vi muslimer tar hand om våra egna inom familjen”.

Jag började då fundera över om det verkligen fungerar så i praktiken? I Sverige är man oftast beroende av två inkomster, både mannen och kvinnan måste i regel arbeta eller ha någon form av inkomst för att klara utgifter som hyra, mat och kläder. I länder i mellanöstern är det oftast mannen som arbetar och försörjer familjen, medan kvinnan tar hand om barnen, övrig familj så som äldre föräldrar och hushållet. Och I de länderna fungerar ju en sådan arbetsfördelning, eftersom de är uppbyggda på ett sådant system, men hur blir det i ett land som Sverige om man vill fortsätta med sitt hemlands system här,  och vårda sina äldre anhöriga själva? Om den äldre har ett stort hjälpbehov och ständigt behöver någon i sin närhet hela tiden som kan hjälpa, så krävs det ju att en person är hemma hela tiden. Är detta i så fall möjligt att genomföra, med tanke på att endast en inkomst oftast inte räcker för att försörja flera personer i Sverige,? Om det inte är genomförbart (att vårda de äldre inom familjen), vilka krav kommer äldreomsorgen att möta från den här gruppen? Har de andra behov än svenska pensionärer?

Så, nu fick du lite uppstart.

(¯`°?.¸ ღ♥ Se till att göra misstag så att du lär dig något av dem. ♥ღ¸.?°¯)
  • Perry the Platypus
    o GUTEGIRL o skrev 2008-11-28 13:38:10 följande:
    TAck tack! Tycker du att det hänger ihop, inledning, syfte, mål och metod?
    Ja, det tycker jag nog när jag som hastigast ögnar igenom rubbet. Det jag fokuserar på är dock språket - du skriver lätttillgängligt, vilet är till din fördel, men alltför familjärt och icke-akademiskt 8vilket drar ner kvalitén på hela ditt arbete). Exempel: "Så långt kommet fick jag lite lätt panik och visste inte vad jag skulle ta mig till." Så bör du inte uttrycka dig.
  • Perry the Platypus
    o GUTEGIRL o skrev 2008-11-28 13:46:35 följande:
    Hehe, sant!
    Kämpa på bara! En ledstjärna på vägen: använda aldrig ett komma före en bisats som inleds med "och".
  • Perry the Platypus

*tittar i kors av trötthet*

Arvid körde högljutt bil i sin säng 02:50 i natt. Drog med honom till min säng där han fortsatte vandalisera husfriden i 1,5 timme innan han lyckades somna om.

• Perry the Platypus
    MissKaos skrev 2008-12-01 09:26:27 följande:
    Jättekul. Min man får en ny overall att springa i.Ringt Bm nu. Chefens order. Man får visst inte har HUR mkt symptom på karpaltunnel som helst. Typ färgskiftningar på häderna vart inte ok.
  • Perry the Platypus

Jag har så ont i halsen att jag inte kan prata. Kollegorna flinar och firar.

• Perry the Platypus

Jag undrar såå om hon är på riktigt elelr om det är nån som bara lattjar ibland när den har tråkigt.

Svar på tråden dårt asöires setuG