Inlägg från: Pelargonen |Visa alla inlägg
  • Pelargonen

dårt asöires setuG

KarJac skrev 2008-10-17 09:17:38 följande:
    MORGON!!Danstinas trillingar ska heta: PP, KarJac och Pucko
    Absolut!
  • Pelargonen
    Ickan skrev 2008-10-18 15:15:10 följande:
    hejhej*suck* svärmödrar, vilken planet kommer de ifrån? Kan man skicka tillbaka dem dit? Eller iaf deras kassa attityder.Min är oftast ok, hon tränger sig definitivt inte på iaf vilket är bra. Nu ringde påsättaren till henne för han ska hämta sin dotter där om en stund. Såklart undrar hon om han kommer ensam eller om A o jag kommer med. Förmodligen ensam sa han då. Hennes nej-tjut hördes i halva huset. Så långt är väl allt ok men sen börjar hon tjata om att han ska ha med A o accepterar inte att han säger att han inte vet hur det blir eftersom A sover. Till slut blev de nästan arga på varandra. För det skulle vara helt ok att väcka en sovande bebis o dra iväg honom i bilen för att hon ska kunna gulla med honom i fem minuter? *suck* Hon kan väl ta o komma hit istället, det gör hon knappt aldrig utan förväntar sig att vi ska åka till henne. Gör vi det så bjuder hon inte ens på en kopp kaffe.
    Min svärfar är utlänning så han går iofs att skicka tillbaka där han kom ifrån men det vill jag inte för jag gillar honom skarpt!

Kan du inte slå henne lite så blir det kanske bättre?
  • Pelargonen
    MissKaos skrev 2008-10-18 16:28:03 följande:
    Boka ett UL??
    BM tyckte det men vi har tagit till oss den forskning som visar att barnen i magen kanske inte mår helt bra av alla UL. Så vi har valt att "suga på karamellen" och vänta tills rutin-UL i december.
  • Pelargonen
    Millimina skrev 2008-10-18 16:30:14 följande:
    Hej, vad gör ni?
    Mår illa och surar över att jag borde städa men inte vill.

Vad gör du?
  • Pelargonen
    Millimina skrev 2008-10-18 16:34:23 följande:
    Ligger i sängen och är sjuk .-( Tråkigt. Har ont i musklerna. Och jag som köpte nya skor igår så jag skulle kunna njuta av lite träning i helgen!
  • Pelargonen
    MissKaos skrev 2008-10-18 16:36:54 följande:
    Oj... fast den frsningen är ju än så länge inte det minsta evidensbaserad,¨åtminstonde inte vad gäller risker för påverkan. Man tror att hjärnan EV skulle kunna påverkas det man VET är att någon promille skulle kunna bli vänsterhänta av många UL.. MEn man ska följa sin övertygelse såklart..
    Jaså?

Den forskning jag har hört om är gjord av bl.a en BM på Danderyd samt BM:or i Danmark (min kusin är BM där. Fler och fler barn föds med en arm (eller båda) vid huvudet och undersökningar visar att det är vanligare hos barn som under graviditeten blivit utsatta för många UL. Man funderar därmed kring om det kan vara så att barnet faktiskt hör ljudet och därmed försöker skydda sina öron med händerna. Mammor som föder barnen med handen vid huvudet spricker ofta mycket och okontrollerat. Det där skrämde mig (eftersom min kusin bekräftade att forksning kring detta pågår) så då törs jag inte riktigt göra fler än behövligt.
  • Pelargonen

Tant Greta skrev 2008-10-18 16:39:59 följande:

Att ni kan hålla er?!!!DET skulle inte jag kunna
    Maken vill inte ens prata om det. Han blir svettig bara jag nämner "tvillingar eller fler".
  • Pelargonen
    MissKaos skrev 2008-10-18 16:42:25 följande:
    Där ser man! Nyare forsnkning än den jag har sett publicerad då.. Intressant, eller läskigt? Jag asom har gjort många UL... Fast snabba ifs..
    Ja, visst är det intressant! Hörde första gången om den för två år sen då min kompis födde barn på Danderyd och sprack massor (!) pga att hennes sessa kom med handen vid huvudet. Under BB-tiden fick hon förfrågan om hon ville delta i undersökningen och fick således träffa den BM som leder forskningen kring detta med UL som orsak eller inte.

Nämnde detta för min kusin Maria (som bor i Danmark) och hon berättade att det är två av hennes BM-kollegor som deltar i samma forskning fast då i Danmark. Jätteintressant! Min kusin gjorde 15 (!) UL men födde med snitt så hon själv kunde inte delta som patient.
  • Pelargonen
    Millimina skrev 2008-10-18 17:02:38 följande:
    Danstina. Det låter helt mysko. Om man tänker på en bebbe som är nyfödd och som utsätts för starka ljud. Inte fasiken täpper de till öronen då med armarna...Det jag har läst om har handlat om temperaturhöjningar i fostret.. JAg håller dock med dig. Försiktighetsprincipen ska råda. Har man inte någon medicinsk nytta av att veta så bör man låta bli! Men att hålla för öronen som teori till varför armarna skulle vara vid huvudet...hrm..låter skumt ärligt talat. Gjorde någon snabb sökning på det nu i med. tidskrifter, men hittade inget vettigt..
    Mysko eller inte, det finns personal inom vården som har sett ett samband och nu forskar om det. Ska bli intressant att få ta del av utfallet! Läste en artikel förra året som min kusin mailade, är på danska men man förstår rätt bra i alla fall. Ska be henne maila den igen så kan jag länka.
Svar på tråden dårt asöires setuG