Inlägg från: Anonym (orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig)

Kallelse till polisförhör??

Fick en kallelse till polisföhör idag, om man blir kallad som vittne står det då? För på min kallelse stod det under anledning till kallelsen: Förhör ang. förskingring. Är jag misstänkt för det då eller?

Och förskingring, vad är det egentligen, har det ALLTID med pengar att göra eller kan det vara materiella ting??

• Svar på tråden Kallelse till polisförhör??
  • Anonym (orolig)
    Tinizen skrev 2008-10-04 04:01:44 följande:
    Ja då är du anklagad för förskingring... en kompis fick nämnligen ett exakt lika papper hem för några veckor sedan men stod då "ang bedrägeri"...han gick dit och var anmäld för bedrägeri.vet inte din andra fråga... men tror det är bara pengar. Annars är det väl stöld? vet inte gissar bara.
    Ok.. men då kan jag inte vara anklagad för förskingring ju.. om det handlar om pengar.. konstigt.. får väl reda på det när jag kommer dit.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (j) skrev 2008-10-04 13:16:37 följande:
    Hon är ju kallad som vitten, inte som misstänkt. Alltså inte anklagad för förskingring.
    Fast det är ju det jag inte vet, om jag är vittne eller misstänkt, därför undrade jag om det står om man är kallad som vittne.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (polisen) skrev 2008-10-04 17:05:13 följande:
    Det ska stå i kallelsen "vad" du är. Misstänkt, målsägare eller vittne. Men de kan ju ha slarvat...Har du gjort nåt "bus" borde du väl känna det på dig eller?
    Det står det inte, står under anledning till kallelsen, förhör ang förskingring och inget mer.

Det kan vara både och, är en gammal arbetsgivare som kan ha anmält, fast hon vet ju att hon inte har nåt att komma med så det borde inte vara det men hon är rätt puckad så hon har säkert försökt ändå.. och så kan det vara en annan på jobbet som de faktiskt har grund för och då bör jag kallas som vittne.. så jag vet inte.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (utredare) skrev 2008-10-04 20:51:40 följande:
    Finns inget rätt och fel betr skriva ut eller inte, beror helt på vad det är för ärende.Att du lärt dg att skriva ut det i kallelsen beror på den lärare du haft i ämnet, vad han/hon anser.Du behöver inte ens skicka en kallelse kan ringa och boka tid.... vart skriver man då rollen?Anonym (polisen) skrev 2008-10-04 18:15:44 följande:
    Polisen ringde först och bokade en tid men skickade en kallelse oxå, men dum som jag var så tänkte jag inte ens på att fråga..
  • Anonym (orolig)

ok.. så här är det: Jobbade förrut på ett företag, där vi sålde en vara, som vi åkte ut o visade våra kunder. I anställningsavtalet står det att om man inte lämnar tillbaka varan inom en vecka efter man slutat så skickar dom en faktura, vilket jag har fått.

Och nu är jag anmäld för förskingring då eller?

• Anonym (orolig)
    Faderator skrev 2008-10-05 17:45:38 följande:
    Det är svårt för oss att veta om det beror på det men det kommer aldrig leda någon vart. Det är knappast förskingring om man får en faktura som man tex inte kan betala.
     Det var det jag tyckte var konstigt oxå, är inte det kronofogden som ska gå in och kräva betalt då?

Och jag har ju kvar fakturan och avtalet.
  • Anonym (orolig)

Det kan oxå vara min fd kollega som är i trubbel, för jag sålde en vara, men hon var och lämnade den (lämnar vid ett annat tillfälle alltid) och hon skrev avtalet och tog betalt för varan, fast den blev uppskriven som min sålda vara eftersom jag var där o sålde den, men nu säger chefen att min kollega inte betalade pengarna, men det kan väl inte jag åka dit för?

• Anonym (orolig)
    Prana skrev 2008-10-05 17:58:32 följande:
    Ring din f d kollega och be att få ett skriftligt intyg, inför förhöret, på hur det gick till. Kan Du inte få det är det symptom på att Du kan ha problem. Vilka belopp kan det röra sig om?
     Det gäller isf 25.000kr.

Och vi står varann ff väldigt nära så hon skulle säga till polisen på en gång att det var hon som var där o tog betalt.. jag var med när hon lämnade kuvertet med pengarna till chefen.
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2008-10-05 21:27:49 följande:
    25.000 cach i kuvert som betalning för en vara som ett företag sålt!!!Tillåt mig att ifrågasätta det seriösa i det. Vem f*n skulle lämna 25.000 i ett kuvert som betalning, man sätter väl in pengarna till bolaget mot en faktura.
    Många av våra kunder är kontantbetalande!
  • Anonym (orolig)

Det gick jätte bra!
    Det handlade om pengarna min kollega tagit emot, och kontraktet hon skrev med kunden syntes det tydligt att det INTE var jag som skrivit under, han hade min namnteckning på flertalet papper och sa han med att det var en helt annan hand stil.

Han trodde inte detta skulle leda nånstans men självklart kunde han inte lova det.

• Anonym (orolig)
    Anonym (utredare) skrev 2008-10-13 19:49:27 följande:
    vilken pottsork till utredare, han får inte yppa något om vad han TROR kommer att hända.... suck!Anonym (orolig) skrev 2008-10-13 09:37:41 följande:
    Han menade för min del eftersom jag inte haft nåt med pengarna att göra överhuvudtaget.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (utredare) skrev 2008-10-13 19:53:35 följande:
    Ja, spelar ingen roll, vad vet han om vad fu-ledaren beslutar?
    Han sa att han inte vet vad fu-ledaren beslutar men att han inte trodde det skulle leda nånstans. Kanske var märkligt sagt av honom, men jag blev lite lugnare iaf, fast nu blir jag orolig igen..
  • Anonym (orolig)
    Anonym (utredare) skrev 2008-10-13 21:57:28 följande:
    Det är ju det jag menar. En utrdare kan ALDRG veta vad som fu-ledaren beslutar. FU-ledaren fattar ju beslutnär utredningn är klar...... och ine ens fu-edaren vet hur tingsrätten dömer om åtal väcks av åklagaren..... HUr kul r det att höra "det här leder nog nigen vart" och sen så sitter man huxflux på tilltalade-bänken som döms...... Resekten för rätsväsendet förstör av såna pottsorkar till utredare som den i ditt ärende.... Så; vad lev du i slutändan; målsägande, vittne eller skäligen misstänkt?
    Han sa att jag inte är misstänkt för nåt brott, utan utpekad..vad nu det betyder??
Svar på tråden Kallelse till polisförhör??