• Anonym

Hur lång tid brukar det ta för FK att fatta ett beslut om varaktig sjukersättning?

Har lämnat in ansökan och alla papper finns hos FK men hur lång tid kan det ta att få besked om det gått igenom? Någon som kan ge mej en fingervisning??

• Svar på tråden Hur lång tid brukar det ta för FK att fatta ett beslut om varaktig sjukersättning?
  • Anonym

Ett par månader kan det ta.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-10-04 18:36:24 följande:
    Ett par månader kan det ta.
    OJ så pass länge. Tycker det är jättejobbigt att inte veta. Har du egen erfarenhet som sjuk eller jobbar du med detta?
  • Anonym (77)

Det tar vanligtvis runt 3-4 månader men nu när d bytt både regler och system så kan det ta ännu längre tid.Räknas med runt ett halvår.Det svaret fick jag av min handläggare på fk.

• Anonym
    Anonym (77) skrev 2008-10-04 19:55:43 följande:
    Det tar vanligtvis runt 3-4 månader men nu när d bytt både regler och system så kan det ta ännu längre tid.Räknas med runt ett halvår.Det svaret fick jag av min handläggare på fk.
    VAAA!!! Det verkar rena rama vansinnet.
  • Anonym

Är det skillnad om man redan står på tidsbegränsad och det görs en ny prövning för varaktig. Det borde ju göra handlings tiden lite kortare.

• Anonym (77)

Nej utan snarare tvärtom eftersom många av de på tidsbegränsat återigen ska försöka slussas ut i arbetslivet.Det blir mycket svårare att få beviljat öht eftersom det är så många färre som ska få beviljat nu när man bara kan få permanent ersättning.

• PrettyGirl
    Anonym skrev 2008-10-04 20:01:08 följande:
    Är det skillnad om man redan står på tidsbegränsad och det görs en ny prövning för varaktig. Det borde ju göra handlings tiden lite kortare.
    Ja, min ersättningsperiod går ut nu i okt, men har blivit 100 % lovad ny period för 1 år framåt pga mitt speciella "sjukfall". Jag lämnade in min ansökan för 2 ve sen, kommer att få slutliga beskedet i okt, men de har som sagt redan lovat mig.
  • Anonym (77)
    PrettyGirl skrev 2008-10-04 20:04:38 följande:
    Ja, min ersättningsperiod går ut nu i okt, men har blivit 100 % lovad ny period för 1 år framåt pga mitt speciella "sjukfall". Jag lämnade in min ansökan för 2 ve sen, kommer att få slutliga beskedet i okt, men de har som sagt redan lovat mig.
    fast om du får för 1 år framåt så är det ju inte varaktig du har tillovats.
  • Anonym

Jag måste ringa handläggaren och höra mej för. Jag förstog det som så att det går fortare nu då man inte samordnar med socialnämd. Måste uppfattat det fel då.

• Anonym (77)

Det var det svar jag fick iaf,vet inte om det spelar någon roll var man bor och vad man är för sjuk dock.

Svar på tråden Hur lång tid brukar det ta för FK att fatta ett beslut om varaktig sjukersättning?