• cream tea

hörntänder före framtänder??

Vår son har sina två framtänder i nederkäken sedan ett par månader tillbaka (han är 6 månader nu). Vanligtvis är det ju framtänderna i överkäken som då står näst på tur. Men där syns inte en tillstymmelse till tänder. Däremot har han nu två små risgryn där hörntänderna i överkäken ska vara... Är det vanligt att tänderna kommer i en annan ordning än det "normala" eller ska vi vara bekymrade? Tänk om han inte får några framtänder i överkäken!

• Svar på tråden hörntänder före framtänder??
  • UngMorsa

Min dotter har visseligen fått 4 upp och 4 nere men sen är det världen klapp på 2-3 tänder och sen har hörntänderna kommit ut.
    Han kommer att få sina framtänder, jag lovar

• cream tea

okej, skönt. Men han kommer ju se jättekonstig ut med två framtänder nere och sen bara hörntänderna uppe! Hahaha, som en hund eller nåt.

• Matanza

Dom kan komma i vilken ordning som helst så oroa er inte!!!

*Nova 071001* *Pricken BF 090520*
  • cream tea

Bra bra.

Matanza skrev 2008-10-04 12:18:07 följande:
    Dom kan komma i vilken ordning som helst så oroa er inte!!!
  • Underbara ungar

Vår dotter kommer få sina hörntänder före framtänderna, så vi kommer ha en livs levande vampyr här hemma

Tandläkaren sa att hon har sett detta "fenomen" ganska ofta nu på senaste tiden, men hon vet inte hur det kommer sig att det blir så. Hon sa också att om hon inte fått sina framtänder om 6 månader så skulle vi ta kontakt med folktandvården igen. Dottern är 13 månader och har i dagsläget 2 st tänder i underkäken.

Storebror Axel o5o92o * Lillasyster Enya o7o824
  • MsBeauty

min sons första tand är en hörntand.

• mintchoklad

Vi har också e liten vampyr... Hon har fyra tänder nere och två vampyrtänder uppe.

• UngMorsa

Dottern föddes förövrigt med "vampyrtänderna". Dom hade visserligen bara kommit ut pytte pytte lite och har inte vuxit mer än. Hon är snart 13 mån. Annars har hon 16 tänder + vampyrtänderna

• monsken87

sonen har 2 små risgryn högerhörn uppe:) bvc blev förbryllade:P

• josefinap

min äldsta son fick först 2 tänder nere å sen vampyrtänderna.
    med tomteluvan på så blev det ett lite annorlunda julkort!

• Geléhallon89

Min son är 3mån och har en lite vit tagg som sticker ut på höger sida av överkäken. Det rinner som ett vattenfall ur munnen på han och så fort han får tag på ngt så åker det in i munnen och så biter han som galen. hehe

• rosentagg

Min tjej fick först de 2 tänderna nere å sen 1 hörntand där uppe å hon verkar må strålande!!! =)
    ...å så verkar det poppa upp fler tänder lite här å var!

• jennys84

Precis så fick våran dotter. Först framtänderna nere, sen hörntänderna uppe och ganska direkt efter det fick hon framtänderna uppe. Vi kallade henne lilla vampyren ett tag :)

• cream tea

Såg idag att lilleman verkar ha framtänder på gång där uppe också, men de har inte kommit lika långt som hörntänderna. Ev även de brevid hörntänderna..! Stackarn, inte undra på att han är lite kinkig just nu.

Svar på tråden hörntänder före framtänder??