• AlexG

Fick rådet från vårdguiden att amma med 3-4 timmars mellanrum - hur???

Min lilla 5 veckor gamla tjej skriker väldigt mycket. Vill äta hela sin vakna tid men oftast slutar det med gråt vid bröstet och väldig massa kräk.. Ringde till vårdguiden för jag blev lite orolig för allt kräkande och fick då rådet att inte ge henne mat så ofta utan vänta i 3-4 timmar. Suck! Hur??? Nån som kan ge mig råd? Hon brukar annars äta nästan varje timme. Typ äta, sova en timme, äta... Ibland kan det gå 2 timmar men oftast är det 1-1,5. Hur ska jag lyckas få henne att vänta i hela 3 timmar? Hur gjorde ni som var i samma situation?

• Svar på tråden Fick rådet från vårdguiden att amma med 3-4 timmars mellanrum - hur???
  • Låtten

En vagnpromenad kanske??Det fungerade för oss, när hon ville ha mat efter ca 1 tim så gick vi en sväng..så hopps har det gått 2tim och sedan ökades tiden gradvis..napp kanske är en lite lösning också..då det kanske är ett stort sugbehov i bilden oxå

• jelt

Har du provat med napp? Endel bebisar har ett stort sugbehov. Kan ta ett tag att lära dem ta nappen, men kan vara en räddning, för en somm alltid vill ligga vid bröstet!

• mariahammarberg

kan ju oxå vara så att hon är i en växtperiod och vill/behöver äta ofta och tätt för att få igång din mjölkproduktion.....man kan inte alltid lita på ngn som inte träffat barnet tan som bedömmer via en mall via telefon.
    skulle gå mer på magkännsla och ta det mer succesivt. från att varje timme till att äta varannan timme osv.

Johanna 2007-02-25 Pyret BF 2009-02-08
  • Melly

Men vilket tokigt råd du fick! Det går inte att ringa vårdguiden för att dom kan inget om amning. Ring till Amningshjälpen istället eller till sjukhusets amningsmottagning. Då får du bättre råd.

Det är helt omoderna råd att vänta i 3-4 timmar mellan amningarna. Idag är det fri amning som är rekomenderat. Om du väntar så länge så är det stor tisk att din bebis gråter och är lessen mycket. Och att hon äter för fort sen när du ammar tillslut så att hon sväljer luft och får ont i magen.

Bröstmjölk är mycket lättsmält och den tas upp utav tarmarna på 20 minuter. Så att det är helt normalt att dom vill amma ofta.

Att hon kräks är oxå normalt så länge som hon går upp i vikt som hon ska

Jag tycker att det är sååå tråkigt att dom ger så ovetenskapliga råd på vårdguiden. Till Amningshjälpen kan man ringa alla dagar mellan 8-21 och numret dit är 013-424 94.

• Mary Cherry

Prova att rapa henne varje gång hon släpper taget om bröstet, det gjorde under för kräkningarna här iaf. Att hon äter ofta kanske du får lov att acceptera om du inte vill att hon ska skrika, de brukar ju dra ut på mellanrummen mellan målen själva när de blir lite större. Min tjej var också så där, nu klarar hon sig i fyra fem timmar innan hon vill ha mat igen.

• lilla carro

det sa dom på bvc till mig.. ammade varannan timme innan dess och det var för ofta sa dom. trodde det skulle bli jättesvårt att dra ut tre timmar emellan men ofta är bebben nog bara snuttig så då får man försöka med nappen eller som någon annan skrev en promenad. när det har gått en och en halv timme kan du väl gå en promenad på runt en timme. om bebben tycker om att åka vagn såklart =) när du kommer tillbaka är det blöjbyte och sedan äntligen amning. har fungerat för  mig och nu visar min lilla aldrig tecken på hunger förrän efter tre timmar.. har vant sig vid det tror jag.. fungerar säkert inte för alla och alla bebbar har ju olika behov men värt ett försök kanske?!

• Melly

TS jag kom på en sak som du kan prova om du vill Om din bebis vill amma tätt och kräks mycket så kan du göra som så att du ammar flera gånger i rad ifrån ett bröst innan du byter. Typ 3 amningar på ena bröstet och sen dom nästa 3 amningarna på andra bröstet osv. Då får bebisen mera utav den gräddigaste eftermjölken och det kan göra att dom kräks mindre.

• lilla carro

kan tillägga att min lilla har kolik men den har blivit mkt bättre sedan jag ammar lite mer sällan...

• MalinEddie

Vilket konstigt gammeldags råd du fick. Personen du pratade med måste varit gammal.
    Amningshjälpen har en hemsida där du säkert kan hitta mycket information och telefonnr. De har nog bättre kunskap än vårdguiden då det kommer till amning.

• Miang

Jag fick också det rådet då min lille plutt hade magknip. De sa att små barn inte alltid kan skilja på hunger och ont i magen vilket kunde leda till att man ammar för ofta vilket bara blir till mer magknip. Jag lyckades bryta den onda cirkeln med att ge honom napp. Så det behöver inte vara gammaldags och felaktigt utan faktiskt ett riktigt bra råd.

Svar på tråden Fick rådet från vårdguiden att amma med 3-4 timmars mellanrum - hur???