• 2babiesmom

inreda bebisrum

Kan nån hjälpa mej med att inreda rummet för vår lilla dotter. Jag är så otroligt kass på det här med inredning.
    Rummet är litet kanske 2x5 meter dvs 10 kvadratmeter. Långsmalt med fönster på ena kortsidan och ingången på andra kortsidan mittemot.....

Jag har dessa möbler därinne nu: www.ikea.com/PIAimages/71926_PE187558_S4.jpg

www.ikea.com/PIAimages/71927_PE187559_S4.jpg

Sen en massa annat joxs
    En sådan säng ska in också:
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70116002

Det står en kvadratisk garderob i hörnet till höger om ingången som inte går att flytta....

Tips på ett tjejigt tema utan alltför mycket prinsessstuk men gärna rosa. Gardiner, matta, belysning, hur jag ska ställa möblerna???

|----|
    | |
    | |

• Svar på tråden inreda bebisrum
  • Blue Bear

Ett tips, eftersom du har gnska neutrala möbler är att göra en kul fondvägg med färgglad tapet eller wallis som t.ex.:

***Adi 080626 - alldeles underbar!***
  • Queen70

RUSTA har en fin tapet som finns i rosa eller turkos, med stora fjärilar på.

Det är roligt att inreda bebisrum, men ungen kommer inte att spendera mycket tid där ändå. Hon kommer ändå alltid vara där ni är eller i er säng ;)

• 2babiesmom

Blue Bear: Tack för inspirationen! Problemet hur man ska möblera i detta avlånga rum, har du nån lösning på det?
    Går det att ha fondvägg på en långvägg? kortsidorna går ju inte...

Queen70: Ahaa då kanske man åker dit en vända!
    Jo jag misstänker att det kommer bli på det viset... men det är ju kul ändå att ungen får ett fint rum! Om hon inte är där, ja då behåller man det kanske fint längre! Haha

• 2babiesmom

är det ingen som kommer på hur jag ska möblera??? Nu har jag varit uppe o mätt o kollat men jag kommer f-n inte på hur jag ska göra... det står helt still....

• Agamemnon

Jag skulle nog ställa sängen längs väggen vid fönstret (vänster sida om fönstret) och sen garderob och byrå längs den andra väggen men uppe vid dörren, om du förstår. Då kan du kanske ha en liten myshörna med matta och några kuddar på sängsidan. Hm, svårt att beskriva.

♥ Olivia 080308 ♥
  • Agamemnon

|           (säng)

|     (skåp, byrå)

Då kan du som sagt ha "lekyta" i mitten av rummet.

♥ Olivia 080308 ♥
  • 2babiesmom

Jo men då kommer sängen skymma fönstret liksom.. det kanske är typ 2 dm vägg på vänster sida om fönstret, mer vägg på höger sida...men inte så pass mycket att man kan klämma in sängen där mellan långväggen och fönsterbrädan... förstår du? Fönstret är liksom inte centrerat! Men det kanske funkar ändå! Kom ju på att jag har ett skötbord också... suck.. Hur hade du placerat det? Vill gärna ha högskåpet i närheten av skötbordet då jag har alla blöjor o sånt där

Tack för att du tar dej tid, får gråa hår på det här!

• Agamemnon

Knepigt när man inte ser det själv...
    Får något plats under fönstret, sängen eller byrån? Kanske byrå och högsköp längs fönsterväggen (om byrån får plats under) då har vi spjälsäng och skötbord kvar... Vad är det för skötbord, också Hensvik?

♥ Olivia 080308 ♥
  • Agamemnon

Eller, rummet är ju rätt så långt, skåp, byrå och skötbord längs väggen på höger sidan, direkt när man kommer in, bredvid garderoben och sängen under fönstret? Om det är ett vanligt fönster borde sängen få plats under det. Ah, äh, nej, ni har antagligen ett element under fönstret?

♥ Olivia 080308 ♥
  • Agamemnon

Ett tips är att tejpa ihop tidningspapper så att du får fyra papper med samma ytmått som möblerna. Sen går du in i rummet och lägger papperna där du tror det kan funka med möblerna. Lättare att vända, vrida och flytta än de riktiga möblerna sen.

♥ Olivia 080308 ♥
  • 2babiesmom

Haha tack för all din hjälp. Vi tänkte också ha byrån under fönstret först men den är högre så den skulle blockera lite av fönstret.

Såhär gjorde vi nu:
    Sängen längs med rummet vänstra sida som du sa.
    Högskåpet till höger om fönstret. Byrån längs med högra väggen, likaså skötbordet som står närmast garderoben

Vi drog runt de riktiga möblerna, så smart är man väl inte så man gör som du tänkt!

Tack för din tid!!!!

Svar på tråden inreda bebisrum