• Glass

Urinvägsinfektion.

Lingon
    Lingon, som är nära besläktade med tranbär, har en ännu högre halt av tanniner (garvämnen) än tranbär som tidigare forskning visat är mycket verksamma mot urinvägsbesvär.

Tranbär
    Tranbär är ett medel som traditionellt har använts länge mot urinvägsinfektioner.  Tranbärsextrakt surgör urinen och en vanlig bakterier som ofta är en "bov" vid urinvägsinfektioner, coli, trivs då inte i urinvägarna. Kolibakterierna har tunna hår som de utnyttjar för sin rörelseförmåga och för att kunna stanna kvar i blåsa och utinvägar även när man dricker rikligt och har en god genomströmning. Det räcker således inte med att bara dricka mycket i alla fall för vissa bakterier har denna stora förmåga att bita sig kvar. Tranbär  förlamar fimbrierna och  bakterierna kan då lättare sköljas ur. En annan mekanism som också kan ha effekt är att man minskar andelen av de "envisa", klängiga kolibakterierna. 
    Detta skulle kunna förklara det förhållande att man får en långvarig effekt även när man har slutat med tranbärsjuicen. Det kan dock vara tryggt för den som har återkommande problem att ta den rekommenderade underhållsdosen på ca 15 ml juice per dag tillsammans med ett magnesiumtillskott.

källa:www.helhetsdoktorn.nu/tipsv5.htm

Jag har ingen sidfot...
  • Glass

Jag hittar ingen information som säger att drycken måste vara osötad.
    Var har ni hittat det?

Jag har ingen sidfot...
  • Glass

Nu har jag surfat lite till och läst på lite mer om pH. Socker ger inte en dryck ett högre pH (mindre surt/mer basiskt). Så sötad juice eller osötat juice bör inte spela någon som helst roll.

Jag har ingen sidfot...
  • Glass
    Yummie skrev 2008-10-06 00:45:22 följande:
    Jag har hört att det inte är bra att ha för mkt socker i urinen eftersom bakterier trivs då bättre därför har jag alltid kört på sockerfri och kommer även fortsätta med det.
    Men man har aldrig socker i urinen om man inte har diabetes. Sockermolekylerna kan inte gå igenom i njuren i normala fall.
    Jag har ingen sidfot...
  • Glass
    Yummie skrev 2008-10-06 01:32:46 följande:
    Ifall du lider av återkommande smärtsamma urinvägsinfektioner så kan du ju testa att dricka sockerhaltiga drycker i mängder och se hur det känns.Jag talar av egen erfarenhet då jag lidit något så fruktansvärt av ett antal smärtsamma urinvägsinfekioner genom året och har fått rådet av många med liknande problem att utesluta socker när jag har en infektion, och det har hjälpt mig! Man måste göra urinen sur för att inte låta bakterierna få större fäste och surt blir det knappast med sockerhaltiga drycker.

Men socker är inte basiskt, socker är alltså inte motsatsen till surt då det gäller pH värdet.
    Om man äter socker så försuras tex miljön i munnen så att de fräter mer på tändernas emalj plus att det naturligtvis ger kariesbakterierna näring. Saliven är basisk och höjer pH värdet till det normala igen.

Jag har ingen sidfot...
  • Glass

Yummie, det är inte så att du har svamp? Har man ett överskott av candida så är en sockerfattig diet att föredra eftersom svampen lever av kolhydrater och kan sprida sig till underliv, mun mm. Candida har vi alla, men ett stort sockerintag eller en antibiotikakur kan få den att ta över.
    När man har svamp så kan det svida och göra ont, utan att alltid klia så som man är van vid.

Jag har ingen sidfot...
  • Glass
    Yummie skrev 2008-10-06 15:40:07 följande:
    Nej, jag har inte svamp. Men sök på urinvägsinfekion + tranbärsjuice så kommer du få upp massa info hur bra det är att försura urinen när man lider av en urinvägsinfektion.
    Ja, jag vet det, men du säger att den måste vara osockrad vilket inte stämmer alls.
    mimmi 1 skrev 2008-10-06 17:32:55 följande:
    varför tycker någon att man ska välja den sockrade??den osötade är inte sur alls, den är väldigt läskande, och socker är väl aldrig nyttigt??
    Det handlar inte om det fall socker är bra eller dåligt. Det handlar om att några säger att det måste vara den osockrade eftersom de tror att socker höjer ph-värdet, vilket inte stämmer.
    Jag har ingen sidfot...
  • Glass
    mimmi 1 skrev 2008-10-06 20:22:23 följande:
    kanske inte det, men socker är näring till bakterier, eller hur?därav rådet att välja den osötade...
    Många bakterier lever av kohydrater, ja.
    De bakterier som orsakar uvi lever i urinblåsan och där är det väldigt låga nivåer av sockerarter, det ska inte finnas där om man inte har diabetes.
    En osötat dryck eller en sötat dryck spelar ingen roll i det fallet och dessutom så bryts kolhydraterna som vi äter tex. pasta, bröd, grönsaker mfl, ner till enkla sockerarter redan i munnen så att just socker skulle vara extra illa i det fallet stämmer inte heller, även om sockret nu hade kommit i kontakt med bakterierna. Nu kommer visserligen kolhydraterna i kontakt med bakterierna eftersom de bakterier som vanligen orsakar uvi är de som lever i våra tarmar och som är absolut nödvändiga för tarmfunktionen. Dock kommer inte sockret i kontakt med bakterierna som finns i urinblåsan.

En sak som man ska tänka på är hur man torkar sig. Torkar man sig bakifrån och fram så kan bakterierna sprida sig från analen till urinrörsmynningen och sedan vandra upp i röret.
    Jag har ingen sidfot...
  • Glass
    mimmi 1 skrev 2008-10-06 21:29:46 följande:
    Det låter ju vettigt det du skriver.. men den osötade stannar kvar hos mej iallafall
    Och jag håller med dig om att osockrade drycker är bäst, framför allt för våra tänder
    Yummie skrev 2008-10-06 21:34:28 följande:
    Varför har då urinvägsinfekionen blivit värre och gjort ännu ondare när jag ej druckit osockrat? Men när jag sen bytt till osockrat så har det hjälpt direkt. Ingen kommer någonsin få mig att göra/tro annat. För mig hjälper bara osockrat därför är det just det jag rekommenderar andra med liknande problem.
    Du får rekomendera vad du vill, men om du hävdar att det finns en kemisk förklaring (att pH-värdet höjs) så är är det ju felaktigt och då kommer en del tro på dig och andra att säga emot dig, de tredje kanske tycker att du inte vet vad du pratar om och då inte tar dig på allvar alls.  
    Det är bättre att du då bara skriver att den osockrade hjälper dig bäst, eftersom det är så just för dig, men att du inte vet varför.
    För mig är det inte så, tex. Den sockrade fungerar likabra.
    Jag har ingen sidfot...
  • Glass
    Yummie skrev 2008-10-06 22:10:41 följande:
    Orkar inte diskutera mer med dig. Ingen har någonsin sagt att jag har fel eller inte tagit mig på allvar. De har snarare varit tacksamma för mina tips. Jag har aldrig hävdat att det finns någon kemisk förklaring. Jag skrev att jag HÖRT. Och sen har jag inte skrivit någonstans att det MÅSTE vara osockrat. Ser inte ordet måste någonstans i mina inlägg.Du behöver inte läxa upp mig med dina forskningar. Totalt ointressant för jag kan ta reda på saker och ting själv. Fortsätt dricka din sockrade. Jag kommer fortsätta med min osockrade!
    Oj vad otrevlig du blev.
    Ja du har skrivit vad du hört men också att sockrade produkter gör så att urinen inte blir sur.
    Naturligtvis så kan du ta reda på saker själv, men jag har all rätt i världen att diskutera sakfel i ett diskussionsforum eftersom du enligt mig sprider okunskap då du hävdar såna saker.
    Att du tolkar ifrågasättande och ren fakta som uppläxande får stå helt för dig, det är inget som jag håller med om, jag hade däremot uppskattat fakta och relevant ifrågasättande tillbaka då det är så man utvecklas och lär sig nya saker, om man nu är intreserad av det.

Jag har ingen sidfot...
  • Glass
    Pikaur skrev 2008-10-06 22:11:38 följande:
    Sambon köpte tranbärsjuice idag. Tyvärr hade de bara med 5% socker i, men han köpte 2 paket. Fy ända in i koarslet vad vidrigt!! Det smakar ju som att tugga råa lingon Begriper inte hur jag ska få detta i mig varje dag
    Jag tyckte också att det smakade riktigt illa första gångerna, men jag vande mig faktiskt
    Jag tycker fortfarande att det är "bäst" till någon god macka eller så som man mildra lite, men det går att dricka den rakt upp och ner nu... men inte i början
    Jag har ingen sidfot...
Svar på tråden Urinvägsinfektion.