• Tulltan

Vad är allvarligt nog att ta upp med chefen (om dina kollegor)?

Hur grova misstag, gärningar eller liknande krävs av dina kollegor för att du ska gå till chefen och ta upp detta med henne/honom?
    Om du tar upp något med chefen, har du då tagit upp det med din kollega först?

• Svar på tråden Vad är allvarligt nog att ta upp med chefen (om dina kollegor)?
  • Flickan Gud Glömde

Jag är bara konsult så jag överlåter prata om andra anställda till andra anställda.

• Tecken

TS, det beror nog på vilken typ av jobb man har.

Jag tar alltid upp incidenter med kollegan i fråga först.

• Frontline

Jag kör efter principen sköt dig själv och skit i andra, skvallra inte för chefen om du inte gillar att vara rövslickare...

• Cuthalion

Är det något som berör mig och det inte fungerar att ta upp det med den berörda kollegan så tar jag upp det med cheferna.

• Tulltan
    Frontline skrev 2008-10-03 19:38:33 följande:
    Jag kör efter principen sköt dig själv och skit i andra, skvallra inte för chefen om du inte gillar att vara rövslickare...
    Bra sagt. Men, om chefen kommer till dig och säger att en av dina kollegor har tagit upp med henne/honom att du gjort något utan att ta upp det med dig först. Vad gör du då? Tar du upp det med din kollega?
  • unclaf
    Tulltan skrev 2008-10-03 19:41:02 följande:
    Bra sagt. Men, om chefen kommer till dig och säger att en av dina kollegor har tagit upp med henne/honom att du gjort något utan att ta upp det med dig först. Vad gör du då? Tar du upp det med din kollega?
    Självklart pratar man med kollegan först, så länge denna inte gjort sig skldig till nåt brottsligt.

Hade nån gått bakom ryggen på mig och pratat med chefen INNAN denna tog upp saken med mig (antingen genom att påtala vad som känns fel och ge mig en "andra chans" eller genom att påtala felet och säga att man även tänker ta upp det med chefen) hade jag känn tmig jättesviken.

Om chefen berättar att nån "skvallrat" på mig så ade jag tagit upp detta med kollegan och frågat vad det var som gjore att denne inte kunde komma till mig först. Detta om jag inte gjort mig skyldig till nåt brottsligt som sagt, eller om det rör saker som kollegan rimligtvis inte kan hantera själv genom att ta upp de tmed mig först (ex misstänker att jag missbrukar alkohol och behöver stöd i hur detta ska hanteras).
  • Behemot

Har aldrig gjort, skulle nog göra det om jag såg att det fanns en risk att saker gick åt skogen...
    Saker jag skulle ta upp: Någon är full på jobbet, ignorerar säkerhetsföreskrifter (trots att jag har påpekat det), blir mobbad/mobbar, fifflar, går inte att samarbeta med (om vi inte kan lösa det på egen hand)

• Frontline
    Tulltan skrev 2008-10-03 19:41:02 följande:
    Vet faktiskt inte hur jag skulle göra..
    Har lite svårt att sätta mig in i tanken vad det gäller mitt
    jobb och kolleger , vi är inte så många anställda och vi ställer upp och hjälper varandra direkt om det är några problem...
    Men så har vi då ett par som kan springa in till chefen och tala om det ena efter det andra som egentligen är skitsaker men dom gillar att vara chefen till lags och tror att dom är jätteduktiga...
  • Tulltan
    Frontline skrev 2008-10-03 19:46:19 följande:
    Vet faktiskt inte hur jag skulle göra..Har lite svårt att sätta mig in i tanken vad det gäller mitt jobb och kolleger , vi är inte så många anställda och vi ställer upp och hjälper varandra direkt om det är några problem...Men så har vi då ett par som kan springa in till chefen och tala om det ena efter det andra som egentligen är skitsaker men dom gillar att vara chefen till lags och tror att dom är jätteduktiga...
    Jag känner igen det där, vi har sådana människor på min arbetsplats också.
    Har vid flera tillfällen råkat ut för just det här, att någon gått till chefen och sagt..."skitsaker" och inte tagit upp det med mig först. Jag blir sårad och förbannad, vad vill dom? Få mig att vantrivas?
    Tyvärr har jag inte stake nog att ta upp det med personen som gjorde så. Jag vet inte hur jag skulle gå tillväga.
  • Behemot

Sedan beror det ju på hur ens arbetsplats ser ut, jag har till exempel mer kontakt med min chef än vad de flesta på avdelningen har och då blir det ju naturligt att vi pratar om det mesta -när man har en relativt avslappnad relation är det lätt att saker kommer fram även om man inte har menat att "ta upp det". Fast jag tror inte att jag har sagt något som kan uppfattas som skvaller (iallafall inget som man kan använda emot någon)

Svar på tråden Vad är allvarligt nog att ta upp med chefen (om dina kollegor)?