• Svärdlilja

Ullunderställ på dagis, behövs det??

Undrar om det är bra att ha till de små nu i vinter??

Någon som kan tipsa om ett "osticksigt" märke..???

• Svar på tråden Ullunderställ på dagis, behövs det??
  • Niiilam

jobbar på förskola och har barn där som brukar ha det. Ingen nödvändighet men absolut bra. De barnen har pop´s ullunderställ som jag inte upplevde som stickigt och sen en fleecedress över och sen en lite tunnare och smidigare overall/byxa och jacka. Tycker det verkar toppen. Väldigt bra med ullstrumpor också i skorna när det är kallt.

• Maria med 3

Min 5-åring upplever alla underställ utom Houdinis som stickiga, men jag och 3-åringen har minimundus underställ och janus som ingen av oss upplever som stickiga.
    De syntetiska som craft är också helt ok, men inte lika värmande som ull.

Ullstrumpor är helt oslagbart i skorna. Jag har alltid frusit om fötterna tills jag började med ullstrumpor.

• Max mamma

Beror väl på vart man bor kanske.
    Men j tycker det låter som en bra ide kalla dagar.

• Thaleia

Beror säkert på var man bor. Här räcker det gott och väl med fleeceunderställ som är det som så gott som alla barnen också har. Har aldrig saknat att barnen ej har just ullunderställ.

• La Lola

Jag bor i jämtland o tycker inte att det är nödvändigt.

Jobbar på förskola o det är inte så jättevanligt att barnen här omkring har underställ.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Maria med 3

Jag tycker det beror en del på hur mycket man är ute med. Själv blir jag kall och ruggig i bomullskläder när det börjar bli kallt, men i underställ håller jag mig varm trots färre lager kläder (och tunnare lager). För mig är underställen ett sätt för mig attkunna ha på mig tillräckligt lite för att ha full rörelsefrihet.

• E81

På sonens dagis kör de ullunderställ redan nu och ca ett halvår framåt. Ordentlig ull ska ju reglera temperaturen och värma när det är kallt och bli svalare när det är varmt. Vi har köpt Janus underställ av merinoull, det fungerar bra. Är skönt och kliar inte. Däremot verkar vi ha fått ett riktigt måndagsexemplar på tröjan, för den går sönder mer och mer. Jag fattar inte vad som har hänt, helt plötsligt är den full med hål och nötningar. Men merinoull skulle jag rekommendera i alla fall.
    Sedan hittade jag billigare ullstrumpor på Vincent (2 par för 100 kr) istället för 70 kr/paret som vi köpte förra hösten.
    Sonen går Ur och Skur och är ute mycket.

*Anton* 19/6-06
  • SoFo89

Nu kanske jag dumförklarar mig här men tar dom då av dom "vanliga" kläderna på förskolan för att sätta på ett underställ? Det är åtminstone så jag hade när jag var liten..

• E81

Anton har sitt på sig med en t-shirt över och när de går ut fyller personalen på med ytterkläder

*Anton* 19/6-06
  • Maria med 3

Så gör vi här med. Barnen går i sina underställ enbart när vi är inne, ev med en liten klänning eller kortärmad tröja över.

• Svärdlilja

SoFo89, precis det undrar ja med!!

Om de alltid går omkring med de på dagis, behöver man inte ungefär 100 set då, eller tvättar man varje kväll??

• SoFo89

Ja exakt, då kanske man ska sluta köpa andra kläder och enbart köra på underställ i vinter

• Maria med 3

Vi kör enbart underställ under vintern. Ofta med en t-shirt över på de minsta så slipper man de flesta fläckar. Fungerar super.

• E81
    SoFo89 skrev 2008-10-05 22:32:45 följande:
    Ja exakt, då kanske man ska sluta köpa andra kläder och enbart köra på underställ i vinter
    Kan säga att jag förra vintersäsongen satt med en halv garderob full med en massa snygga kläder jag hade köpt till sonen att ha på dagis som aldrig användes eftersom han hade ullunderstället på sig jämt. 
    Svärdlilja skrev 2008-10-05 21:11:53 följande:
    SoFo89, precis det undrar ja med!!Om de alltid går omkring med de på dagis, behöver man inte ungefär 100 set då, eller tvättar man varje kväll??
    Nej, jag tvättar ställen 1-2 ggr i veckan, sonen har två. Jag vet inte hur det är för er andra, men Antons kläder blir inte direkt smutsiga annat än om han spiller på dem, och med en tunn tröja/t-shirt över så slipper man ju det.
    *Anton* 19/6-06
  • Linnpinn

Vår son har inte behövt något ullunderställ och inte heller något i fleece. De andra barnen har inte det heller. Men då bor vi iofs i Göteborg.

Svar på tråden Ullunderställ på dagis, behövs det??