• underverket 06

Hur varmt ska bebisen ha där den sover?

Just nu har vi ca 20- 21 grader i sovrummet. Tycker det ska vara svalt. När vi bodde i lägenhet så hade vi alltid 25 grader i sovrummet för det var något fel på termostaten. Tyckte 25 grader var alldeles för varmt när man ska sova.
    Snart kommer vår bebis, BF 18/11. Bebisen kommer sova i vårt somrum. Hur varmt behöver man då då? Antar att 20 grader är för svalt för en bebis. De behöver väl ha varmt?

• Svar på tråden Hur varmt ska bebisen ha där den sover?
  • livetlilla

Tycker det låter rätt lagom med 20 grader.
    Akta så att bebisen inte ligger i drag - precis vid fönster eller balkong - då är det lätt att bli kall.
    Bebisen har ju pyamas och täcke/filt på sig antagligen också vilket ger värme.
    Känn på barnets mage/rygg - är han/hon varm/kall så ta bort/lägg till ett lager.

• solrosen71

Vi har ca 23 grader, han ligger med sparkdräkt, gallerfilt och tunn fleecefilt.

• cloudberry79

Helst ska det vara svalt, 18 grader läste jag som rekommendation någonstans. Vi har en väldigt varm lägenhet, även om vi vädrar på dagarna och inte har elementen på är det runt 22-23 grader på natten, sonen sover endast i blöja och blöjtrosor.

Skillz that Killz 10k+
  • fetis82

Läste att bebisar op barn trivs bäst mellan 18-20 grader

• nattfrost

Vi har 18-19 grader men så har Oscar helpyjamas (eller som idag sina vanliga kläder, han var så trött när vi kom hem så jag ville inte väcka upp honom och byta) och ett ganska tjockt täcke, han brukar vara varm när man tar upp honom, kan vara lite kall om fingrarna men jag kan ju inte ha vantar på honom..

• Lilli74

Vi har 22 grader och sonen sover med helpyjamas och en tunn filt som han kastar av sig efter några minuter. Han kan vara lite kall om händerna ibland men vad kan man göra när filten bara åker av...

• emson

Vi har inget element på i det lilla rum dottern sover i i anslutning till vårt sovrum där elementet också är avstängt. Dessutom har vi förnstret lite öppet från det vi går upp till dess vi går och lägger oss. Dottern är kall om näsa, mun kinder samt händerna men jättevarm i övrigt. Oftast sover hon hos oss efter första nattamningen och då är honvarm hela hon. Tunnt täcke har hon hos sig och under mitt tjocka täcke när vi samsover.

• Jajjaa

23 grader har vi, vilket väl räknas som "för varmt" egentligen men lillen sover gott med pyjamas och tunn filt!

• Cecci78

max 20 grader är bla för att förhindra plötslig spädbarnsdöd, de ska inte ha för varmt helt enkelt

• susilusa

har läst att det ska vara 17c, men själv tycker jag det beror lite på. sover snuttan med täcke eller "snurrar" h*n runt så täcket puttas undan, om så vill jag ha lite varmare i rummet.

• meshido

18-20 grader räcker. Om bebisen fryser så vaknar han och skriker eller gråter. En bebis som svettas skriker oftast inte. För varmt höjer risken för PSD. Kalla händer beror inte på att bebisen fryser utan det är oftast för att händerna inte är i rörelse under natten och har för dålig blodcirkulation.

• Tokfrjant

Min son sover med pyjamas, gallerfilt och sen en snuttefilt över sig. Han är lagom varm.

• rismalt

vi har försökt ha det ganska svalt i sovrummet framförallt när barnen varit små.

jag har klätt dem i kortärmad body och inget mer. sen har de legat vid bröstet/intill mig hela nätterna så mitt täcke har täckt deras kropp upp till midjan ungefär (för om bebisen ligger i brösthöjd så blir bebisens midja ungfär vid min midja och det har varit lagom för både mig och bebis). sen har ju min kropp också värmt dem.

det absolut vanligaste är att föräldrar klär för varmt och framförallt under sovstunder. när mina barn blivit större och legat längre från mig/pappan i sängen har jag klätt dem i tunn långärmad, långbyxor (mjukis) och strumpor eftersom ingen av dem trivts med täcke.

Svar på tråden Hur varmt ska bebisen ha där den sover?